Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo
Pochen met het werk van een ander, dat zou ik nooit doen! (de 242 is voor de helft van mijn broer, dus het is sarcastisch bedoelt Tongue)

Over dat R-sport cluster, ik zit af en toe wel in dubio over wat ik er mee wil doen. Ik heb een leuk bod gehad(uit zweden) maar de kans dat ik er weer ÃÃn tref in deze staat is heel erg klein. ik heb al 2 jaar "gezocht" naar zo'n teller op de vrije markt en in deze staat ben ik geen enkele tegen gekomen en die ik tegen kwam hadden gebarsten ruitjes en/of printplaten en dan had je nog dat trieste exemplaar dat op de VKB lag, die €550,- moest kosten. Mij niet gezien!

Pas toen ik hem gekocht had, kwam ik erachter dat hij niet in een nieuw type dashboard past. Als ik dat had geweten had ik hem alsnog gekocht Tongue
Ik kan het cluster wel in de 242 bouwen, maar dan heb ik er niks aan ivm met alle digitale input die vanuit de ECU digitaal gelezen wordt door onze Teller-app.

De enige oplossing die ik op dit moment zie is een oud type 240 er bij kopen, maar dat is ook zo onnodig.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Estoque schreef:De enige oplossing die ik op dit moment zie is een oud type 240 er bij kopen, maar dat is ook zo onnodig.
Of een telleraandrijving in elkaar sleutelen met arduino (was je al een heel eind mee toch?), of eentje van Flok Boer (wisselende geluiden wat betreft kwaliteit).
Antwoord
Ik niet. Ik heb geen arduino oid.

Maar dan nog. Dan heb ik nog niet de informatie die de tablet wel geeft.(afr, luchttemp, voltage, turbo druk, vervroeging etc)

Daar zijn meters voor, maar die zijn niet mooi weg te werken in een oud type Dash.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Antwoord
Ik weet niet of het wat voor je verandert, maar voor mijn m50-in-245 project heb ik een 264 toerenteller laten ombouwen zodat ie het signaal van de ecu kon pakken. Was relatief simpel geloof ik en het kostte me een tientje of zes.
Antwoord
Dat zou inderdaad kunnen. Maar ik weet niet of het zoveel toevoegt. Hoe mooi ik ze ook vind, echt handig gaat het toch niet worden in de 242.
Antwoord
Ik heb net een nieuw type stuurhuis van een 240 op de kop getikt voor mijn 245, zodat ik in februari naar de APK kan en weer in maart kan rijden.
nu heb ik voor mijn oude CAM stuurhuis alles stuurstangen, fusees etc nieuw gekocht en gemonteerd. passen deze ook op de ZF of TRW stuurhuizen? Of moet ik weer alles nieuw bestellen.
Antwoord
Vandaag ook een pakketje in ontvangst mogen nemen met de benodigdheden voor onze koppelingsleiding voor de M90 ombouw.

[Afbeelding: 9d87b618839d97d479421339aea188e7.jpg]

Binnenkort even leiding op maat maken en dan eronder zetten. Kunnen we gelijk kijken of alles naar behoren werkt en een proefrit maken.

Want als alles werkt zoals het hoort kunnen we verder gaan met de belangrijkere zaken: schroefset monteren!
Antwoord
Tijd voor een update. Want de eerste meters van 2016 zijn gemaakt.

Gisteren tijd gevonden om de koppelingsleiding te monteren en te ontluchten. Geen lekkages en met 3x pompen de leiding compleet ontlucht.
Vervolgens de aandrijfas gemonteerd en de uitlaat weer uit de stelling gepakt om er weer onder te hangen. Lambda sensor weer gemonteerd, olie gepeild, vingers gekruist en proberen te starten.

Na 3 slagen sloeg hij aan en werd het stille Lochem gevuld met het lekkere uitlaatgeluid van een 4 cilinder turbo. Door onze sidepipe is er lekker veel lawaai en hoor je de turbo lekker *Wooshen* en blazen.
zo klinkt dat dus:

https://www.youtube.com/watch?v=V8fxYLkjPPQ
Gelijk weer zo'n glimlach op mijn gezicht van oor tor oor. heb nu al weer zin om te gaan touren
Omdat de 242 al een tijdje stilstaat (VKB was laatste ritje) was het toch weer even een opluchting.

Om de versnellingsbak te testen, maar even van de brug af gereden en naar buiten gereden. bij langzaam rijden klonk alles goed, maar bij het gasgeven gaf de as een soort *KLONK* geluid. beetje raar om uit te leggen en dat geluid hebben wij destijds getraceerd naar de versnellingsbak(M46) en daarom hebben wij de ombouw van M46 naar M90 gedaan. Dus vol verontwaardiging hebben wij staan zoeken naar mogelijke oorzaken. Onze conclussie: de achteras heeft vast schade opgelopen omdat dit nog een 2.1 as is en al dik 5ton oud is en niet gewend is om met meer als 100pk om te gaan.

Pas bij het terug op de brug zetten en onder de auto doorlopen kwamen wij tot de volgende, schrikbarende conclusie:

[Afbeelding: 025a5350fc523d8e0e19d1b3e0917777.jpg]

[Afbeelding: af2503378ab8e6a7e9fe0e3fd264cfa8.jpg]

[Afbeelding: 8924c5871e89cef50ed96bdaaebfaf3d.jpg]

Ik hoop dat jullie het op de foto's kunnen zien, maar de reactiestangen zijn dus opengescheurd en doen dus helemaal niks meer
Tevens zijn de achterasrubbers compleet versleten.

We zitten toch wel een beetje in schaamte, want wij hebben het gewoon niet gezien. Reden tot scheuren van dit alles is heel simpel, we hebben in Engeland tijdens de carbagerun met een noodvaart van een hobbelachtige heuvel naar beneden gereden en in combinatie met een zwaar beladen kofferbak heeft de auto een tiental keren heel diep ingeveerd met ongeveer 120km/h.

Wij wisten dat wij daar een kruisstukje in de aandrijfas hebben kapot gereden. maar toen is wellicht de reactiestang al open gescheurd, maar nog niet zichtbaar. met de hooguit 1000km die we daarna nog hebben gereden met die auto hebben wij dat openscheuren gewoon niet gemerkt. Als gevolg van die reactiestangen zijn ook de andere rubbers gaan scheuren en slijten en is dus alles kapot gegaan.

Nu het goede nieuws! ik heb nog een set reactiestangen liggen met PU-rubbers en morgenvroeg 9 uur liggen de nieuwe draagarmrubbers klaar. Dus met een beetje geluk kunnen wij dit weekend toch nog de eerste echte kilometers maken van 2016.

Heeft iemand dit al ooit eens eerder zien gebeuren???

P.s
Niet schrikken van het smeer onder de auto, we hebben een stoom-apparaat gekocht en zullen wij gebruiken om al het vet eraf te stomen.
Antwoord
En daarom hebben de Amerikaanse 240's een triangel links en rechts. Blijft de as in ieder geval onder de auto hangen haha.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Hij zat ook nog wel vast aan de panhardstang en de draagarmen. Niet goed vast, maar hij was er nog niet zo onderuit gevallen Tongue

Wat voor een triangel bedoel je? nog nooit gezien namelijk
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.459 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.074 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.521 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.231 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.196 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.270 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.058 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)