Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair afstellen
We beginnen met een foto:

[Afbeelding: stationairenkoudestart.jpg]

Bij de pijl, kan ik met die schroef mijn stationairtoerental afstellen? Of is het de schroef om de CO-waarde af te stellen? Of de stationairmengsel? Ik kom er even niet helemaal uit, en mijn werkplaatshandboek kan me ook niet echt helpen hiermee.. wel voor een b230f maar dit lijkt er niet helemaal op..

mocht ik draaien aan deze schroef, dan verandert er eigenlijk niets :S

Dan als 2e, waar de 2 bij staat, is dit mijn koudestartinjector?

alvast bedankt!
Antwoord
Het beste lijkt me dat je een boek over je volvo bestelt want dat is gewoon een must wil je zÃlf sleutelen,ik heb iig veel plezier van mijn boek succes ermee!
andigheid wordt gestraft
Antwoord
weepy, ik heb een volvo 240 autovraagbaak echter richt deze zich vooral op de oudere modellen, van voor 84 ongeveer.. Hier kan ik dus alsnog wel veel in terug vinden over de auto zelf, maar mijn motor wordt niet behandeld wat dit betreft, vandaar mijn vraag..

Overigens ben ik over de 2e vraag wel uit
Antwoord
grote zwarte schroef is je stat. afsteller.
de 2 is idd je koudstartinjector.

je kan de aanslag van de gasklep iets terug draaien.
dan kan je hem met de zwarte knop wel afstellen.

staat je gas kabel niet te strak?????????
dan komt de gasklep niet goed terug en blijft de kabel op spanning staan.
deze moet in rust iets losjes zitten.

Antwoord
OkÃ, ik denk dat ie dan simpelweg te ver is uitgedraaid, kan dat uberhaupt?

Hij loopt nu namelijk stationair krap aan 700 toeren en dat is echt tà weinig, blok schudt sowieso wel maar wordt nu vrij vervelend.. Probleem is dus ook dat ie te laag toerig loopt, niet te hoog Wink

Overigens schud ie bij ongeveer elke 4e slag.. Dat ie schudt schijnt vrij normaal te zijn, maar het is dus met behoorlijke tussenpozen..

Volgens mijn werkplaatshandboek moet stationair ongeveer op 900 toeren staan voor dit type blok van dit modeljaar.. Mee eens?

edit: Net even geprobeerd wat meer aan die schroef te draaien. Wanneer ik hem verder in draai, rechtsom, gaat de motor langzamer lopen, draai ik hem verder uit dan verandert er weinig. Tevens lijkt ie langs die schroef valse lucht te trekken, zo klinkt het in ieder geval, zuigend geluid wat verandert als ik de schroef wat heen en weer beweeg en draai..
Antwoord
de motor krijgt meer toeren door de knop uit te draaien.
als dit aan het eind is draait de knop loos rond.

dan moet je de gas-klep-aanslag-schroef bijstellen en dan terug regelen met de zwarte knop.

dus de aanslag zo verstellen dat je de gasklep meer open zet.
en dan kan je hem weer knijpen met die zwarte knop.
Antwoord
Gelukt Big Grin

[Afbeelding: DSC00422.jpg]

Heb dus het stangetje bij '1' wat opgesteld, en daarna de stationair schroef flink ingedraait. Bij 2 zit ook een soort van stelschroefje, deze was al maximaal ingedraait. Loopt nu weer netjes 900 toeren, en 'bonkt' ook wat minder dus Smile Bedankt voor je hulp!
Antwoord
das mooi.

maar officieel doe je dat dus met schroef nr: 2
wel vreemd dat het schroefje al helemaal op zijn eind zit.
dan zou er zit toch iets niet goed zitten bij de klep.
maar goed hij doet het weer.
veel plezier
Antwoord
Dat het niet op deze manier hoort klinkt wel logisch, hij loopt stationair ook niet goed. Tevens heb ik een hele tijd olie lekkage gehad omdat de carter druk veel te hoog wordt of werd, nog geen compressiemeter geprobeerd.

Maar ik heb niet direct het lef om het hele injectie gedeelte uit elkaar te trekken, heb jij misschien de tijd en zin om een keertje een kijkje te nemen voor een kratje pils bijvoorbeeld ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.846 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 965 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 4.132 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Stationair Nicolaas H 3 2.393 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.997 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.863 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.948 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 5.194 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 10.825 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 6.589 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: