Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo
Ik ga er binnenkort wel langs. mocht ik ze uit de UK gaan halen, dan zal ik wel een soort "Group buy" aanmaken.

is wat makkelijker
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Ik had ze hier besteld: https://www.tyagiracing.com/
Antwoord
Ik wil dan ook meteen inspringen. Omdat ik de auto nog verder ga verlagen. Ik zou er wel nog twee extra bouten aan toevoegen om te borgen. Maar goed laat maar weten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Antwoord
Zo, 2 weken verder en helaas wat meer moeten doen dan gepland, maar we komen er wel.

Allereerst begonnen met alle stangen te voorzien van PU.

[Afbeelding: 317f208dff0d049937eef8aac75d12c0.jpg]

Ik had 2 extra draagarmen, die heb ik voorzien van PU en verf.

Toen ben ik eerst begonnen met het vervangen van alle stangen(reactiestangen en Panhard), zodat mijn as op z'n plek zou blijven als ik de draagarmen en asbussen ging vervangen.

[Afbeelding: be6b2f39c5312d947b4928a6361e525c.jpg]

Toen die alle 3 zaten, begonnen om de draagarmen los te halen.

Eerst de as ondersteund met 2 as-steunen. Zodat alles mooi op z'n plek zou blijven, waarna ik de veren verwijderde en de draagarm verwijderd heb.

Grappig detail, links en rechts zaten verschillende bussen in mijn achteras

Rechts:
[Afbeelding: 442d901cf1404f38ed213d012caa8b72.jpg]

Links:
[Afbeelding: 34f2c2bb7e44cdf56ed6cd8d8c1e7a07.jpg]

Toen een bus gemaakt waarmee ik de rubbers uit de as kon persen.

[Afbeelding: deac80c1ed139dcd82e436b815915030.jpg]

Werkt heel simpel. Gewoon een holle pijp (of koker in mijn geval). Daar een plaat opgelast. Daarin een gat geboord. Lange M12 bout erdoor, door het rubber, grote plaat erachter en draaien maar.

Na veel geweld en hulp van een brander kwamen de bussen eruit.

[Afbeelding: 50778338db33624767d618ee8f2e794f.jpg]

Bij het in persen van de PU-bussen heb ik het zelfde systeem weer gebruikt. Alleen draaide ik nu de bus in de as, ipv eruit.

De plaat tussen de twee oren van de as is er tijdelijk tussen gezet om de oren recht te houden.

En floep!

[Afbeelding: 33546689a3e873bd4a1ffacf81b8cd8a.jpg]

Toen begon de nachtmerrie.
Bij het terugplaatsen van de rechterdraagarm vond ik wat roest in de wiel kuip.

Vorig jaar heb ik mijn linkerwielkuip gelast vanwege een metalen plaat die erin gekit was, ipv gelast. En die bleek dus ook aan de rechterkant te zitten.

Dus slijptol er in, kit eruit en nieuw metaal er in. 2 dagen laswerk gehad aan 1 wielkast vanwege slecht reparatiewerk door vorige eigenaren.

Vandaag was het laswerk af en kon ik verder met de as.

Draagarm eronder, nieuwe bouten + moeren + ringen rondom en toen zat alles weer op z'n plek.


Nou dan heb je wat. Een klein kapitaal aan rubbers in je achteras en een as die eruitziet alsof hij van de sloop komt.

Dus lekker wezen krabben, ontvetten en schilderen en 3 uurtjes later met dit als resultaat.

[Afbeelding: 2ae83d5d0d4b93b762d55d4586161695.jpg]

De veren zijn niet netjes, maar dat is onmogelijk om mooi te houden, dus dat laat ik zo. De rest is aardig opgeknapt, al zeg ik het zelf.

In de tussentijd dat de achteras droogde nog bezig geweest om de wielkastranden en randen rondom de carrosserie te bewerken met hamerite en anti-steenslag spul

[Afbeelding: 847558a36f517a2e4dffa781e7a022b7.jpg]

En nog in een klein uurtje mijn topmount vervangen.

Al met al lekker productief bezig geweest.

Resultaat laat ik zien als de koplampen ook vernieuwd zijn en de auto gepoetst is. Want dat is hard nodig. Ook moet ik de brandstofpomp nog, maar dat moet maar even wachten.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Topprojectje om te volgen. Lekker grondig! Mooi om te zien!
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Lekker bezig weer!
Antwoord
Je pakt het goed aan Rutger! Sehr gut aus
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
Dank jullie!

het gaat niet zo hard en snel zoals ik zou willen, maar liever alles in ÃÃn keer goed, dan over een jaar nog een keer.

De conclusie is toch al gemaakt, deze carrosserie heeft niet het eeuwige leven, maar de tijd die hij nog heeft moet hij wel goed doorkomen.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Even een snelle post:

Mijn broer heeft vandaag de stickers van de 242 afgehaald. En ik moet zeggen, wat is het toch een mooie auto zo.

Hij moet alleen nog omlaag..

[Afbeelding: 5241df52e5de3dde8d95f31f3187ec97.jpg]
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Laatste week vakantie, dus tijd voor de laatste werkzaamheden aan de 245 voordat hij 8 oktober voor de APK moet..

Laatste op de lijst was de brandstofpomp, ik wou de standaard intankpomo vervangen voor een Walbro 255LPH en dan de originele pomp die onder de auto hangt ook verwijderen. Die heeft zijn beste tijd gehad volgens mij.

Omdat er vraag was naar hoe ik het gedaan heb, hier een uitgebreide beschrijving van de inbouw.

Wat heb ik gekocht:
- Walbro 255 LPH intank-pomp + installatieset(los bij besteld) - €135,-
- Extra slangklemmen - €4,-
- Allflow leiding 4 meter (luchtslang van vrachtwagens, zelfde materiaal als originele brandstofleiding) - €10,-
- Knelkoppeling + slang koppeling + Verbindstuk - €15,-

Als eerste heb ik de tank leeggemaakt. Omdat ik de pomp moest verwijderen en ik de dag ervoor weer 55Liter benzine getanked had, geen gek idee.

[Afbeelding: bbc8fd2227a318fd8a509d87f6d7225b.jpg]

Toen begonnen met verwijderen van Intank-pomp.

Omdat ik vorig jaar nieuwe brandstoftank heb gemonteerd met aansluitingen en al, ging ik er vanuit dat mijn pomphouder nog goed was en niet verroest.

Zelf even een tooltje gemaakt om de ring van de vlotter mee open te draaien (9mm dikke plak van een 80mm U-profiel gezaagd, M10 bout erop gelast en klaar, 15 min werk, ipv 30 euro bij Skandix).

Toen was de originele tankpomp eruit.

[Afbeelding: bbd50edbcfc1045b8bd2bcf0a59c292a.jpg]

Zoals je kunt zien, nog in erg goede staat.

Hierbij even een vergelijking met de nieuwe pomp die eraan moet komen.

[Afbeelding: b067d297a01769280db705dc7a3049e8.jpg]

Omdat de nieuwe pomp groter is, maar niet dieper mag hangen, heb ik de leiding waar hij aan komt ingekort (ongeveer 5cm).

[Afbeelding: ad84e9d29abc80c3647826b2ba7b71a9.jpg]

Vergeet als je het filter op de nieuwe pomp plaatst niet het ringetje te plaatsen. Houdt het filter op z'n plek.

[Afbeelding: 1fa69f025c3674c3303ca9c28a4c4ae8.jpg]

Om de pomp zo origineel mogelijk te krijgen, heb ik de originele plastic montage steun opnieuw gebruikt.

Wel moeten uitvielen voordat hij paste.

[Afbeelding: 13c299dfa7494aa5f485ea7275c92b8c.jpg]

En klaar is de Intank-pomp voor montage.

Even een notitie. Omdat de draden van de Walbro nogal dik waren, en de originele nogal dun, heb ik gekozen om de plus en min door de ontluchtingsnibbel naar buiten te laten komen. Heb ik ook gedaan bij de 242 en bevalt me prima. De tank meter gaat nog wel via de originele weg.

[Afbeelding: 3b05c3aecdd88069692cd380dc858976.jpg]

En nog even getest voor montage!

[Afbeelding: 43774bfa4380adbb7ccb401f6c8a4459.jpg]

Aansluiten is heel simpel. + aan de originele stekker van de auto gemaakt. De - aan een mooi nieuw massapunt.

Deel 2:

De nieuwe pomp zit, nu de oude eronder uit.

Heel simpel, 2 slangklemmen los, slangen van de pomp af. 3 bouten los en pomp er onder vandaan halen. Nog geen 10min werk.

Pomp was nog in prima staat :S

[Afbeelding: b0e0389cf0e177972742fd57552f632c.jpg]

Toen de leiding die naar het brandstoffilter in de motor ruimte liep los gehaald en verwijderd en de nieuwe leiding op maat gemaakt.

[Afbeelding: b85ee2434d82914386287764f6cf3ff5.jpg]

Voor de montage op het brandstoffilter heb ik de oude aansluitnibbel weer gebruikt. Kon geen nieuwe krijgen zo snel en hij is nog mooi rond, dus waarom niet.

Mocht je nou zo'n koppeling in de slang willen persen. De koppeling zelf warm maken met een soldeerbout/vlam. En dan de koude leiding eroverheen drukken. Floept er zo op en is tot 7 bar gegarandeerd dicht (getest).

De nieuwe leiding onder de auto gehangen, en doormiddel van de Knelkoppeling en slangkoppeling het brandstofcircuit weer dicht gemaakt. (12mm brandstofslang van intankpomp naar koperen koppeling).

Werkt heel makkelijk en zo gepiept. Bij elkaar geen 4 uurtjes mee bezig geweest.

Ik heb hem enkel nog niet getest met rijden. Mijn Dynamo en Accu zijn kapot en ik krijg zaterdag een nieuwe accu en gereviseerd dynamo terug. Dus rijden gaat nog niet.

Wel het systeem al op druk gezet (hij deed het toen ik op contact zette, dus de pomp werkt). En hij is lekdicht.

Nu nog hopen dat de auto niet meer inhoud.





Verder heb ik 2 weken geleden voor de APK nog 2 belangrijke punten aangepakt, namelijk beide koplampen. De reflectoren waren zo slecht dat het een heel lelijk gezicht was en de lichtopbrengst gewoon niet meer goed was.

Bij het openmaken van de eerste koplamp trof ik deze reflector aan:

[Afbeelding: fdc90644386914af77c0ce673a107cf7.jpg]

[Afbeelding: bb5ac16ff0e0402f4c399b143ff03373.jpg].

Weinig verschil dus Tongue

Gelijk de moeite genomen om alles goed schoon te maken en de lampen wat apparter te maken dan ze al zijn.

Heb namelijk de Witte randen die buiten de reflector vallen, zwart gemaakt. Met dit als verschil:

[Afbeelding: 2fb67fa8287fb6210e1b948e5fff81ed.jpg]

[Afbeelding: 0cd0b66a1018544714b5a7d565bf3a03.jpg]

En gemonteerd in de auto:

[Afbeelding: 3cc2993fcd78584202095ae66dbcf490.jpg]

Een hele verbetering, als zeg ik het zelf. Niks geen donkere koplampen die pauper overkomen, maar gewoon wat moderner ogend dan de witte rand erin. Ben er blij mee(en meer licht onderweg).

En als laatste verbetering heb ik achterop ook nog 2 nieuwe continental banden op de polarissen laten draaien, werd hoog tijd want ze waren goed glad.

Oud:

[Afbeelding: 798c43f00475ed8582ff073f4a9cbad9.jpg]

Nieuw:

[Afbeelding: 664a0e6bbb1d32ff60af9ec60e30ef38.jpg]

Kortom, veel gedaan, veel vakantiegeld alweer uitgegeven maar het is wel heel erg verbeterd ten opzichte van het oude. Ook de PU bussen doen goed hun werk, merk echt veel verschil. Super blij mee.

Nu nog een goedkoop auto'tje scoren voor de aankomende stageperiode (dagelijks 60km gaat te gek met de Volvo). In oktober naar de Apk en dan in december de opslag weer in ivm de Oldtimerregeling.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.445 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 590 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.514 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.056 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.258 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)