Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo
ik zou voor optie 2 kiezen ongeacht wat andere vinden, dit wil je toch al een tijd. ik denk dat paars zwart en grijs wel een vette combo is.
Antwoord
ik ga morgen met de kleurenwaaier naar de 245 toe om te bekijken welke kleuren mooi staan met het paars en ben aan het bieden op een mooie oude Skikoffer (Thule 250). Is lekker lang, smal en vierkant. ideaal voor op een 245 dus.

Weet nog niet of ik gewone dakdragers ga gebruiken of met behulp van een paar klemmen zelf 1 maak, zodat de skikoffer dicht op het dak komt te liggen.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Vandaag verder gegaan met de ombouw van m46 naar m90.

[Afbeelding: 686e879950b079e459f23821204df476.jpg]

Bak eerst netjes schoongemaakt. Toen even zonder koppeling de bak erachter gehangen om de afstand te bepalen die ik de aluminium stang en schakelstang moest inkorten. Net zoals het M90 ombouw topic zegt, is dat 95mm.

[Afbeelding: 558441243f2a69578b9e67bd90374ad4.jpg]

Schakelstang ingekort en gelast. En omdat ik het rijgedrag van mijzelf en mijn broer ken, heb ik hem maar even verstevigd om de lasnaad heen met een mantel.

[Afbeelding: 90c9cf330f87fd7a4ab63b710ec2f957.jpg]

De aluminium stang gewoon gespalkt met een U-profiel.

Toen alles aan de bak gemonteerd, en de bak achter het blok gehangen. Omdat ik nu wel een koppeling er in had zitten, en ik niet meer met een kromme rug wil werken heb ik mijzelf en mijn broer getrakteerd op een versnellingsbakkrik.

[Afbeelding: 2bda0bb10dec043ef8c369fbeac56161.jpg]

Scheelt veel gesjouw!

Toen snel begonnen aan het opmaken van de versnellingsbak steun. Heb verschillende manieren overwogen. Toch maar gegaan voor de m90 versnellingsbak rubber.

Groot stuk uit de m46 baksteun geslepen. U profiel van 10cm breed, 15cm lang en 3cm diep er op gemaakt, waar ik het rubber in kan laten vallen.


[Afbeelding: 6a9cb1a58c2a215df701c17f6149ee2c.jpg]

Gat erin voor het rubber
[Afbeelding: caa73896a0c15084909314b5ca711845.jpg]

En dichtgelast!

[Afbeelding: 5f39262404066ceadf14c4e9507cd938.jpg]

Rubber ligt er zo in:
[Afbeelding: c52a8e5ff9a5e2c01cdb8c41bdd60e8d.jpg]

Aan de onderkant heb ik 2 grote 13mm gaten gemaakt waar ik een ratel door heen kan steken om het rubber mee vast te zetten (uiteraard een nieuw rubber, niet dit vieze ding )

Baksteun is zo gemaakt dat de hardyschijf niet hoeft te knikken naar de eerste ophanging van de aandrijfas. Past allemaal zonder forceren. Bak heeft ook nog ruimte met de tunnel.

Binnenkort beide steunen stralen en spuiten. Zodat het er definitief onder kan.

De adapter van Retroturbo werkt ook mooi:

[Afbeelding: d73d2bbe201ad335cda757c3b24409b9.jpg]
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Trots kan ik melden, dat de m90 inmiddels definitief op zijn plek zit!

Ging niet helemaal zonder slag of stoot.

Bij het demonteren van de m90 onder de 940 vandaan, knapte het aluminium pieletje af dat de pook op hoogte houdt in de tunnel van een 940.

Ik heb geprobeerd het uit te boren en een draadeind er in te tappen, maar deze brak af en dus voor een andere oplossing gezocht.

Oplossing is gekomen in de vorm van een steun die vastzit aan de versnellingsbak zelf(zelfde als m46).

[Afbeelding: ded0e5429a3286a472cf7bc8262e4817.jpg]

Is 3mm staal en ik kan er met mijn volle gewicht op leunen en het buigt niet. Dat was namelijk mijn voornamelijkste eis. Want ik wil niet onderweg komen te staan door mijn eigen fout.

Alle steunen ook gestraald en gespoten en ze zitter er nu allemaal definitief onder.

[Afbeelding: 8883010707438f49f3bb1f8e53960a3a.jpg]

[Afbeelding: ab0960622224ef930e90a0a1fd30da01.jpg]

[Afbeelding: edc77e08553d335190efce1cc1c763d5.jpg]


Nog even gekeken met de aandrijfas en er komt geen "knik-kracht" op de hardyschijf. Het knikken gebeurd door de kruisstukken, dus dat is ook mooi!

Even een vraag over de koppeling.
Omdat wij nu hydraulisch moeten gaan koppelen, moet ik een leiding gaan maken.

Geen probleem alleen ik heb geen idee welke soort "nibbel" ik in de koppelingscilinder moet gebruiken, weet iemand dat? (Ik las M12x1, maar dat vind ik nergens terug)

Dan kan ik alle benodigdheden bestellen en wellicht nog wat sneeuw meepakken met de 242
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
M12x1 adapter naar AN3 en dan een AN3 PTFE staalflexleiding nippel er op.

Zie ook:

http://volvolvo.nl/threads/16766-1983-24...post348155

Kon zelf geen andere nette oplossing vinden. Ook niet goedkoper....
Ik heb alles besteld bij www.bat-motorsport.de snelle levering en fatsoenlijke prijzen!

Kosten waren overigens €40,01 EUR incl. verzenden.
Antwoord
Leuk die oude pook.
Het lijkt er een te zijn uit de optielijst van een 142-gt.
Antwoord
pieterveenstra schreef:M12x1 adapter naar AN3 en dan een AN3 PTFE staalflexleiding nippel er op.

Zie ook:

http://volvolvo.nl/threads/16766-1983-24...post348155

Kon zelf geen andere nette oplossing vinden. Ook niet goedkoper....
Ik heb alles besteld bij www.bat-motorsport.de snelle levering en fatsoenlijke prijzen!

Thx!

Waar gebruik jij eigenlijk een extern remvloeistof reservoir voor?

Ik ben niet helemaal thuis in het AN3 / Dash04 etc..
Is AN3 een maat voor de koppeling? of is dat het type koppeling? ik wil het eigenlijk net zo als bij jouw auto maken, want dat staat goed en lijkt mijn kant-en-klaar.

Zoals ik het nu zie, moet ik de volgende dingen bestellen:
2x - M12x1 zu Dash 4 Adapter (1 gaat in de koppelingscilinder, de ander in de mastercilinder)
2x - PTFE Alu-Fitting Dash 04 (Om de slang op de adapter aan te sluiten)
1x - Dash 04 90graden bocht (Voor bij de mastercilinder, tussen de adapter en de fitting van hierboven)
1x - Staalomvlochten Dash 04 leiding (1m)

klopt dit?



frox schreef:Leuk die oude pook.
Het lijkt er een te zijn uit de optielijst van een 142-gt.

Kan heel goed, heb hem uit de magazijnopruiming van Nordicar gehaald. is een originele volvo-pook, maar had zelf verwacht dat hij uit een amazon oid kwam.
vond hem mooi en dus toen maar meegenomen, en zo'n lederen pook uit een 940 past gewoon niet in een 240.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
even een paar dingen toegevoegd aan de post hierboven..
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Estoque schreef:Thx!

Waar gebruik jij eigenlijk een extern remvloeistof reservoir voor?

Ik ben niet helemaal thuis in het AN3 / Dash04 etc..
Is AN3 een maat voor de koppeling? of is dat het type koppeling? ik wil het eigenlijk net zo als bij jouw auto maken, want dat staat goed en lijkt mijn kant-en-klaar.

Zoals ik het nu zie, moet ik de volgende dingen bestellen:
2x - M12x1 zu Dash 4 Adapter (1 gaat in de koppelingscilinder, de ander in de mastercilinder)
2x - PTFE Alu-Fitting Dash 04 (Om de slang op de adapter aan te sluiten)
1x - Dash 04 90graden bocht (Voor bij de mastercilinder, tussen de adapter en de fitting van hierboven)
1x - Staalomvlochten Dash 04 leiding (1m)

klopt dit?

Niet helemaal.

AN3 is Dash 03 (duits he haha...) dus in plaats van dash 04 moet je dash 03 nemen voor alles. AN4 (dash 04) is veel te groot.

Dus deze m12x1 fitting: http://www.bat-motorsport.de/Gewindeadap...::319.html

en die losse 90 graden bocht kun je weg laten volgens mij. Gewoon een 90 graden Dash 03 naar ptfe alu-fitting.
Antwoord
Thx! Dus voor de rest alles het zelfde? want dan bestel ik het nu gelijk Big Grin
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.452 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 592 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.516 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.102 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.261 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)