Topics: 1
Volvo-ervaring gezocht
Ik ben sinds kort in het bezit van een Volvo 440 GLT uit 1992.
Helaas ben ik nog niet in het bezit van een rijbewijs en heb mijn auto geschorst en geparkeerd in Den Haag. Nu moet ik binnenkort APK laten keuren (vervaldatum 11 november), en sinds twee weken staat hij er stil en dood bij. (Ook controlelampjes gaan niet aan)
De volgende vragen;
- Is er iemand uit Den Haag die de moeite wil nemen om langs te komen om te kijken wat er scheelt? (De accu is net vervangen en heb hem doorgemeten, dus dat is het niet).
- Wat moet ik doen (als de auto in beweging is te krijgen) om de auto APK te laten keuren? Een dag uit schorsing halen en dan ook verzekeren en door een kennis met rijbewijs naar de garage laten rijden? Help.
Een kersverse en radeloze volvo'er
Niels
M 06-0616398661
Topics: 82
Ik heb het twee keer op papier bevestigd gekregen van de RDW, je mag met een geschorste auto gebruik maken van de openbare weg om naar de APK te rijden, en ook voor eventuele herkeuring. Mits de bestuurder een rijbewijs heeft natuurlijk.
Moet wel verzekerd zijn, ik weet niet hoe je dat voordelig en vrijblijvend aanpakt. Misschien kan je hem op laten halen door een garagemonteur, en dat je dan onder hun verzekering valt?
Ik weet verder niks van een 440, maar zit er wel stroom in de accu op het moment dat je hem wilt starten?
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 15
Qua APK: Ja, je mag er mee naar de APK rijden zonder APK. Als ie wordt afgekeurd, mag je alleen niet terugrijden!
Zodra de schorsing wordt opgegheven, moet ie altijd de drie-eenheid hebben: verzekering-belasting-APK.
Net verzekerd vind ik persoonlijk een zwaar vergrijp. Die andere zijn minder belangrijk. Pakkans met geen belasting betaald is bijna 100%, bij geen APK eerder 5%.
Ga naar een goede verzekeringagent en leg de situatie uit. Er is vast weg een mogelijkheid te vinden. Laat met name vastleggen dat het niet hebben van APK geen bezwaar vormt voor de dekking.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Topics: 49
Eh, misschien een domme opmerking, maar een van de grappen van het schorsen is dat de APK-keuringsplicht vervalt..............
Dus volgens mij hoeft Niels zijn auto helemaal niet voor 11-11 te hebben laten keuren. Als hij dat op een later moment alsnog wil/moet doen, kan hij idd volgens de RDW regels met een ongekeurde auto naar het keuringsstation rijden.
Zie ook nog de tekst van de RDW-site:
Schorsen en APK
U kunt als kentekenhouder de geldigheid van het voor een voertuig afgegeven kentekenbewijs laten schorsen. Tijdens zo'n schorsing heeft u een vrijstelling voor dat voertuig voor het nakomen van de voertuiggebonden verplichtingen. EÃÂn daarvan is de APK-keuringsplicht.
Als de schorsing afloopt moet u weer aan alle verplichtingen voldoen, dus ook aan de APK. Laat uw voertuig keuren vlak voordat de schorsing afloopt. U mag met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de keuring te gaan. Zorg er wel voor dat het voertuig op dat moment verzekerd is.
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Topics: 41
zekering kapot??
accukabel goed aangesloten??
startmotor kaduuk??
contact aan en duwen/slepen + koppeling in z'n 2 laten opkomen??
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Topics: 18
Sander van Buiten schreef:Eh, misschien een domme opmerking, maar een van de grappen van het schorsen is dat de APK-keuringsplicht vervalt..............
Dus volgens mij hoeft Niels zijn auto helemaal niet voor 11-11 te hebben laten keuren. Als hij dat op een later moment alsnog wil/moet doen, kan hij idd volgens de RDW regels met een ongekeurde auto naar het keuringsstation rijden.
Zie ook nog de tekst van de RDW-site:
Schorsen en APK
U kunt als kentekenhouder de geldigheid van het voor een voertuig afgegeven kentekenbewijs laten schorsen. Tijdens zo'n schorsing heeft u een vrijstelling voor dat voertuig voor het nakomen van de voertuiggebonden verplichtingen. EÃÂn daarvan is de APK-keuringsplicht.
Ja dat klopt, zolang je auto geschorst is vervallen alle verplichtingen mbt belasting,verzekering en apk.
Dus de apk mag jaren verlopen zijn als de auto in die tijd geschorst is geweest.
De schorsing voor een dag opheffen om naar de apk te rijden en de auto vervolgens opnieuw schorsen kan je duur komen te staan. Lees het reglement van het CBM goed door hoe dat precies zit. :!:
Topics: 1
Dank voor alle feedback!
Voor de duidelijkheid, de auto staat op privÃÂ-terrein waar hij -hopenlijk- nog even mag blijven staan.
Conclusie nav alle reacties betreft schorsing en APK;
Beste optie is om in schorsing te laten (mag voorbij APK-vervaldatum volgens RDW), rijbewijs te halen, dan tzt;
a. op laten halen door garage met oplegger zodat er geen verzekering nodig is
b. op laten halen (mits auto rijdt) door garage onder hun verzekering als dat kan
c. zelf verzekering aanvragen en (mits auto rijdt) naar garage voor APK
Dan, afhangende van APK-uitslag, laten repareren, dan verzekering aanvragen, dan uit schorsing halen en automatisch de acceptgiro van de belasting ontvangen. Goede volgorde? Toch?
Tja, wat betreft het wel of niet rijdend krijgen, dat is voor mij de grote vraag, maar zal in ieder geval de accu loskoppelen.
Zal laten weten wat garage/verzekeraar antwoorden.
To be continued.
Topics: 135
als je alvast aan de auto wil werken om m rijdend te maken kun je m misschien op laten halen door je garage of een ander bedrijf met een aanhager of autoambulance. Of je vraagt een goede vriend met rijbewijs om dat te doen. Bij AutoRent Köhler in Den Haag bijvoorbeeld [size=9px](geen reclame puur een tip) [/size]vagen ze een redelijke prijs voor de huur van zo'n oprijwagen. Rest wel dat je plek moet hebben om aan te sleutelen natuurlijk. Moet de auto ver getransporteerd worden? Een andere tip is garage Bentinck in Den Haag.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 82
Let op, RDW stuurt geen herinnering als de schorsing verloopt, dat moet je zelf in de gaten houden. Boetes worden gewoon na het vergelijken van een aantal bestanden verzonden, je hoeft er niet eens voor op de weg te zijn. Ze controleren zo maandelijks een paar duizend kentekens, boetes voor geen WA verzekering zijn niet leuk (vraag me niet hoe ik dit weet).
Je kan je trouwens ook laten slepen door een vriend(in), de regels zijn redelijk vaag, meestal ben je gewoon een aanhanger. Je moet dan ook wel een rijbewijs hebben om deze aanhanger te mogen besturen.
Sommige WA verzekeringen malen niet om een APK.
En een schorsing gaat je pas wegenbelasting besparen na een kwartaal.
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 23
Heb je wel prik op en na je contactslot ?
Heb je prik op je zekeringenkast ?
Heb je prik op bijvoorbeeld de startmotor (ik heb al eens een heel raar defecte accuklem meegemaakt)
Prik op de fikke rode draad van de dynamo ?