Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo
Dat is wat ik bedoel. Werkt veel beter dan de steun die ik heb (denk ik). Aangezien je motorsteunen ook schuin naar achteren staan, wil je motor en bak ook naar achteren. Als je het originele m90 bakrubber gebruikt, gaat hij heel erg trekken in het rubber. Met een rubber schuin naar voren gericht van je dit goed op.
Antwoord
Laatste weken beetje stil geweest rondom de 2 volvo's en dat heeft een reden.

Ze zijn beide namelijk kapot!
De M46 van de 242 is gesprongen en we zijn druk bezig met alle onderdelen te verzamelen om een m90 onder te bouwen.
We hebben het volgende aangeschaft:
- M47 aandrijfas
- Koppelingspedaal van een 260
- Nieuwe koppelingscilinder (komt volgende week binnen)
- Nieuwe drukgroep + koppeling van een 940 TDIc (komt volgende week binnen)
- Adapter om de M47 aandrijfas te kunnen gebruiken op de M90

Dat de 245 kapot was, had ik ik volgens mij nog niet gemeld.

Hij kwam de APK niet door vanwege speling op de stuurkogels en het stuurhuis ging zwaar van links naar rechts.
Dus sinds half oktober staan ze zo "op stal"

[Afbeelding: 500a6e3f13.jpg]
[Afbeelding: 84bd7d9d97.jpg]

Voor de 245 een ander stuurhuis gekocht van een sloper (helaas wel een oud type) en deze samen met mijn bestaande stuurhuis omgebouwd tot een goed functionerend stuurhuis. Bij het ontmantelen van mijn oude stuurhuis bleken allerlei lagers te zijn geknapt en alles aan elkaar gelast te zijn. Heb van mijn oude stuurhuis enkel het bovenste gedeelte opnieuw moeten gebruiken omdat mijn stuurpen dunner was.

Omdat ik de voorkant toch open had liggen heb ik alle stuurdelen en lagers vervangen, zodat ik weer een tijd verder kan.

Gisteravond het stuurhuis weer geplaatst, nieuwe ATF erop en helemaal ontlucht. (toen de auto nog niet aan stond) ging het stuur heel makkelijk naar links/rechts zonder een zwaar punt etc. Dus ik dacht: "Missie geslaagd!"
Toen de auto aangezet en mij dood geschrokken. Ik stond naast de auto, met mijn hand door het stuur om te starten.

Terwijl de auto aanslaat draait het stuur volle kracht naar links! om mijn hand dus vast te grijpen tussen dashboard en stuur, wat niet zo tof gevoel was Tongue..
Vervolgens de auto weer uitgezet en vanaf dat moment kan ik het stuur heel moeilijk naar rechts draaien. Linksom gaat heel simpel en gemakkelijk maar rechtsom gaat heel moeilijk en langzaam (voelt alsof hij de vloeistof door een veel kleinere leiding moet drukken).

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
- Leidingen zitten goed (verschillende diameter, dus kan niet verkeerd zijn)
- Is helemaal ontlucht
- Nieuwe ATF erop
- Ik heb alle leidingen uitgeblazen met een compressor, dus ze zitten niet verstopt.
- De stuurbekrachtingpomp is nog wel van het vorige stuurhuis, maar is precies het zelfde.

Dus zoals het er nu naar uit ziet staat de 245 wat vroeger op stalling voor de oldtimerregeling.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Klinkt als een verstopping in het stuurhuis zelf, beter gewoon een complete set van het laatste model nemen...
Antwoord
Met de 242 in aanbouw, de 245 die net voor een paar honderd euro aan verspijkerd is qua onderstel en nog een Kadett die staat te trappelen om aan de beurt te komen is tijd en geld beetje krap de laatste tijd. Heb dus ook niet echt weer zin om alles weer los te halen en te verbouwen. wat weer zo'n 300-400 gaat kosten. los het liever gewoon op met dit stuurhuis.

ik loop tegenwoordig 5 dagen per week stage en werk de gehele zaterdag. dus geld komt ook niet echt keiveel van binnen Tongue
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Bij sommige stuurhuizen is de balans links-rechts af te stellen. Heb je het handboek erbij? Daar staan keurig alle afstellingen in beschreven met shims en speciale momentsleutels.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
CAM stuurhuis is af te stellen aan de onderzijde zit een plaatje met 2 bouten, daarachter zit een borgmoer met speciale "borgringen" met tandjes deze kan je verstellen.
Shims kan je ook afstellen aan de bovenkant maar daarmee stel je enkel af hoe soepel hij stuurt.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
Marc1970 schreef:Bij sommige stuurhuizen is de balans links-rechts af te stellen. Heb je het handboek erbij? Daar staan keurig alle afstellingen in beschreven met shims en speciale momentsleutels.
Nog niet, maar het greenbook is wel ergens te downloaden volgens mij.

ga ik even naar kijken!
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Ik begrijp het, geld raakt natuurlijk ook een keer op. Ik vraag normaal 75 euro voor een complete set met pomp alles erbij, ik weet alleen niet heel zeker of er nu nog 1 ligt...
Antwoord
Begrijp dat je de oude pomp heb hergebruikt! Ik weet niet of alle pompen toepasbaar zijn voor de verschillende types stuurhuizen!

Zoals Boedr zegt kun je dat plaatje met 2 M8 buoten loshalen en gaan schroeven/stellen. Maar je moet je wel afvragen waarom het
waarschijnlijk werkend onder een auto vandaan komt en bij jou als een malle naar een kant trekt!

Suc6 en laat een paar plaatjes zien van het stuurhuis en pomp die je nu heb.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Vandaag weer verder gegaan met het curieuze sturen van mijn 245.

[Afbeelding: 40f87f117b09cbb33a77e98ab4c46fa9.jpg]

Vandaag alles weer uit elkaar gehaald en gereinigd en weer in elkaar gezet. Nog steeds het zelfde, dus het zit hem niet in de leidingen en verdeelstukken.

Ik kan niks vinden over het afstellen van een stuurhuis. Het groene boek op k-jet.org heeft dat onderdeel niet online staan en verder kan ik niks vinden. Ook mijn haynes niet.

Iemand enig idee over hoe nu verder?
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.452 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 592 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.516 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.104 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.261 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)