Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240GL: onregelmatig lopen & lawaaiige stuurbkr pomp
Beste forumlieden,

Mijn luxe comfortabele slee vertoont wat ouderdoms kwaaltjes die ik graag zou willen behandelen. Het betreft een 240GL LPG uit 91.

-Stationair lopen doet ze onregelmatig, op benzine beter dan op gas. De boel begint wat te schudden dan. Normaal of fixbaar? Starten gaat ook niet al te best, er zit inmiddels een frisse accu in en de verse bougies liggen klaar (wacht op afkoelen van dat forse blok). Met de oude accu sloeg ze bijna af bij inschakelen electrische verbruikers, nog niet gecheckt met de neue. Stationair toerental is niet instelbaar volgens het boekje, maar er zit wel degelijk een verstelbare gasklep aanslag op. OF is deze hier niet voor bedoeld?

-De stuurbekrachtigingspomp giert, normaal of fixbaar? De snaar staat wat aan de strakke kant maar niet extreem. Olie genoeg en geen lekkages, speling op de as nog niet kunnen voelen.

-De kop zweet een klein beetje olie; begin van het einde of ook gebruikelijk?

-Onderaan de voorzijde van het blok lekt er ook iets, druppels eveneens niet ernstig. Lijkt mij een krukaskeerring, is die te vervangen zonder te veel moeilijkheden? (maw, zit ie aan de buitenkant?)

(verder zit er roest bij de achterwielkasten, achterklep, is de reset van de dagteller stuk; lampje in het dashboard, deurvergrendeling achterklep; display radio (met cassette! retro) mist een sierlijst van de bumber en is de handle van de achterbank stuk, verder niets ernstigs ;D Maar heb mooi wel een Volvo!)

Laat ik me dan ook nog maar even kort introduceren; ik ben HJ uit Groningen, heb deze kar net twee dagen geleden gekocht voor woon/werk en ben eveneens de trotste bezitter van een Moto Guzzi uit 82, een Honda CB400F uit 76. Smile
Alvast bedankt voor de reacties!

Antwoord
...en twee sterren in de ruit. Wink

Net even nieuwe bougies erin gedraaid! Starten gaat beter. Onregelmatigheid is er nogsteeds, zelfde verhaal: op gas meer dan op benzine. Afslaan bij inschakelen electriek gebeurt alleen op gas.

Stuurpomp is apart verhaal: Bij koude motor rustig, na een tijdje rijden begint ie weer te gieren en net thuis gekomen is ie weer stil. Raar? Zit klein beetje speling op de as, voelbaar maar niet zichtbaar. Veranderen van de stuuruitslag heeft geen effect.

Zometeen even zoeken naar een (digitaal) WPHB, of kan iemand mij hier meteen aan helpen?

Groeten!
Antwoord
Welkom hier! Hoop dat je problemen snel opgelost raken! Verder kan ik je helaas niet echt helpen, want ben zelf een dummie ;D

Op http://www.k-jet.org --> docs kan je wel een hele hoop groene boekjes vinden (pdf-formaat). Er zit vast wel wat tussen dat je kan gebruiken?

Succes!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Ik zal eens kijken!

[Afbeelding: Volvo_240_klein.JPG]
Antwoord
Sjieke wagen!
Je stuurpomp zit daar voldoende olie in? Misschien oude olie weg mikken, doorspoelen en de hele handel verversen?

Mbt tot slecht lopen: als je motor flink schudt even je kleppen stellen. Slecht lopen zal waarschijnlijk ook de kabels na en naar je bobine zijn. Ik heb zojuist mijn bobine vervangen en weg problemen!

En die roest.... tja... blijft een volvo.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Ik denk dat het tijd is voor een grote beurt met wat extra werk Tongue

Door die grote beurt zal het onregelmatig lopen waarschijnlijk wel over zijn.
Giert je stuurbekrachtigingspomp of je snaar?
In het eerste geval wil verse olie wel eens helpen, in het tweede een nieuwe snaar.
Beetje oliezweet aan de kop zou ik me niet druk om maken, als het verbruik binnen de perken blijft.
De krukaskeerring is vanaf buiten te vervangen (doe dan ook meteen je distributieriem, want die heb je dan toch los)
achterklep is te vervangen, wielkasten worden laswerk en de rest is simpel Smile

Op de foto is de roest aan de wielkasten niet te zien, dus dat kan nog wel een paar jaar Wink
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Dat gieren had ik ook, auto had twee jaar stilgestaan, ging vanzelf weg. Als je het stuur een paar keer heen en weer draait tot de maximale uitslag (bij voorkeur met 150 km/h) dan wordt het systeem ontlucht. Verder giert-ie altijd bij de maximale uitslag, moet je ook niet te lang volhouden (>5 sec).

Op gas schudt mijn blok (en de hele auto) behoorlijk, zolang de motorrubbers heel zijn is er niks aan de hand. Onderaan de verdamper zit een aftapschroefje, kan teveel drab inzitten. Verder moet je nakijken of er geen lekken zijn in die dikke inlaatslang.

Je kan de auto op gas stationair wat rijker (en sneller) laten lopen, zit een geborgde schroef bovenop, een halve slag uitdraaien is een aardig begin. Benzinedeel is volledig geautomatiseerd en niet instelbaar, als alle 125 componenten werken tenminste.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Mooie auto.

En sterk genoeg om je caravan te trekken Wink

Die kleine dingetjes die je noemt is gebruikelijk bij een 240.

Groeten uit Veendam
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
Het gieren komt uit de pomp. Zal het in de gaten houden.

Hoe kan de onregelmatigheid verdwijnen na een grote beurt? (wat wordt daar onder verstaan?) Want ik ben niet van plan ooit naar een garage te gaan! Heb al een setje assteunen gekocht (heb er nu twee), wat knakengereedschap voor onderweg en voor op de stoep, het goede spul in de werkplaats.

Verdamper aftap en instelschroef zal ik even naar kijken. Smile

Heb al veel gezocht, maar weinig gevonden...een WPHB! De eerder geposte link gaat tot bouwjaar 85 ofzo, mijne is van 91. Ben ook wel benieuwd naar de injectiesystemen en motorherkenning, geen idee of ik nou een LHjet heb of een Kjet. En hoe het werkt natuurlijk!
Antwoord
240estate schreef:Mooie auto.

En sterk genoeg om je caravan te trekken Wink

Die kleine dingetjes die je noemt is gebruikelijk bij een 240.

Groeten uit Veendam

Sleurhut?? Boot! ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 560 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.878 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  265 probleempjes met lopen--> opgelost Wouter265 11 6.549 30 March 2022, 09:52
Laatste bericht: Wouter265
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 6.093 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 7.517 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  [SPOED!!!] Auto loopt zeer onregelmatig na 'reset adaptation of throttle' TheMarshal 2 3.367 17 December 2018, 19:17
Laatste bericht: simon
  Slecht lopen en inhouden / uitvallen koude motor 2.3 uit '88 Dennis1995 14 12.464 19 November 2017, 22:08
Laatste bericht: Dennis1995
  Wel starten, niet lopen fotomark 1 2.800 4 May 2017, 16:57
Laatste bericht: fotomark
  Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden Doeke Dobma 29 35.820 1 April 2017, 05:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)