Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
Ja.. Die ligt hier inmiddels klaar.

Stuurstang zit er ook onder. De rest van de dag een beetje binnen bezig geweest >Sad Dus mijn koppelingsleiding ligt wel klaar maar zit er nog niet onder. Uitlaat nog even monteren en sensor aansluiten dan kan ik iig weer rijden.\

Maar nu eerst naar de de Circuitdag van de IVA. Helaas zonder racewagen. Hopen dat ik een rondje een auto mag lenen...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Maar nu eerst naar de de Circuitdag van de IVA. Helaas zonder racewagen. Hopen dat ik een rondje een auto mag lenen...

wannneer is die? anders "gewoon" even doorwerken door de nacht ;D
Ik kan me herinneren dat ik met het slopen van de 940 wel eens tot 1 uur 's nachts in de garage stond, in december.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
jeroen heeft het zelfde probleem als ik.....

sleutelen moet voor de deur gebeuren, dus je bent al gauw afhankelijk van het weer.
Antwoord
En ik moest chauffeuren met een B-E combinatie.. Wel nog een rondje wezen driften met een 240 rally uitvoering. Man, zonder sper is dat waardeloos. Zonder turbo trouwens ook...... De rondjes circuit die ik heb meegereden met de 240's waren ook geinig. Die dingen houden turbo-loos de BMW325's gewoon bij. Ook de BMW's met de rolkooitjes. Het verschil tussen de diverse 240's original cup en de berijders was goed te voelen. Die van Gerard ligt knetterstijf op de weg, die van Jeroen drift veel meer en hangt wat meer.

Verder nog in een Mazda MPS meegereden, nietnormaalmeer... Dát gaat. Helaas heb ik de GT3 voorbij moeten laten gaan. Er reden ook van die ultra light fordjes enz mee. Ow ja. En een 309GTi. Ik ben er nu achter dat het niet veel uitmaakt. Alles is leuk op Zandvoort. Een sper en achterwielaandrijving en een dikke motor maakt het wel leuker.

Maar goed. Hier weer verder bouwen. De computer kan er weer in. Eens kijken of het nog wil starten !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Yup, ze start weer. Alles lijkt er goed onder te zitten. Tevreden ? Nee, niet helemaal... Stuurhuis heeft nog wat fijnafstellingen nodig... De M90 bak giert in de 2 en ik kan em met koude olie zo in de vier trekken zonder dat de synchro het tegengaat. Daar zit dus weer wat werk aan te komen.... Je kan niet alles hebben zullen we dan maar zeggen... :Smile Verder best tevreden. De M90 schakelt verder goed. Boterzacht eigenlijk. Een 5e gang is echt lekker. De dubbele Hardi lijkt geen krimp te geven. Ik heb niet veel harder gereden dan 80, maar tot die snelheid voelt het allemaal al strakker aan dan voorheen.

Het 60-2 wiel op het vliegwiel is ook perfect. Ik heb er nog niets aan afgesteld en tot nu toe geen problemen opgemerkt. Dit is lekker. Gewoon een Volvo sensor gebruikt. Dit maakt Volvo's squirten wel makkelijker.

Verder een akelig aggresieve ontstekingstabel gebruikt die afgeleid is van een ethanol map en ik lijk ermee weg te komen. Stationair loopt ze wat vroeg en daardoor heel af en toe een misfire. Maar door het hele toerengebied pakt ze nu erg gretig op. Gek genoeg lijkt mijn turbo minder mee te blazen (ik had eerst boost-creeps) dus ik heb het vermoeden dat mijn uitlaatgastemperatuur flink gedaald is door de vroegere ontsteking.

[Afbeelding: gtontstekingvroeglpgnr2.jpg]

[Afbeelding: gtontstekingvroeglpg2nu1.jpg]
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Nou ik er over nadenk.... Boost regelen met ontstekingstijdstip :-\

Toch raar... Meer boost, hoger turbo-toerental maar minder vermogen.

Wat een verkeerd afgestelde motor allemaal kan doen...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
excusez moi, 45 graden :o
Antwoord
Ja, nog aan de milde kant. Kijk maar: bij 30Kpa en een hoog toerental. Dat is volkomen onbelast. Een trager mengsel krijg je niet. Dit haalt je rendement omhoog bij het rijden op de snelweg.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Rijdt ie nou al goed genoeg om even aan Peters Rit mee te doen Bozz, kunnen we ook even de techniek bekijken en Jelmar kom dan ook even samen met Arie-Jan. Wink
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Nou, ik zie het nog niet zo zitten om de volledige rit te rijden. Vertrouwen moet nog even komen. Maar ik probeer wel op tijd bij het startpunt te zijn.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.645 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.839 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.806 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.323 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.516 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.115 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.867 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.719 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.841 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)