16 August 2023, 14:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 August 2023, 14:32 door Thomas Driessen.)
Hallo iedereen, ik heb zojuist de koppeling vervangen op mijn hobby Volvo 240 uit 1993.
Hiervoor heb ik de aandrijfas verwijderd en ben nu bezig om deze er weer op te zetten. Daarbij zijn er een aantal problemen naar voor gekomen.
1: Omdat de aandrijfas verwijderd was heb ik gelijk het tussenlager op de as en het rubber vervangen, hiervoor heb ik de 2 delen uit elkaar geschoven (en tot mijn spijt niet gemarkeerd) maar nu krijg ik deze er niet meer in. Het verwijderen ging heel makkelijk alleen het er weer terug in schuiven nauwelijks, kwam tot een kwart en toen hield het op. Daarom geprobeerd te "masseren" om deze verder te krijgen, alleen zit deze nu compleet vast (zie foto). In het voorste gedeelte was er een uitsparing of waarbij 1 tand ontbrak, alleen deze lijkt nergens mee op te lijnen bij het andere stuk. Hoe zouden deze in elkaar moeten? Heb ervoor lang gezocht naar hoe dit moest maar werd me nergens specifiek duidelijk gemaakt. Op video's gingen deze vlekkeloos samen.
2: Tijdens het verwijderen heb ik de relatie van de aandrijfas naar de versnellingsbak gemarkeerd om balans te houden. Alleen door het oneindige geschuif tijdens het werken is deze markering op de aandrijfas verdwenen. Ik begrijp dat de hele aandrijf as als 'unit' gebalanceerd is, maar dat de montage naar de versnellingsbak niet veel uitmaakt? Zo wel, hoe kan dit correct gemonteerd worden?
Zal de aandrijfas ook nog goed laten balanceren als de montage laat blijken dat hij uit balans is.
Alvast bedankt!
Hiervoor heb ik de aandrijfas verwijderd en ben nu bezig om deze er weer op te zetten. Daarbij zijn er een aantal problemen naar voor gekomen.
1: Omdat de aandrijfas verwijderd was heb ik gelijk het tussenlager op de as en het rubber vervangen, hiervoor heb ik de 2 delen uit elkaar geschoven (en tot mijn spijt niet gemarkeerd) maar nu krijg ik deze er niet meer in. Het verwijderen ging heel makkelijk alleen het er weer terug in schuiven nauwelijks, kwam tot een kwart en toen hield het op. Daarom geprobeerd te "masseren" om deze verder te krijgen, alleen zit deze nu compleet vast (zie foto). In het voorste gedeelte was er een uitsparing of waarbij 1 tand ontbrak, alleen deze lijkt nergens mee op te lijnen bij het andere stuk. Hoe zouden deze in elkaar moeten? Heb ervoor lang gezocht naar hoe dit moest maar werd me nergens specifiek duidelijk gemaakt. Op video's gingen deze vlekkeloos samen.
2: Tijdens het verwijderen heb ik de relatie van de aandrijfas naar de versnellingsbak gemarkeerd om balans te houden. Alleen door het oneindige geschuif tijdens het werken is deze markering op de aandrijfas verdwenen. Ik begrijp dat de hele aandrijf as als 'unit' gebalanceerd is, maar dat de montage naar de versnellingsbak niet veel uitmaakt? Zo wel, hoe kan dit correct gemonteerd worden?
Zal de aandrijfas ook nog goed laten balanceren als de montage laat blijken dat hij uit balans is.
Alvast bedankt!