Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hokken en stoten tijdens snelwegrit (+afslaan)
Hallo,

Ik heb een vervelend probleem (denk ik :S) en graag zou ik jullie mening horen over het volgende:

Enkele weken geleden sloeg tijdens een stadsrit mijn motor af. Hij liet vlak voor het afslaan het lambda sonde lampje zien. Voor mijn gevoel liep de even motor op 3 poten. Na dit voorval is me dit nog een paar keer gebeurd. Toen besloot ik alles wat met de ontsteking te maken heeft (bougies, kabels, verdelerkap, rotor) te vervangen aangezien hij toch toe was aan een grote beurt.

Vervolgens heb ik lange tijd zonder ongemakken gereden (2 weken?). Tot afgelopen weekend. Ik was op weg naar Belgie, om daar een weekendje te gaan relaxen, toen de motor wederom begon te protesteren. Ik reed zo'n 130 km/h over de snelweg (in z'n 5 ongeveer 3100rpm). Hij haperde wat en gas geven leek averrechts te werken. Met een vaart van 110km/h de motor stationair laten lopen en de naald twijfelde tussen de 950 en 100 toeren. Uiteindelijk ging het lambda sonde lampje aan, en weer uit, en weer aan. Als ik de koppeling liet opkomen in z'n 4 was de motor direct weer op toeren alleen gas geven werd niet gewaardeerd. Het leek erop dat daardoor remde op de motor. Erg vreemd dus. Ik liet haar uitvieren (lang leve de tank) totdat ik een geschikte plek had gevonden om even langs de weg te gaan staan. Motor afgezet. En weer aan. Niets aan de hand. Ik kon gewoon weer gasgeven. Vervolgens weer een tiental km's gereden, zelfde probleem. Vreemd.

Het lijkt er in ieder geval op dat stationair draaien er voor zorgt dat de motor afslaat. Ik heb daarna nog weer een paar km gereden en er leek niets aan de hand totdat ik de koppeling indrukte en de toerenteller weer ruim onder de 500 toeren dook.

Iemand een idee? Brandstofpomp? Lambda sonde?

Ik heb een volvo 240 2.3 Inj B230F Estate uit 90'
www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
Voordat je allerlei dure dingen uitelkaar haalt, probeer eens wat stekkertjes in de motorruimte los en weer vast te maken. Maken wel eens slecht contact door vuil en corrosie.

En lees de foutcodes van ontsteking en brandstofinjectie eens uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
simpel te controleren:
-afstelling en functie gasklepschakelaar
-inductiesensor vliegwiel (de oude moet tussen enkele verbindingen 160 ohm geven, nieuwe (verbeterde) zitten ergens boven de 220 ohm)
-benzinepomprelais (wit doosje achter dashboardkastje)
-klep stationair toerental schoonmaken
-foutcodes uitlezen en zelfdiagnose uitvoeren.

Verder gewoon de stekkers in de motorruimte, aarding van dynamo en blok etc controleren.
Is geen slecht idee om bij een auto van bijna 17 jaar oud te doen, gaandeweg slijten die kleine dingen en gaat ie steeds slechter rijden, maar omdat de veroudering zo langzaam gaat merk je geen verschil.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:simpel te controleren:
-inductiesensor vliegwiel (de oude moet tussen enkele verbindingen 160 ohm geven, nieuwe (verbeterde) zitten ergens boven de 220 ohm)

Hmm.. dat is misschien wel verstandig om eens te doen, maar of het echt de oorzaak is? Het lijkt er op dat het iets elektronisch is aangezien het ophoudt als ik de motor uitzet en opnieuw start...
de ECU geeft alleen geen melding Confused
Antwoord
waz schreef:
Jw240 schreef:simpel te controleren:

Hmm.. dat is misschien wel verstandig om eens te doen, maar of het echt de oorzaak is? Het lijkt er op dat het iets elektronisch is aangezien het ophoudt als ik de motor uitzet en opnieuw start...
de ECU geeft alleen geen melding Confused

Die stationaire regelklep zou ik i.d.d. even goed schoonmaken of een andere proberen , heb al een aantal keren stationaire problemen gehad door dat ding ,

Hoewel ik daardoor trouwens nooit het lambda lampje heb zien branden , wel door een defecte luchtmassa meter.

Heb hem pas vervangen voor en andere en het is heerlijk om weer mooi stationair / op toeren te kunnen draaien.

i.i.g. succes met zoeken.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
lutra schreef:Lijkt wel op een storing die ik heb gehad, bleek de bdp sensor te zijn. Eenvoudig te vervangen.

hmm.. en de bdp sensor is.... en bevindt zich... waar? :o)
Antwoord
waz schreef:
lutra schreef:Lijkt wel op een storing die ik heb gehad, bleek de bdp sensor te zijn. Eenvoudig te vervangen.

hmm.. en de bdp sensor is.... en bevindt zich... waar? :o)

das de sensor op het vliegwiel zoals ik ook al zei. waar die zit? helemaal achteraan het blok, bovenaan de behuizing van de koppeling.
Was bij die van mij ook kapot, aleen startte mijne niet meer. Soms kunnen ze door temperatuur wel/niet werken...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vermogenverlies en zelfs afslaan Koppelmans 3 841 11 September 2023, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  Motor slaat af tijdens het rijden socrates 9 6.647 7 January 2019, 23:59
Laatste bericht: Naciremus
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 6.529 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin
  afslaan de motor op lpg daanweijer 5 5.791 1 January 2017, 17:27
Laatste bericht: daanweijer
  afslaan stationair Volvo 240 turbo b.b. 12 10.453 25 February 2016, 09:08
Laatste bericht: HansDAF
  V70 uit 2008: motor valt uit tijdens rijden!! Danielles 5 5.405 13 February 2016, 19:53
Laatste bericht: Madman
  Volvo 940 valt uit tijdens rijden Volvoson 11 11.838 8 June 2015, 10:33
Laatste bericht: Volvoson
  [bijna] afslaan Nicolaas H 47 30.552 5 June 2015, 01:33
Laatste bericht: Nicolaas H
  Motor valt uit tijdens het rijden! 2004 Volvo V70 automaat dweide 3 8.876 20 February 2015, 11:12
  Amazon stopt tijdens rijden en start helemaal niet meer (LPG / benzine) Nelis 7 6.527 6 December 2014, 23:47

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: