Topics: 38
En het is fantastich weer! Geweldig! Voor de koeling is het echter moeilijk bijbenen.
Tijdens deze warme dagen loopt mijn temperatuurmeter soms schrikbarend flink op (twee drie wijzerdiktes af van het rode gebied).
Dit gebeurd overigens niet steeds.
Wanneer wel?
Als ik boven de honderd dertig kom loopt de wijzer eigenlijk altijd wel wat op. Soms dus echt ver!
Als ik de airco aanzet, na verloop van (korte) tijd, ook bij lagere snelheden ( vanaf 90 km/h) Maar dat doet het ding niet steeds.
Ook als ik de airco niet aanzet loopt de temperatuur van tijd tot tijd op, terwijl de wijzer een andere keer net zo makkelijk netjes half blijf staan.
Nu zijn er drie ondelen die ik zou kunnen vervangen.
De radiator.
De waterpomp.
De thermostaat.
Ikzelf dacht met name het laatste omdat de temperatuur zo varieert dacht ik dat deze niet altijd helemaal open gaat en wellicht soms blijft hangen of zo. Bij de garage (Savelkoul) zei men dat dit niet kon. Als de thermostaat een keer open staat gaat die niet meer dicht.
Wat is julie mening?
O ja Gideon, jij hebt je radiator laatst vervangen, wat waren jou problemen? Was het een lekkage of waren het ook (soortgelijke) koelingsperikelen?
Groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Topics: 52
Ik had ook problemen met de koeling: met de caravan erachter werd hij te warm en met de airco aan - ook als het niet warm was maar wel heel erg nat - liep de temperatuurmeter ook op. Bij mij bleek de radiateur nogal vuil. Er zit nu een nieuwe in: geen centje pijn meer. De meter staat altijd netjes in het midden, ongeacht de omstandigheden. Bijkomend voordeel: de motor loopt nu ook een stuk regelmatiger met de airco aan. Ik gok dus op de radiateur.
Topics: 44
meestal als je airco hebt zit er een extra electrische ventilator op de radiateur zou die mischien niet af en toe haperen?
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 14
ruuds70 schreef:O ja Gideon, jij hebt je radiator laatst vervangen, wat waren jou problemen? Was het een lekkage of waren het ook (soortgelijke) koelingsperikelen?
Groet
Ruud
Bij mij was de radiator lek. Dit had ik ontdekt c.a. een maand geleden tijdens het autowassen, toen ik de grill ook een wasbeurtje had gegeven. Rechtsonderin was hij goed nat. Dus sinds vorige week dinsdag zit er dus een nieuwe radiator in. Wat ik laatst in maart tijdens de Volvo meeting wel zag was dat je expansievat wel in de min stond.. Deze staat bij mij op max. Hou er wel rekening mee dat dat tankje wel op peil moet staan.
Dit had ik ook gehad met mijn eigen Volvo, toen ik er een proefrit mee ging maken in oktober vorig jaar. De temperatuurmeter liep aan het begin vrij hoog op, en dat bleef dus ook vrij hoog. Hier was het een kwestie van bijvullen. Nu staat hij in het begin iets hoger dan de helft, en zakt dan terug als de thermostaat is geopend.
Kijk ook even je elektrische ventilator na. Precies zoals Eric Vermeer het zegt. Reageert deze wel op tijd, en springt hij niet te laat aan?
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Topics: 7
Het kan best een combinatie zijn.
Ik denk dat je het best de radiator kunt (laten) schoonmaken, want er kunnen best bergen vliegen in zitten.
Als je lekkage hebt, dan zul je dat moeten kunnen zien en regelmatig koelvloeistof bijvullen... dus ik neem aan dat dat het niet is.
De thermostaat kan ook kapot gaan. Maar je schrijft alleen over te hoge temperaturen, geen merkwaardige schommelingen en zo.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
Topics: 38
Net terug van een ritje naar Boxtel. De temperatuurmeter heeft niet veel op het normale niveau gestaan. Meestal hevig erboven, en dat zelfs met snelheden rond de 100!
De ventilator draait volop, die van de airco ook, dus dat is het niet. Het lijkt dus een probleem met de radiator, misschien de pomp of de thermostaat.
Op de heen weg varieert de temperatuurmeter nog stevig. Als de temperatuur hevig oploopt en ik schakel dan de airco uit loopt die al snel terug om even erna soms weer op te lopen. Op de terugweg loopt de temperatuur direkt vrij hoog op, uitschakelen van de airco heeft geen gevolg, het aanzetten van de verwarming wel, maar na een poosje loopt de temperatuur toch weer op.
Uit laten rolen en in neutraal zetten met een toerental van 2000 toeren geeft overigens ook geen teruglopen van de temperatuur. Doorrijden met snelheden tussen de 90 en 110 in de vijf en de vier geven geen blijvendde temperatuurverandering, hij blijft de hele weg tussen de drie en 1 wijzerdikte van het rood af, met de verwarming voluit.
Hier moet dus snel een goede actie volgen.
Groetjes
(zwetende ruud, en dat met airco :wink: )
O ja, er is geen sprake van lekkage
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Topics: 32
Haal de thermostaat er maar eens uit, om te beginnen.
Als dat gewenst resultaat heeft dan weet je het. :lol:
En anders de radiateur vervangen, en koelsysteem doorspoelen.
Succes!
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br /> ![[Afbeelding: cooltext34912265.gif]](http://img.photobucket.com/albums/v391/jautew/cooltext34912265.gif) <br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Topics: 23
Ja, het klinkt niet als een koeler probleem (ventilator) want dat gebeurd juist bij lagere snelheden. Kijk eens of je radiator niet vol met vuil zit ? Heel sterk wisselende temperaturen zou kunnen duiden op luchtbellen in het koelststeem, voldoende koelvloeistof ?
De waterpomp is een vrij simpel ding. Er kunnen 3 dingen aan stuk. Het seal kan lekken en dan komt de koelvloeistof eruit lopen bij het gaatje op de uitgaande as. Het lager kan kapot gaan en dan vernielt ie je v-snaar of distributieriem (afhankelijk waar die op zit) en maakt een naar geluid. En bij de B23/230 blokken kan de aansluiting van de waterpomp op het blok gaan lekken doordat de rubber seal hard wordt door langslopende oliesporen. Maar hij blijft pompen.
De thermostaat kan kapot gaan maar in 9 van de 10 gevallen gaat deze dan juist open staan. Maar je kan pech hebben. Demonteren is een optie.
De radiator heeft zowel inwendig als uitwendig heel smalle kanaaltjes. Daarom dien je koelvloeistof te gebruiken. Deze bevatten anti-roest dopes waardoor er minder metaal en vuildeeltjes van het blok in het koelsysteem komen. Maar het kan zijn dat er toch teveel vuil in is gekomen en af is gaan zetten dat de boel nu verstopt zit. En dan koelt de motor slecht.
Als de cilinderkoppakking lek is kan de motor lucht in het koelsysteem persen. Je krijgt dan de meest rare koelingsproblemen en een thermostaat die niet open gaat terwijl alles bloedheet is, dit komt doordat er dan een luchtbel zit bij de thermostaat. Dus de thermostaat demonteren kan zin hebben, maar dan dien je ook de werking te testen.
Pas erg op met het losnemen van de dop van het koelsysteem. Het water staat onder druk en zal daardoor pas koken bij 110-120 graden celcius. Draai je de dop los dan neemt de druk af waardoor het water opeens een kookpunt heeft van 100 graden. Het zal dan vrijwel onmiddelijk veel gas ontwikkelen en de koelvloeistof van 100+ graden spuit in het rond. Draai dus de dop pas los als de motor voldoende is afgekoeld.
Succes !
oftewel, zeer grote kans dat het je radiateur is: ik zou 'm bijna blind durven te bestellen als ik je omschrijving zo hoor - hij heeft waarschijnlijk gewoon te weinig capaciteit door vuil en weggeslagen koelvinnen. Een goed ruilradiateur (dat is er eentje met een nieuw binnenwerk) kost plm. 150 MAX.
Rij NIET door met je auto!!! Op deze manier heb je kans dat je motor serieus oververhit raakt en je kop krom trekt etc.
In geval van nood kun je trouwens altijd je verwarming nog vol aan zetten, op die manier raak je extra warme lucht kwijt (ik rij al een tijdje zo ivm lekkende koppakking, erg vervelend als het 30 graden is....). En dan airco ook uit uiteraard.
Topics: 41
orte Bochtenridder  & Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
|