27 September 2015, 16:05
Hoi allen,
Sinds deze week heb ik een vrij groot probleem met de oranje.
Specs: B21A, BW55, 3,73 as, altijd op LPG.Gebruik: binnenwegen en op snelweg ca. 100-110.
Ik had het al op bepaalde wegen dat bij de bak op vals plat terugschakelt van de 3 naar de 2.
Heel vreemd, nog geen tijd gehad om te kijken en het was niet structureel.
Afgelopen woensdag schakelde hij op de snelweg met 100 ineens terug naar de 2 (vrij veel herrie met 100).Dus gas losgelaten, gaat weer naar de 3, maar zodra ik mijn voet vasthoud om de kruissnelheid te behouden, schakelt ie weer naar de 2.
Kortom, ik moest 'm steeds verder terug laten zakken, totdat ik na 10 km rijden niet harder kon dan 70-80 km/u.
Op de vluchtstrook dus naar eerstvolgende afrit gereden. Gas loslaten bij de afrit, resulteerde in remmen op de motor, terwijl hij normaal opschakelt naar de 3 met het uitrollen.
Kickdownkabel veel losser afgesteld om later opschakelen (en ongewenst terugschakelen) te forceren en binnendoor weer naar huis gereden.
De eerste 10 km ging het weer goed, vlakbij huis begon het weer; op vals plat schakelde hij weer terug naar de 2 (bij 50-60 km/u). Ik ken m goed en dat is echt ongebruikelijk.
Meer info:
Iemand enig idee?
Alvast bedankt,
gr Boaz
Sinds deze week heb ik een vrij groot probleem met de oranje.
Specs: B21A, BW55, 3,73 as, altijd op LPG.Gebruik: binnenwegen en op snelweg ca. 100-110.
Ik had het al op bepaalde wegen dat bij de bak op vals plat terugschakelt van de 3 naar de 2.
Heel vreemd, nog geen tijd gehad om te kijken en het was niet structureel.
Afgelopen woensdag schakelde hij op de snelweg met 100 ineens terug naar de 2 (vrij veel herrie met 100).Dus gas losgelaten, gaat weer naar de 3, maar zodra ik mijn voet vasthoud om de kruissnelheid te behouden, schakelt ie weer naar de 2.
Kortom, ik moest 'm steeds verder terug laten zakken, totdat ik na 10 km rijden niet harder kon dan 70-80 km/u.
Op de vluchtstrook dus naar eerstvolgende afrit gereden. Gas loslaten bij de afrit, resulteerde in remmen op de motor, terwijl hij normaal opschakelt naar de 3 met het uitrollen.
Kickdownkabel veel losser afgesteld om later opschakelen (en ongewenst terugschakelen) te forceren en binnendoor weer naar huis gereden.
De eerste 10 km ging het weer goed, vlakbij huis begon het weer; op vals plat schakelde hij weer terug naar de 2 (bij 50-60 km/u). Ik ken m goed en dat is echt ongebruikelijk.
Meer info:
- De BW55 heeft 180k gelopen, schakelproblemen kwamen vorige eigenaar (en mijzelf de afgelopen 2 jaar) onbekend voor.
- bijna 2 jaar terug heb ik er verse ATF-F in gedaan, nieuw filter, lagers en keerringen;
- B21A, 335k gelopen: 4e cilinder heeft iets minder compressie, daar heb ik een ander blok voor liggen (wat ik nog moet reviseren).
- Blok loopt keurig, 2 weken terug LPG opnieuw afgesteld bij de sleuteldag van het register bij Carlo Schmidt.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt,
gr Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Caddy/OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg)