7 July 2024, 17:16
Dag kenners,
Ik loop tegen een gek probleem aan. De ruitenwissers van mijn Volvo 240 1992 werken niet meer. Vlak voordat ze uitvielen gingen ze langzamer en klonk er een krakend geluid als ze aan stonden. Nu helemaal geen teken van leven meer.
Mijn bevindingen:
Vandaag de motor helemaal uit elkaar gehaald, koolborsteltjes lijken wat versleten maar maken wel nog contact. Alles roestvrij gemaakt en weer ingevet zodat de motor soepel zou moeten kunnen lopen. Geen beeld van enige sluiting of slechte contacten. Ook het relais al vervangen door een ander, dat maakte geen verschil. De zekering is nog goed.
Bij het checken van de bedrading met een testlampje zag ik het volgende:
Op de motor zelf
[*]geven alle draden constant stroom (?)
[*]heb ik de aarde nog los bedraad maar dit hielp ook niet
Op het relais
Op de hendel
Ik kan dus niet echt een peil trekken of dit nou goed werkt maar ik krijg het idee dat er ergens in de bedrading iets niet goed gaat of een sluiting in de motor.
Ben erg benieuwd of iemand hier goeie conclusies uit kan trekken of mij verder op pad kan helpen met wat nu als eerste aan te pakken!!
Ik loop tegen een gek probleem aan. De ruitenwissers van mijn Volvo 240 1992 werken niet meer. Vlak voordat ze uitvielen gingen ze langzamer en klonk er een krakend geluid als ze aan stonden. Nu helemaal geen teken van leven meer.
Mijn bevindingen:
Vandaag de motor helemaal uit elkaar gehaald, koolborsteltjes lijken wat versleten maar maken wel nog contact. Alles roestvrij gemaakt en weer ingevet zodat de motor soepel zou moeten kunnen lopen. Geen beeld van enige sluiting of slechte contacten. Ook het relais al vervangen door een ander, dat maakte geen verschil. De zekering is nog goed.
Bij het checken van de bedrading met een testlampje zag ik het volgende:
Op de motor zelf
[*]geven alle draden constant stroom (?)
[*]heb ik de aarde nog los bedraad maar dit hielp ook niet
Op het relais
- Geel zwart 15 constant spanning
- Bruin 31geen spanning
- Rood T geen spanning
- Geel Blaauw 86 geen spanning
- Grijs S geen spanning
- Blauw 31b geen spanning
Op de hendel
- Wit, geel, groen en bruin constant spanning
- Rood spanning bij hendel omhoog
- Blauw geel nooit spanning
Ik kan dus niet echt een peil trekken of dit nou goed werkt maar ik krijg het idee dat er ergens in de bedrading iets niet goed gaat of een sluiting in de motor.
Ben erg benieuwd of iemand hier goeie conclusies uit kan trekken of mij verder op pad kan helpen met wat nu als eerste aan te pakken!!