5 October 2024, 12:00 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 October 2024, 12:09 door Kogelman.)
Mijn 245 (1976) heeft voor de APK een nieuwe onderste kruiskoppeling vh stuurhuis nodig omdat er te veel speling op zit.
Ik heb dit klusje nog niet eerder gedaan, zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
En dan is er nog het probleem welk type ik precies nodig heb. Ik zie verschillende varianten voor de 240 (met vierkante en met rechthoekige achterkant).
Kan iemand a.d.h.v. de foto uitsluitsel geven welke ik er nu in heb zitten?
Tips zijn welkom!
groet,
Pascal
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Vandaag een poging gewaagd om de kruiskoppeling eruit te krijgen. Natuurlijk al een paar dagen wd40 en fluitfilm erop gespoten. Na veel hangen en wurgen en een lange knik uiteindelijk de bouten kunnen lossen. Maar dan: het opschuiven dv kruiskoppeling is niet gelukt, muurvast. Met een beitel de spleet geprobeerd wijder te tikken, maar alles bleef klemvast. De bouten er dus maar weer ingedraaid om naar huis te kunnen rijden. Nog maar een tijdje laten weken in kruipolie.
Moet je de de kruiskoppeling trouwens naar boven of naar beneden schuiven om hem eraf te krijgen?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Vandaag gelukt op een sleuteldag vd VKV bij de Volvo dealer in Almelo. Inderdaad mbv een beitel en later schroevendraaier ertussen slaanen toen met een lange staaf de koppeling naar boven getikt. Een brug en goed gereedschap helpt dan ook ipv op de oprit te klooien .
De Ouwe Blauwe stuurt weer als een Mclaren. Op naar de laatste APK in haar leven.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
En snel een uitlaat met dempers voor de achteras en daarvandaan recht naar achter. Smoelt zoveel beter… met 2.25” zul je een verschil merken in performance.
Die demper is mij een doorn in het oog. Normaliter zit daar een mooie zwarte trekhaak voor die de demper uit het zicht onttrekt, maar deze heb ik tijdelijk verwijderd om door de APK te komen.
Skidje: heb je voor mij een foto van hoe je dat bedoelt met dempers voor de achteras? Ik heb nu een demper in de lengte achter de achteras en eentje dwars onder de achterbumper.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
13 October 2024, 07:28 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 October 2024, 07:30 door skidje.)
Ik heb 2 kleine dempers onder de auto en dan gaat de pijp rechtdoor over de achteras.. is rvs systeem wat ik 10 jr geleden door heb laten maken. (https://www.classicswede.org/shop/240-22...ust-system)
Met mail uitleg had hij toen prima systeem gemaakt.
Opm. zal binnenkort wel foto maken als de banden worden gewisseld (stuur maar pb voor 06) heb al lange tijd geen foto’s geplaatst.