Topics: 55
Klopt het dat als het contact in stand II de onstekingsweerstand (staafje met twee aansluitingen aan weerszijde) zeer warm wordt? Van de bobine weet ik dit al, maar de weerstand werd ook echt heel warm. Ook tijdens een draaiende motor wordt de weerstand vrij warm. Waarschijnlijk zal dit wel normaal zijn, maar voor de zekerheid hier toch maar even de vraag.
Topics: 36
Weerstanden worden altijd warm, dat is hun taak. Maar wat 'vrij heet' is kan ik vanaf hier niet bepalen. Wat je zelf kunt doen is controleren of de contacten schoon zijn. Evt. reinigen met remmenreiniger, gebruik geen contactspray.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 55
Ja, wellicht dat de definitie heet wat onduidelijk is. Het is echter zo dat als je hem na een tijdje aanraakt je je vinger liever direct terugtrekt. Maar ik snap dat er bij een weerstand altijd warmte vrij komt. Het zal dus een logisch gevolg zijn.
Wat ik ehter niet snap is het feit dat de bobine in II ook erg heet wordt als de motor verder niet loopt. Je hoord wel eens verhalen van ontploffende bobines, maar ik kan mij voorstellen dat een bobine zelf daar voor beveiligd is. Ik ken veel mensen die een radio op stand II hebben aangesloten en op een parkeerterrein met de motor uit muziek luisteren. Dit zou dan voor de bobine en weerstand dus heel slecht zijn en eventueel gevaarlijk!?
Topics: 84
Als mensen hun radio niet op stand II zouden aansluiten zou je waarschijnlijk veel minder horen over ontploffende bobines.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969