Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
ik heb nu een auto -erbij- waar ik geen last meer heb van een turbo gat.........
Antwoord
Jelmar schreef:ik heb nu een auto -erbij- waar ik geen last meer heb van een turbo gat.........

Zit geen turbo op zeker?
Groeten van Frans
Antwoord
8) ik verklap nixz 8)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
een nixxan ZX dus?? ;D ;D ;D ;D :Smile :Smile
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
geen turbo.

wel een geblazen blokkie......

vanavond meer van dit raadsel......
Antwoord
G-lader... Maare... We houden het 242GT-Turbo ?

Goed.. Gister bij de Ford geweest. Ze hadden daar niets liggen maar wel een aardige magazijnkerel. Hulde, Ford Bunningen in Wadinxveen. Deze kerel heeft voor mij een sensortje opgesnord. Uiteindelijk is het een nokkenassensor geworden van een Transit (whatever..., spoel, magneet, klaar..) Kosten: 25 euro (hee !) P/N 1037465 en die kon ik vandaag in Gouda ophalen.

Ding eronder gezet, even noodbekabeling gelegd. Starten en.... Niets. Damn... Goed. In de beschrijving staat dat de trimpots geheel naar links gedraaid moeten worden. Of was het naar rechts.. Nee, naar links. Weet t zeker. Toch maar naar rechts draaien.. Wie weet. En ja hoor... RPM signaal. Mooi, boel opgeruimd, auto gestart, en een blokkie om. Uiteindelijk nog wat gerommeld met de trimpots en geen last meer van wegvallend toerental. En dat met een onafgeschermde kabel langs de bobine's ! Maare... Trimpots werken dus niet in de uiterste stand. Draai ze linksom en dan een slagje of 2 terug.

Motortje loopt trouwens opvallend soepel. Dit is echt een lekkere 240. Het ding staat nog helemaal niet lekker afgesteld maar dat lijkt em niet te deren. Zo lang er gas inkomt en de wideband geen Lean of Rich (out of range) aangeeft loopt ie. Toch even de tables een beetje getweaked en even gekeken wat ie bij doortrekken doet. Prachtig. Ikke blij. Erg blij. Dit is een vlot wagentje. En ik moest toch nog rustig aan blijven doen... Inlopen en zo... Moeilijk hoor.

Dus nu de nood-bekabeling van de sensor weer weggerukt onder de kap en een mooi afgeschermd kabeltje gemaakt met een huls eromheen. Nu kan ik eindelijk de rest van de klusjes als een speer afronden.

Overigens heb ik nog wel een probleem... De lambda-waarden komen niet de MS binnen. En dat is naar. Dan kan je niet makkelijk tunen. Daar ga ik nu nog even naar kijken op de testbench.

Ikke blij ! Jaaah !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
had even gebeld ik ben zowel in gouda als waddinxveen geweest vandaag. haha.

maar wacht maar tot je strax echt knallen, heb je een grijns van oor tot oor op je gezicht ;D ;D

en idd.. een G-lader...
Antwoord
Lambdawaarden ook ok. In MS2 dien je eerst een wideband te calibreren. Maar toen werkte het nog niet. Een 2e lambda-meter erbij aangezet en nu werkt de 2e meter wel, maar er is er maar 1 aangesloten ? Mogelijk een bug in de software. Maar wel gek. Het lijkt erop dat ik de enige ben die er last van heeft. Op een 2e MS uitgetest, zelfde verhaal. Software opnieuw ingeladen... Zelfde verhaal. Eens kijken wat ze er op MSEXTRA.com op te zeggen hebben. Maar.. Morgen kan de MS er weer in en dan kan ik tunen. Want ik kan gewoon de 2e AFR meter gebruiken. Dát zal schelen.
Antwoord
ik wil ook ik wil ook ik wil ook ik wil ook ik wil ook ik wil ook ik wil ook ik wil ook !!!!!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Weer een paar leuke klusjes gedaan 8)

Radioantenne spriet vervangen... Ding was afgebroken. Dan moet je dus dat luikje bij de voetenbak demonteren en via daar de antenne eruit wurmen.... Aardig klusje. Ik geloof nooit dat daar zo'n electrisch ding in kan. Ik heb er nu een simpel sprietje in terug gezet van 10 euro. Een raamantenne kan ook maar dan blijf je zitten met een gat in je spatbord. Voor die 10 euro.... We zien wel wanneer er weer een gek het ding eraf trekt.

Subwoofertje in de bak aangesloten. Ik dacht dat dat nooit zou gaan werken. Vanuit de kofferbak langs de gastank naar het interieur. Maar ik heb nu een prachtige bass in de auto samen met de goedkope Volvo speakertjes voorin klinkt het heel aardig ! Ik moet nog MDF malletjes maken zodat er op de hoedenplank ook nog een paar beschaafde speakertjes kunnen. Door de gastank kunnen ze niet in de hoedenplank.....

Natuurlijk ook nog even verder gewerkt aan het technische gebeuren. De RPM sensor kabel definitief getrokken met een afgeschermde kabel. Alles zit nu netjes aangesloten. De fan, daar heb ik nog mijn vraagtekens over. Ik zou deze thermocontact geschakeld maken. En nou heb ik een paar mooie autostyle adaptor-buisjes gekocht maar die hebben 1/4 NPT draad. En mijn sensor is veel groter. Die past daar niet in. Dus ik moet of een 1/4 NPT thermocontactschakelaar vinden, of ik moet tappen naar een onbekende draad.... Het is bijna makkelijker om de fan gewoon door MegaSquirt te laten regelen maar ik wil eigenlijk dat de fan kan nadraaien. Een thermocontact schakelaar is dan handiger. En dan hou ik nog een poortje vrij voor andere doeleinden op MS.

Het lambda-probleem is min of meer opgelost. Morgen kan ik dus eindelijk de auto pakken voor een proefronde en een tuningssessie. Ik denk dat ik nog wel het weekende nodig heb om ALLES netjes te maken maar dan kan ik er ook dagelijks mee op pad.

Even wennen: de oliefilter zit nu wel op een echt onmogelijke plek. Eigenlijk zou ik deze wel remote willen plaatsen. Dan heb ik een adaptorplaat nodig. De oliekoeler zit ook nog niet op zijn plek. Ik moet nog eens op zoek naar een oplossing. Ik wil van het weekend de eerste olie eruit trekken om zo van het eventuele vuil van de revisie af te komen.

Het Volvo-tje raakt in iedergeval weer steeds verder aangekleed en het begint langzaam aan weer een trotse GT te worden.

De weg naar perfectie is lang...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.645 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.839 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.806 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.323 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.516 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.115 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.867 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.719 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.841 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)