Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Als ik ong 20 a 30 rijd in z'n 2 en trap dan de koppeling helemaal in en geef dan gas bij (koppeling nog steeds helemaal in, dus in zijn vrij) dan hoor ik een ratelend geluid.
Dit verdwijnt weer als ik gas loslaat of de koppeling op laat komen.
Ook stinkt het enigszins verbrand onder de motorkap.
Duidt dit op een kapotte koppelingsplaat?
If so, is dit moeilijk te doen voor iemand die het nog nooit eerder heeft gedaan?
Ik ga over een dikke week op vakantie en hoop niet dat ie het begeeft voor die tijd.......
Prijsopgaaf voor een nieuwe plaat incl drukgroep, toplager en montage is â¬550,- :o
Helluppp!!!
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Is het geluid er alleen bij die snelheid?
is het geluid er ook als je de auto bij die snelheid in zijn vrij zet?
is het geluid er ook als je de auto in zijn vrij zet en de koppeling ingetrapt houd?
is het geluid er ook bij een andere snelheid in een andere versnelling?
en alle andere mogelijkheden die te verzinnen zijn
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Als je de koppeling intrapt en er ontstaat rook/stink als je gasgeeft komt dat misschien omdat de koppeling niet helemaal ontkoppelt. Wellicht dat snel schakelen ook wel eens wat gekraak geeft? Dan zou ik de kabel wat strakker zetten.
Koppeling testen/pesten: handrem aantrekken, in versnelling zetten en doen of je rustig wegrijdt. Dan hoort de motor meteen af te slaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Koppeling testen/pesten: handrem aantrekken, in versnelling zetten en doen of je rustig wegrijdt
Net gedaan, alleen trekt ie 'm door de handrem heen... Slaat niet af iig (handrem staat ook bijna verticaal......)
Citaat:Dan zou ik de kabel wat strakker zetten
welke kabel? enhoe kom ik daarbij? moet de bak dan los?
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Als je hem door de handrem heen trekt, dan moet je op een creatieve manier ook de voetrem bedienen

Maar dit is een test om te kijken of je koppeling versleten is en verklaart niet het geluid wat je hoort
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De koppelingskabel, kan je gemakkelijk wat strakker zetten, je hoeft niks los te maken. De koppelingsplaat en drukgroep lijken wel in orde.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Ratelend geluid is de laatste gelukkig tijd weg, alleen krijg ik 'm moeizaam in zijn 1.
Marc1970 schreef:
Citaat:De koppelingskabel, kan je gemakkelijk wat strakker zet
Kan iemand mij uitleggen, hoe ik bij die kabel kom en waar die precies zit?
en hoe je die dan strakker zet.
Thx
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als het geluid er is bij ingetrapte koppeling zoals je zei, dan denk ik in eerste instantie aan het druklager. Alleen maakt dat meer een suizend geluid dan een rammelend geluid.
Koppeling vernieuwen voor 550 euro! :

:o >

:-\ :'(
ELKE buurtgarage kan een koppeling van een 240 vernieuwen en voor veel minder dan 550 euro lijkt me.
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Linksonder zit de stelmogelijkheid. Van ijzer met moeren (makkelijk zat) of van plastic, dan heeft de buitenkabel een soort grove schroefdraad waar je de plastic delen langs omhoog/omlaag kunt draaien. Apart systeem, moeilijk afstelbaar vond ik, gewoon een paar keer proberen.
Ik zou zeggen dat de pedaal 1-3 cm vrije slag moet hebben.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969