Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
ik heb enige tijd geleden de bobine vervangen en vind eigenlijk dat hij op het moment best warm wordt, maar ik weet niet hoe warm of heet deze normaal gesproken mag worden. Ik kan hem vastpakken maar het is net niet comfortabel meer.
Iemand een idee??
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
een beetje, als ie heet wordt slaat ie door, heb je een nieuwe geplaatst?
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
ik hem nieuw gekocht bij Nordicar, zou goed moeten zijn. Maar mag hij een beetje heet of een beetje warm worden. Blijft lastig om te omschrijven hoe warm hij wordt ??? ???
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ja das idd lastig, wat voelt de 1 en wat de ander. Heet is niet goed, maar het kan oplopen onder de kap, en het is niet koud op dit moment.
Geen idee hoe eea zich verhoud tot weerstanden ed bij die modellen.. Weet je overigens waarom de oude gesneuveld is..?
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
geen idee, ik hem vervangen omdat de weerstand welke ik gemeten heb in de oude niet overeenkwam met de waarden uit de Haynes. Ik kampte met nogal wat motorische problemen en had het idee dat dit er misschien mee te maken zou kunnen hebben.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
blijft gokken, laat een ter zake kundige even voelen nadat je er heen gereden bent..
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
ervan uitgaande dat ik een breakerless system heb zonder computer het volgende (b200k 1985)
waarde volgens haynes / waarden oude bobine / waarden nieuwe bobine
primair 1.8 tot 2.0 ohms 1.2 ohm 1.7 ohm
secundair 8 tot 10 k ohms 7.4 k ohms 11.7 k ohms
zou de bobine warm/heet kunnen worden van een te grote weerstand in het secundaire circuit?
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Nee dat kan niet, hij wordt alleen te warm als er een te grote stroom door heen gaat, dus een te lage weerstand.
Als je de bobine kabel losneemt en weerstand meet tussen de kabel en het chassis wat is dan je weerstand?
Als deze laag is dan loopt er te veel stroom, als je een breakerless system hebt kan de unit defekt zijn of er loopt een lekstroom naar massa door vervuiling.
Maak dan alles los, goed reinigen, drogen (perslucht) en weer monteren, en dan opnieuw meten.
Succes.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Vlgs mij noemt Haynes een systeem uit 1985 'computerised', dus dan is je bobine perfect. En was de oude hopeloos.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Thanks. Ik laat het voorlopig zo. Kwam vandaag weer thuis en gelijk even gevoeld, bobine was niet overdreven heet dus zal wel goed zitten lijkt me.