Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo
Hele weekend lekker bezig geweest met klussen aan beide volvo's.

De 245 had wat liefde nodig op het gebied van de wilwood remmen. Deze zaten al sinds 2010 onaangeroerd onder de 245 en hadden wat behoefte aan TLC.

Alles los gehad, schoongemaakt en geinspecteerd en 1 zuigertje vervangen ivm klein beetje oxidatie. Heb helaas geen foto's van de binnenkant maar het zag er piekfijn uit

Toen ik ze eronderheen had, ook even de moeite genomen om ze een nieuw kleurtje te geven. Het zwarte was behoorlijk verweerd door zout etc.

[Afbeelding: 949f7a6849310876c05bd5782ee9686f.jpg]

Ook nog even vergeleken met de Brembo's die ik voor de 242 gekocht heb. Die zijn een behoorlijk stukje zwaarder.

[Afbeelding: d983ddcdfb2c93ccac77f8b0a3c1de31.jpg]

Brembo's passen niet op deze schijven omdat het hart te groot is. Maar we willen toch met V70R schijven rijden.

Tussen het verfen door de cilinderkop die terug was van revisie voorzien van de nieuwe IPD nokkenas. Nieuwe keering geplaatst en een nieuwe vriesplug besteld voor de achterkant.

Omdat ik nog tijd over had, de stapel wrapfolie er maar even bijgepakt om even te experimenteren met kleuren voor een camo-wrap op de 245.

[Afbeelding: c6f06f2ebd35d617a5d87c01424c7546.jpg]

Heb toch wel zin om hem een keer te wrappen.

Tevens nieuwe zij-knipperlichten gekocht, een olie temperatuursensor (de meter doet niet in de 245), en nog wat kleinspul. Zodat we deze week weer verder kunnen met bouwen.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Kan ook nog Tarox op , in veel maten verkrijgbaar.
240 Turbo 1981, 164 1971, 164E 1973, 240 Polar '93
Antwoord
Zo, tijd voor een update.

Onlangs maar een begin gemaakt aan de 242 om deze weer APK waardig te maken. Eerst de Volvo op de ambulance naar de werkplaats gebracht (Let op de blokken onder de wielen van de bus, Hierdoor past de Volvo moeiteloos op de aanhanger met de 8cm verlaging en de sidepipe).


[Afbeelding: 6ee4833c88732765351254712872eee7.jpg]


De achteras maakte onder acceleratie rare geluiden aan de rechterkant en de remmen achteraan waren toe aan een revisie.

Bij het loshalen van de as kwam het probleem mij al tegemoet vallen:

[Afbeelding: fd2fd2799e10eff7528683f4724ba283.jpg]

Nieuw PU erin:

[Afbeelding: 24da3846242f5514969efba12cca7a75.jpg]

Remmen losghaald:
[Afbeelding: 7d9d6cb848a077e12b1f8c5f3a208f17.jpg]

Stofkappen waren niet meer aanwezig, en met de grote hoeveelheid zand en water die de Volvo de afgelopen jaren gezien heeft, bleven de achterremmen constant aanlopen.

Alles er weer onder gemaakt:

[Afbeelding: e95ae5c63f77a7a1c85ac4a83fa2dc7c.jpg]

Vervolgens ben ik begonnen met het maken van de adapters voor de SRT8 remklauwen die voorop moeten komen.

Eerst maar even een setje nieuwe 330mm V70 R schijven gekocht:
[Afbeelding: 5356469fb1c74eb5f44f0a1ef306bc7e.jpg]

En gelijk gepast:
[Afbeelding: 9fbe3718bc38b70634a2c2599f192f79.jpg]

Omdat de plaatsing van de klauw significant anders wordt dan de originele plaatsing (schuin boven het origineel) en ik niet aan de coiloverset wou sleutelen, een oude veerpoot van stal gehaald en opgebouwd met de juiste naaf en schijf in de bankschroef.


[Afbeelding: 422b0b80b1a6609d95c35ce05479c44d.jpg]

Van 2 platen hout heb ik een adapter gemaakt, die ik vervolgens kan splitsen om het ontwerp te spiegelen voor links naar rechts.

[Afbeelding: 2cb3a661c520df8ed7ea415aabe9b564.jpg]

Deze houten mal ga ik omzetten in een solidworks tekening zodat ik hem kan laten cnc'en uit gewalst staal.

Omdat de huidige velgen 15" zijn en dus zeker niet gaan passen, hebben we een set nieuwe velgen gekocht in 17". Deze moeten nog binnenkomen, dus kan die nog niet laten zien.

Omdat de auto alweer klaar was voor de APK (die er sinds vandaag weer voor 2 jaar op zit) ben ik verder gegaan met het nieuwe motorblok.

Nieuwe krukaslagers:

[Afbeelding: 0745c2455b4b6f50fb8b59b6a41b2fd3.jpg]

[Afbeelding: fdbaba05899ac6a53ab9dc4199ec3a42.jpg]

En alles vast gezet op het juiste moment:
[Afbeelding: 4995fc61bc0b39ef4053c1f93b2bff2f.jpg]

Vervolgens het blokje klaargemaakt voor de verf:

[Afbeelding: 0135bb4d2205626792432cd021fb83c9.jpg]

Van Redblock naar Whiteblock:
[Afbeelding: e69973310c4025f93079367a70d94d82.jpg]

En van Whiteblock naar Redblock:
[Afbeelding: 14a37dbeb9b6dadfbf5ff768330bf412.jpg]

Nu moet ik weer even tijd maken om verder te bouwen (zuigers moeten erin voordat de gereviseerde kop er weer op kan).

Als laatste van deze update heb ik het mooiste bewaard. Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zover, eindelijk was de lange zoektocht naar een goed spruitstuk voorbij.

Lang verhaal, maar het is het oude spruitstuk van Jelmar, dat een half jaar terug op marktplaats stond. Een maand geleden stuurde ik hem een bericht of hij dit spruitstuk nog had, aangezien de marktplaatsadvertentie destijds verlopen was.

Na een maand kreeg ik reactie van Jelmar dat hij het spruitstuk nog wel had en dat hij hem wel wou verkopen.

Een week later lag het spruitstuk bij mij op de deurmat, wat het volgende plaatje opleverde:

[Afbeelding: 685442c7a5a458fbb70e131abb8b08fd.jpg]

[Afbeelding: 72b92aa9bc20035165890fe1a1605bda.jpg]

[Afbeelding: 22cb7f7f48a61b2fb6ea4bbe1d1ed59f.jpg]

[Afbeelding: abdb78439e728d60687a48dfb40ff3e3.jpg]

[Afbeelding: bbf1a85776f0ea082eeeb51d1aa730cf.jpg]

Het spruitstuk is van superhoge kwaliteit en ik en mijn broer zijn er super blij mee.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Estoque schreef:.....



Deze houten mal ga ik omzetten in een solidworks tekening zodat ik hem kan laten cnc'en uit gewalst staal.

........

Waarom uit staal en niet uit aluminium?
Antwoord
goed bezig! ben benieuwt wat voor 17 inch velgen het worden:redface:
Antwoord
NiKondoo schreef:Waarom uit staal en niet uit aluminium?
Omdat ik geen kracht-berekeningen ga doen en zeker wil weten dat het heel blijft.

Onafgeveerd gewicht maakt mij niets uit. Moet gewoon goed zijn dat we er geen omkijken meer naar hebben.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Wat een mooi turbo ding, in een vloeiende krul omhoog, ziet er zo al krachtig uit. Laat je die door de motorkap steken, kan je er onder het rijden nog naar kijken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Wat een mooi turbo ding, in een vloeiende krul omhoog, ziet er zo al krachtig uit. Laat je die door de motorkap steken, kan je er onder het rijden nog naar kijken.
Haha, nee.

Als het goed is past het heel mooi onder de kap. Tenminste, dat hopen we.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
De vakantie is aan zijn einde gekomen en zo ook het vakantiegeld budget

Vandaag zijn mijn broer en ik begonnen aan het opbouwen van het motorblok. Alle onderdelen (op een paar keeringen na) zijn binnen en dus hebben we een aardige slag kunnen slaan vandaag.

Het kale blok met enkel de krukas bij aanvang:
[Afbeelding: 0efd87695fa53dcf454e09cf80d93dd8.jpg]

Zuigerveren op toleranties gecheckt in het motorblok en vervolgens om de zuigers geplaatst.

[Afbeelding: 6114373469064028afa18d947cf01b5a.jpg]

1 voor 1 gingen ze er in:
[Afbeelding: 71a65824db5556a2f50a372389b9ad69.jpg]

[Afbeelding: 6cbf34d4c2103bc382dcfcad38ed967a.jpg]

[Afbeelding: ec9f415f608add04fa2df7f671e379ff.jpg]


Toen de cilinderkop met nieuwe kleppen en IPD nokkenas gemonteerd:
[Afbeelding: b9601c1595718e7d2936416e60e31ad4.jpg]

Om vervolgens het totaalplaatje compleet te maken met de Turbo en spruitstuk:
[Afbeelding: 9c131784f856b2198ad4b2ce2f376a66.jpg]



[Afbeelding: 029006897ca0a0b2bc6c05d21e0cf2c6.jpg]

[Afbeelding: 8bd719c42a4ddce15d98ee9da67b9518.jpg]

[Afbeelding: 5e7f24604ce2774bea5b65f1d0891676.jpg]

Meer aanbouwdelen:

[Afbeelding: 0accde941b0bf0405b051200bef47e89.jpg]

En weer ingepakt omdat de avond reeds gevallen was, volgend weekend weer verder:

[Afbeelding: 597e28aaba3092facb60400f87eb2662.jpg]

[Afbeelding: 6a50804b0891e2a3e8a32327f1fc8d4e.jpg]

[Afbeelding: f83373690b83f779bb67b1f954d788fa.jpg]

Ik moet de keering nog binnen krijgen van de hulpas en wat kleine randzaken, voor de rest is het blok grotendeels af.

Wat we nog moeten:
- bepalen welke injectoren we gaan gebruiken
- Welke BOV en Wastegate (flens is 48mm)
- laten we inlaattraject origineel
- uitlaat 3" of 2,5"
- intercooler en pijpen.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
nu ben ik erg benieuwt, wat is het doel wat betreft vermogen?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.445 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 590 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.514 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.056 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.258 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)