Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
Toerental valt boven de 3000 gewoon "uit" :o

Ik vermoed dat het te maken heeft met de positionering van de sensor.

Ik ga vanavond nog even kijken en morgen ben ik met de auto op de beurs.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Nou. Op en neer naar de Volvo-beurs geweest. Het was weer een mooie toestand met glimmende zaken. Wink Ik heb een paar maal op de parkeerplaats de motorkap losgetrokken en meteen stonden er horden mensen omheen. :Smile Erg leuk. Klein demo-tje geven over hoe de auto werkt. Beetje jammer dat men mij dan toch ziet als een freak..... :o

Maar goed. Wel voor een bescheiden bedrag een M90 op de kop getikt. ;D Maar ik ben nog altijd op zoek naar een 2e voor mijn zwager. Dus als je iets weet, ik hou me aanbevolen.

Overigens ben ik van de Volvolvo ploeg maar 1 iemand tegen gekomen: Lucas. Ik geloof niet dat ik overdrijf als ik zeg dat die onder de indruk was van de regeltechniek onder de kap. ;D

Eigenlijk had de auto op de beurs moeten staan....

Maar goed. De boel gaat dus weer los want die 4-bak ben ik helemaal zat. Nogal een operatie. Maar gewoon aan beginnen is het meestal de sleutel voor succes.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
dat was dan zeker die M90 die bij het 240rallyteam lag? Die was idd niet duur.
Ben benieuwd hoeveel werk het is om die bak er in te krijgen. Ik dacht eigenlijk dat het wel meeviel? Maar je zult vast zien dat het op allerlei details toch een boel tijd kost.
Ik heb je auto nog 'smiddags gezocht op het parkeerterrein (plm 16.30), maar kon m helaas niet vinden.
Antwoord
Ik heb ook nog bij je auto staan kijken op de parkeerplaats, toen trof ik alleen kaasie.
Hoop draadjes binnen, waren alle 2 de 242's van jou (2 achter elkaar)?

Zag ook nog een M90 liggen, was alleen iets van 800 euro :o
Antwoord
Jammer dat je mij gemist hebt.

Hoop draadjes ? Dat valt heel erg mee, enkel het noodzakele ;D

Auto staat nu zonder bakje buiten. Viel er zo onder vandaan ???
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
VersnellingsBakje???? :o :o :o :o
hoe krijg je dat voor elkaar?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Nou, je draait een voor een de boutjes los ;D Geeft een ruk Sad Nog een ruk >Sad Nog een ruk :o En daar ligt ie. 2 uurtjes werk.

Goed. De bakken naast elkaar gelegd:

Voor een M90 in een 200 dien je de schakelarmen 9,5cm in te korten. Eentje van de 2 is van alu. Dat kan lachen worden.
Verder is de M90 zo'n 9 centimeter LANGER dan een 4bak. Met de trillingsdemper mee is dat 12 centimeter. Dat had ik niet gedacht. Ik dacht dat ik tekort zou komen. Maar dat is als je een overdrive hebt.

Een M90 heeft een 3-punts aansluiting met trillingsdemper op het eind.

Projectplanning:

Nakijken wat voor drukgroep er op de motor zit.
In princiepe heb ik het volgende lijstje nodig:

Clutch disc 850GLT, organic, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1862 314 032
Pressure plate, strengthened/performance, 228mm, Sachs p/n: 3082 999 763
Druklager P/N 9163505-1
Baksteun(rubber) P/N 1328900-1 Rubber cushion
slave cilinder voor de hydraulieke bediening 6843913-1 Control cylinder 4CYL TURBO

Dan:
Een hydraulische pomp van een 260.

Werkzaamheden:
- Bedieningsstangen 95mm inkorten
- Koppeling + drukgroep plaatsen
- Steun voor sensoren (jippy!) monteren, VR sensor boven vliegwiel.
- Bak plaatsen
- As laten inkorten en voorzien van ander aansluitstuk
- Hydraulieke toestand van de 260 aansluiten

Ik ben wel weer even aan de klus.

Als er nog mensen zijn met delen, zoals een steun voor de sensoren, dan hoor ik het graag. Koppeling-advies, ook graag.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Je mag dan een freak gevonden worden Bozz, maar dan wel een met zorgvuldige geschiedschrijving :o :o :o
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Okee...

De oplossing voor het cardan-as-probleem.

Het is mogelijk de as van een M47 te pakken. Enkel kom je dan zo'n 5 centimeter te kort in lengte.

Nou kan ik 3 dingen doen:
De as 5 centimeter langer laten maken.
Een schijf draaien van 5 centimeter welke tussen de M90 en de M47 as komt
2 trillingsdempers op elkaar schroeven......

Het laatste is een beetje tricky, maar het zou wel een hele snelle manier zijn om een aandrijving voor elkaar te krijgen. Ik wil dit gaan proberen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Tja, ik zou een schijf draaien... 8) Het is ook meteen goed in balans dan.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.645 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.839 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.806 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.323 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.516 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.115 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.867 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.719 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.841 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)