Berichten: 435
Topics: 85
Lid sinds: Oct 2009
Hoi,
Ik heb een AW72 bak liggen en vroeg mij af wat een geschikte motor daarvoor is om samen in een 144 te zetten. Ik weet dat die AW72 oorspronkelijk geleverd werd bij een B23V16. Maar zou die ook goed werken rijden, bij een gewone B23/21? En wat voor overbrenging had de achteras bij de Volvo's met B23v16 met AW 72?
Groet,
Mathieu.
Berichten: 1.728
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
13 January 2025, 20:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 January 2025, 20:21 door BartJu.
Edit Reason: opmaak tags van brn verwijderd
)
Waarin verschilt de AW72 met de meer voorkomende AW71?
Ik heb zelf de BW55 door een AW71 (laten) vervangen, bijna 18 jaar geleden. Rijdt nog steeds prima achter de B21A.
Ah Google is dan toch soms uw vriend:
AW72
An automatic gearbox built by Aisin of Japan used the Volvo 16-valve B234F 4-cylinder engine found in the 740 GLE. This gearbox is a modified AW71 with different ratios to leverage the unique power curve characteristics produced by the 16-valve head (when compared to the 8-valve B230F/FT with an AW71 gearbox).
Identical to the Toyota A44DL except with different tailshaft housings and tailshaft flanges, both of which are interchangeable.
Bron:
Wikipedia
Verschillende overbrengverhoudingen dus....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ik zou sowieso een 70 of 71 nemen waaraan het staartstuk van de bw55 kan worden geknoopt. Dan heb je tenminste km-aandrijving.
Eindoverbrengingen zitten rond de 0,7 van alle 3 dus een as met 3.73 zou prima moeten zijn. Zit er 4.10 onder jou 140? Dan zou ik daar eerst eens mee gaan rijden en dan beslissen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 435
Topics: 85
Lid sinds: Oct 2009
@Skidje,
Ik heb de AW72 al omgebouwd naar een met teller aandrijving.
@Bart,
Eigenlijk wilde ik een 5 cilinder whiteblock inbouwen maar overweeg ivm tijdgebrek voor een simpelere oplossing te gaan en een B32 met carburateur te gaan. Geeft hoop minder gedoe met elektrische gebeuren. Ik ben dus benieuwd of die verschillen tussen de 71 en 72 veel verschil op leveren voor de gemiddelde rijder.
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
(14 January 2025, 10:35)Madman schreef: @Skidje,
Ik heb de AW72 al omgebouwd naar een met teller aandrijving.
Oh dacht dat die 72 modellen altijd die stofring erachter hadden waarbij het niet mogelijk was. Ben benieuwd..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat er meer subtiliteit in die bakken zit dan je van buitenaf ziet. Van de BW55 bestaan al een dozijn versies, van de AW70/71 ook, door middel van de koppelomvormer en diverse veren van schakelservos per motortype afgestemd op de koppelcurve.
De AW72 is specifiek voor de 16V omdat die hoog in de toeren vermogen levert in een smaller optimum, ongeveer het tegenovergestelde van de B21/23A. Het zal zeker de auto van z'n plek krijgen maar ik kan me voorstellen dat deze combinatie minder levendig aanvoelt.
Automaten kwamen met kortachtige achterassen, 4,10 of 4,30 van de 144 as zou dan goed uitkomen.
https://turbobricks.com/index.php?thread...00.193968/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 435
Topics: 85
Lid sinds: Oct 2009
Dank voor je reactie Mark. Zal eens kijken of er ergens een 16 klepper te vinden is, misschien ook nog een optie dan.
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
(17 January 2025, 15:33)Madman schreef: Dank voor je reactie Mark. Zal eens kijken of er ergens een 16 klepper te vinden is, misschien ook nog een optie dan.
Hallo Madman, ik ben benieuwd hoe je op de aw03-72 een km aandrijving heb gemaakt. Zijn er modellen geleverd waarvan het staartstuk uitwisselbaar is met de bw55?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..