Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 GLT weer rijdend na vijf jaar stilstaan!
Hallo allemaal,

zojuist heb ik dit forum ontdekt. Hoewel ik zelf in een ander merk rijd, heeft Volvo wel mijn interesse.

Een kennis van mij die in het buitenland woont heeft mij enige tijd geleden gevraagd of ik zijn Volvo die al een jaar of vijf stilstaat technisch in orde wilde maken en uiteindelijk op nederlands kenteken zetten.
Het betreft een 240 GLT automaat Estate 2,3 vierpitter uit 1988 welke door de kennis in Engeland is gekocht in 1991 toen hij daar werkte. De auto heeft dus een links stuur en staat nog op engels kenteken (F-reg). Omdat de kennis na zijn dienst in Engeland in andere landen heeft gewerkt, staan er nog weinig miles op de teller. Inmiddels 88.000 (slechts!). Verzekeringstechnisch is het niet meer mogelijk om de auto in NL op engels kenteken te rijden.

Omdat het een zeldzame GLT uitvoering is, zitten er de volgende opties op: elektrische ramen, elektrische spiegels, elektrisch schuif/kanteldak, leren bekleding, originele stereo radio, elektrisch verwarmde stoelen, automaat, GLT-velgen (ook wel turbo-velgen genoemd), shadowline uitvoering (geen chroom), koplampwissers.

In maart heb ik de auto uit een caravanstalling opgehaald. Hij stond daar onder de resten van wat eens een zeil is geweest onder het stof en bedekt met kippestront. De leren bekleding was echter nog als nieuw!
Na al de jaren stilstaan zaten alle remmen vast en liep de motor heel slecht. Inmiddels is bij de garage het een en ander gebeurd.

De tank en alle leidingen zijn doorgespoeld en de motor loopt weer prima. Er is een nieuwe accu geinstalleerd en de remmen zijn weer gangbaar gemaakt. Omdat de auto in de weg stond bij de garage heb ik hem onlangs opgehaald. Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren: stuurkogel rechtsvoor heeft te veel speling, de koplampen moeten worden vervangen door "europese", de ruitesproeier werkt niet en ik denk dat het verstandig is de distributieriem te vervangen. Of heeft deze auto een distributieketting?

Heeft er toevallig iemand een setje koplampglazen over, en zo ja, is dit gemakkelijk zelf te vervangen?

Overigens heb ik al een paar keer een rondje gereden met de auto, rijdt lekker. De automaat schakelt zijdezacht en alle elektrische opties werken naar behoren. Verder heb ik de auto goed schoongemaakt, gepoetst en de velgen gereinigd.

Hieronder enkele foto's van de Volvo voor en na mijn activiteiten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

/edit: uiteraard betreft het een rechtsgestuurd exemplaar! Wink

[Afbeelding: 1000036dh0.jpg]
[Afbeelding: rimg0004vx6.jpg]
[Afbeelding: rimg0006xy0.jpg]
[Afbeelding: 1000087wo2.jpg]
[Afbeelding: 1000037xn4.jpg]
[Afbeelding: 1000930mb5.jpg]
[Afbeelding: 1000937ux9.jpg]
[Afbeelding: 1000935nd1.jpg]
UK Volvo 245 GLT 2,3 Aut Estate B230E 131 pk (90.000 miles) 08-1988<br />NL Saab 9-3 2.0 Full Pressure Turbo SE 185 pk / 270 Nm (230k+ kms) 06-1999
Antwoord
Mooie bak!

JAmmer dat het stuur aan de verkeerde kant zit (in je omschrijving heb je het over een links stuur, maar dat zal dan meer z'n politieke voorkeur zijn ;D )

Vlgs mij is het geen dramatische klus om 'm om te bouwen naar links-gestuurd, mocht je dat overwegen.
Antwoord
Heel mooi! En geen alledaagse kleurencombinatie.
Antwoord
@ ticcie & geestschrijver: Tnx voor jullie reacties!
Links sturen zit er niet in. De eigenaar vindt het al heel jammer dat de auto straks zijn karakteristieke engelse nummerplaten gaat verliezen... Voor hem zitten er herinneringen aan zijn jaren in Engeland aan deze auto.

Invoeren en opknappen is overigens duurder dan een nieuwe (goede) tweedehands 240 aanschaffen, maar hij wilde per se deze houden. Als hij met verlof in NL is, wil hij deze auto gebruiken ipv de huurauto's die hij normaliter heeft.
UK Volvo 245 GLT 2,3 Aut Estate B230E 131 pk (90.000 miles) 08-1988<br />NL Saab 9-3 2.0 Full Pressure Turbo SE 185 pk / 270 Nm (230k+ kms) 06-1999
Antwoord
zet de lederen bekleding even goed in een lederwax, is waarschijnlijk helemaal uitgedroogd en als je dan gaat zitten barst het leer en de verf. Zonde, want het ziet er nog uit als nieuw!
Antwoord
Mooie bak en geweldig interieur!! Smile
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88&nbsp; TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Antwoord
Leuke bak Wink

Begrijp ik het goed dat jij nu in de 245 rijdt?

Let dan even op:

Het is als Nederlander niet toegestaan in een auto te rijden met buitenlands kenteken binnen Nederland.
Dit wordt gezien als een economisch delict(lees belastingontduiking). De boetes hierop zijn zeer hoog :'(
Maakt niet uit dat het een auto van familie/kennissen/etc is.

Pas daar mee op,ken iemand die dacht lekker goedkoop te rijden op zo'n manier tot hij bij een algemene politiecontroile werd gepakt. De boete bedroeg oa een jaar motorrijtuigenbelasting plus de BPM voor de type auto(was een Porsche 911 :o )daarnaast moest hij alsnog de auto invoeren met alle kosten van dien.
Antwoord
@Volvo200liefhebber:

Ik rijd gewoon in mijn eigen auto (met Nederlands kenteken). Ik heb wel een paar rondjes in de auto gereden, maar niet ver. Hij gaat binnenkort weer naar de garage (ca 10 km rijden) voor de resterende werkzaamheden, dan rijd ik zelf. Die gok neem ik dan maar. Als ik de auto naar de RDW-keuring breng dan regel ik een eendagskenteken. Vervolgens wordt de BPM etc. afgedragen.

Overigens heb ik in mijn tijd als privÃ-chauffeur meerdere malen in auto's met buitenlandse kentekens moeten rijden (zowel belgisch als duits als deens). Zonder ooit een keer aangehouden te zijn.

Toch bedankt voor de waarschuwing!
Antwoord
Ook ik ben lange tijd privÃchauffeur geweest en weet nog dat je alleen met een ontheffing in buitenlandse auto's mocht rijden.
Ook beroepsmatig is het niet toegestaan.

Ok ik heb het ook wel eens gedaan voor mijn werk maar wist donders goed dat het niet mocht 8)
Antwoord
volvo200liefhebber schreef:Het is als Nederlander niet toegestaan in een auto te rijden met buitenlands kenteken binnen Nederland.
Dit wordt gezien als een economisch delict(lees belastingontduiking). De boetes hierop zijn zeer hoog :'(
Maakt niet uit dat het een auto van familie/kennissen/etc is.

Het fijne weet ik er niet van, maar de regel is iets ingewikkelder.
Ken namelijk wel Nederlanders die in Duitsland werken, en met een Duitse bedrijfsauto in NL rondrijden. Die kun je toch niet aanzetten tot werkweigering of ontslag?
En ook Nederlanders die in Belgie wonen (ook belastingontduiking trouwens), en daar een Belgisch kenteken moesten aanvragen. Maar daarmee dus weer in NL rondreden. Mocht ook.
En een Belg die 4 jaar in NL woonde, maar steeds met B kenteken rondreed (kon, omdat zijn woonplaats wel hier was, maar de domicilie in Belgie. NL snapte daar overigens niks van, want wij kennen dat onderscheid niet). Belg woont nu trouwens al weer tijdje in UK, en dat levert inmiddels wel problemen op, mede omdat een auto op UK kenteken daar verzekerd meot zijn, maar de verzekering enkel RHD dekt....
Verder ken ik Nederlanders die uit de VS (en daar wonen) op Duitsland vliegen, daar een auto huren en naar NL rijden.

Kortom, het zal iets genuanceerder liggen, en niet zozeer van je paspoort afhangen.
Mocht dat niet zo zijn, lang leve Europese eenwording ! ;D (cynisch bedoelt dus...)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Na lange tijd weer een 245 hugo 0 146 3 August 2025, 11:58
Laatste bericht: hugo
  Weer een 245! jero 2 438 11 December 2024, 19:18
Laatste bericht: Marc1970
  Weer een 245! jero 0 324 10 December 2024, 20:00
Laatste bericht: jero
  Weer terug CasperV70 9 5.274 12 July 2022, 18:36
Laatste bericht: Rin
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 51.833 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Wéér een 245 T6 schmirnov 83 86.398 4 February 2021, 18:30
Laatste bericht: Ozzzz
  14 Jaar later A_A 323 192.749 26 July 2016, 20:59
Laatste bericht: A_A
  Eindelijk weer een Volvo "in huis"! hugo 5 5.671 14 February 2016, 22:58
Laatste bericht: edwin
  Weer een Volvo 245 volvo144 8 7.890 6 December 2015, 11:18
Laatste bericht: volvo144
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 82.213 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)