Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Rob schreef:Citaat:Verder kan een versleten druklager een gruizig geluid maken bij ingetrapte pedaal
Help! dat heb ik dus.
Kun je alleen een druklager vervangen of moet je dan meteen alles meenemen?
Als het geluid je niet stoort,kun je misschien net zo goed wachten tot je koppelinsplaat versleten is.
Met een luidruchtig druklager kun je vaak nog heel lang rijden is mijn ervaring.
Als je over een brug kunt beschikken om een koppeling te vervangen dan ben je al op de helft

Zonder een brug vind ik het echt een moeizame,tijdrovende klus.
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Als je je koppeling vervangt, neem dan meteen de krukaskeerring mee.
Kost maar een paar centen, maar je weet dan olielekkage daar de komende tijd tot het verleden behoort.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:misschien net zo goed wachten tot je koppelinsplaat versleten is
Nu 456.000 km op de teller waarvan de laatse 200.000 door mij en ik heb nog geen koppelingsplaten vervangen.
De historie van voor die tijd weet ik niet, dus wellicht zitten de originele platen er nog onder.
Als ik wacht tot ook de platen versleten zijn dan wordt het wat lastiger rijden, dus ik zal
binnenkort alle moed eens bijelkaar rapen om deze klus te beginnen.
Wat heb ik allemaal nodig?
- Kopplelingsplaat
- Drukgroep
- Druklager
- Toplager
- Krukaskeering
- Hoofdkeerring (whatever that may be?, of is dat dezelfde als de krukaskeerring?)
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als je veel op de snelweg rijdt en niet de gewoonte hebt om het koppelingspedaal lang ingetrapt te houden(bijv. voor een rood stoplicht) of je voet er constant licht op te houden zoals sommige mensen doen, dan kun je onnoemelijk lang met een set koppelingsplaten rijden.
Overbeladen van je auto of met een zware aanhanger rijden is ook niet echt goed voor de levensduur ervan
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Is het 'piepende' geluid niet van je toplager? Ik heb wel eens gehoord dat ie snel naar de mieter gaan. Mijn paps heeft het ook in z'n 850 (en de vorige ook trouwens), maar daar kun je nog wel flink wat km's mee maken.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Aangezien de versnellingsbak er vanaf moet, kan je hem makkelijk vol olie gieten, 2 l ATF-F, en de de BDP sensor zit ook ineens heel dichtbij. Busjes van de schakelarm. Startmotor heb je ook los, evenals de aandrijfas, zo blijf je bezig.
Maar je kan ook nog proberen wat olie in het druklager te druppelen, je ziet hem zitten als je het rubber van de koppelingsarm wegschuift. Ik hou zo het steunlager van mijn aandrijfas in leven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 71
Topics: 13
Lid sinds: Sep 2007
Even weer ontopic ;D
Wat en waar zit het toplager?
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
OK, sorry voor de topic-kaping.... :-X
Ben wel weer een stukwijzer
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
het
toplager
Het ondersteund volgens mij het uiteinde van de prise as. Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar volgens mij kun je hem zo wisselen als je je drukgroep ook wisselt. Die dingen willen nog wel eens piepen precies op de momenten die jij ook beschrijft.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Toplager zit in de krukas, je ziet hem als je de drukgroep en plaat eraf hebt, het vliegwiel hoeft er niet af. In de Volvo's (alle Volvo's van de katterug tot de 940) is het toplager geen bronzen bus maar een gewoon kogellagertje van SKF.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969