Topics: 6
Na mijn schoonmaakoperatie van de zekeringkast geen startproblemen meer gehad, maar.......
vandaag ging het lampje van de lambdasonde spontaan branden, de motor liep stationair zeer onregelmatig
Na overleg zekering verwijderd, en weer teruggeplaatst,
auto loopt weer goed en lampje van de lambdasonde is ook weer uit, onregelmatig lopen ook verdwenen
dus door de zekering een keer te verwijderen en er weer in te zetten heb ik vast iets gereset, maar wat?????
jullie zijn helaas nog niet van me af
bert
Volvo 240 super Polar 1993<br />italiaanse import
Topics: 35
Zat je zekering er wel goed in?
Topics: 82
Wat is er toch met die lambda sonde aan de hand? Deze zit in de uitlaat en gaat pas werken als-ie heet is (aha), tot die tijd doet de injectiecomputer het zonder lambda signaal.
Lees toch de codes van het onboard diagnostic systeem eens uit, dit houdt alle foutcodes van het motormanagement bij. Tussen rembekrachtiger en motorkapscharnier hangt een zwart doosje met dekseltje, eronder 6 gaatjes, en een knopje en een LED, waaraan een stiftje hangt. Steek het stiftje in opening no. 2 en druk 1-3 seconden op het knopje.
De LED gaat dan in een soort morse codes knipperen, de laatste geregistreerde eerst. 1-1-1 is alles ok, 1-3-2 is accuspanning te laag of te hoog, enzovoorts. Als je wat gemist hebt of de tel kwijt raakt , laat je alles doorknipperen en begin je weer van voor af aan.
Als er niks gebeurd moet je het contact op ON zetten (was bij mij zo, in het boek staat van niet) en dan het knopje 1-3 sec. indrukken, enzovoorts.
Dan steek je het stiftje in opening 6, en volgt dezelfde procedure.
Als je het knopje langer dan 5 sec. ingedrukt houdt begin je de wis-procedure, niet doen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Heb vanavond de computer uitgelezen, een mens leert steeds bij .......
zowel bij stekker in nummer 2, als in nummer zes code 1-1-1
dus alles lijkt nu goed
Ik hoop dat de startproblemen verdwenen zijn, de auto rijdt goed en start als vanouds
afwachten hoe lang dat duurt,
Ik denk toch dat het een zekeringenkwestie is geweest, maar je weet maar nooit
Zo gauw de startproblemen opduiken zal ik de computer opnieuw uitlezen
enorm bedankt voor alle goede adviezen en het meedenken
Vandaag computer opnieuw uitgelezen, want bij een stoplicht begon ie wat onregelmatig te lopen, en bij starten brandde het lamdasondelampje net iets te lang
in gaatje 2 gaf ie de foutcode 1-2-3
in gaatje 6 gewoon 1-1-1
ik zag dat 123 iets te maken heeft met de temperatuur van de koelvloeistof, overigens de temperatuur volgens de meter in de auto was niets te hoog, stond gewoon normaal
nou, iemand nu een idee??
Topics: 82
Geeft aan dat er iets met de temp. sensor, het koelwater zelf weet-ie niks vanaf. Onder het inlaatspruitstuk zitten twee sensors in het blok geschroefd, maak van allebei de stekker los en weer vast, vaak is er een slecht contact in die stekkers.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 36
Dat kan idd duiden op een defecte temp.sensor.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 52
Hoe doe je dat eigenlijk, die computer uitlezen?
Topics: 163
Een paar posts eerder heeft marc het uitgelegd.
(10-09-'07)
Topics: 52
Verrek, je hebt gelijk! (Sorry...)