Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Zou wel verklaren waarom mijn aansluitblokje niet meer in de auto te vinden was [blijkbaar heeft er dan een zwarte in gezeten en is er later een witte hendel in gezet]. Bij mijn weten is de zwarte ook niet meer verkrijgbaar.
Heb even op Wiki gekeken wat een EN-poort is. Dit begrijp ik ervan:
Alleen als twee signalen doorkomen dan zal de EN-poort ook een signaal doorgeven. Als ÃÃn van beiden of beiden geen signaal geven zal de EN-poort geen signaal doorgeven. Ik kan alleen op geen enkele manier bedenken hoe de schakeling zou moeten zijn met deze EN-poorten ... Komt ook omdat ik niet begrijp wat de computer moeten ontvangen.
Ik weet wel wat ik graag zou ontvangen: hulp! ; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
3 June 2015, 08:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 June 2015, 09:52 door Arjan..)
Als hij nergens meer nieuw leverbaar is kun je altijd nog tweedehands proberen: Ebay, Marktplaats, bangers (daar komt de mijne ook vandaan). Zou ook kunnen dat iemand de stengel met zwarte stekker met contrastekker en al uit jouw auto gehaald heeft voor in een andere auto.
Wat ik bedoel is dat je computer zoals ik het nu begrijp het volgende wil:
- spanning op rood-blauw als de schakelaar op "on" staat
- spanning op wit als de schakelaar op "resume" staat
- spanning op blauw als je "set speed" indrukt (mits schakelaar op "on" staat)
Om dat uit je stengel met witte stekker te krijgen zul je wat combinatieschakelingen moeten maken zodat hij bijv geen spanning geeft op wit als je "resume" ingedrukt is.
Omdat ik zelf ook niet zoveel van dit soort schakelingen af weet en alleen relais begrijp zou ik het proberen te maken met een (paar) simpele relais.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
4 June 2015, 02:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 June 2015, 01:23 door Nicolaas H.)
Ik probeer het maar even systematisch uit te pluizen. Voor mij zijn er twee systemen die door elkaar lopen. Het aansluitblokje met rood, bruin, groen en geel en het aansluitblokje met blauwgeel, roodblauw, wit en blauw.
Mijn eerste veronderstelling is:
rood = blauwgeel
bruin = roodblauw
groen = wit en
geel = blauw
Als dat klopt kan ik de werking van beide stengels uitpluizen. De goede is de die met het zwarte aansluitblokje, die ik niet heb. De foute is de witte die ik wel heb. Voor mij komt daar onderstaand vergelijkingsschema uit:
![[Afbeelding: 17815362804_f7d4a49748.jpg]](https://c1.staticflickr.com/9/8800/17815362804_f7d4a49748.jpg)
X = geen spanning
O = spanning
De rode situaties moeten dus omgebouwd worden.
ON
Als Bruin = 0 en als Geel = X dan moet Groen = X
RESUME
Als Bruin = O en als Geel = O en als Groen = 0 dan moeten Bruin = X en Geel = X
Maar hoe doe je dat?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Voorbeeldje: als je de volgende aansluitingen maakt op een standaard relais (zo een als op het plaatje hieronder) zal hij alleen spanning op wit geven als je resume indrukt (uitgaand van jouw tabel hierboven). Dit dient in dit geval als "en"-poort.
30: groen
85: geel
86: massa
87: wit
Dat bruin spanning krijgt als je resume of set speed indrukt is juist de bedoeling. Resume zit voorbij de on-positie op de schakelaar en je kunt geen snelheid instellen als de CC uit staat.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Begrijp ik het goed dat het rechter blokje in deze positie staat als er spanning staat op 85? Of is het zo dat deze tekening de ongeschakelde positie laat zien?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Bij een "normally open" (NO, wat volgens mij de standaard versie is) relais staat het bruggetje open (zoals in bovenstaand plaatje) als er geen spanning op 85 staat. Het bruggetje sluit als er stroom loopt van 85 naar 86. Het plaatje laat dus de ongeschakelde positie zien.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik had een fout gemaakt. Onder mijn schema'tje stond:
X = spanning
O = geen spanning
Maar het moest omgekeerd zijn:
X = geen spanning
O = spanning
[Ik heb het in de post nu verbeterd.]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
6 June 2015, 02:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 June 2015, 00:19 door Nicolaas H.)
RESUME
Volgens mij moet ik hier een schakeling zien te maken waarbij er geen spanning op Bruin Ãn Geel staat als op Groen spanning komt, dat laatste komt gelukkig alleen voor in RESUME dus misschien is dat de 'makkelijkste' ...
Laat ik dat eens bedenken:
Voor RESUME wil ik geen stroom hebben op Bruin en Geel. Voor beiden heb ik volgens mij een NC-relais nodig dat schakelt via Groen. Komt er spanning op Groen dan gaan beide NC's open en is er dus geen stroom tussen Bruin en RoodBlauw en ook niet tussen Geel en Blauw.
In alle andere situaties staat er geen stroom op Groen. Het is een NC dus er is een verbinding tussen Bruin en RoodBlauw en tussen Geel en Blauw. Volgens mij is dat prima!
Dat ga ik maar eens nabouwen buiten de auto en hopen dat het goed loopt.
Heb ik nog geen oplossing voor ON.
Volgens mij moet ik hier een schakeling zien te maken waarbij er geen spanning op Groen staat als twee voorwaarden tegelijkertijd gelden, de voorwaarden die alleen in ON gelden:
1. Op bruin moet spanning staan,
2. Op geel moet geen spanning staan.
Volgens mij moeten de relais achter elkaar staan.
Hier kom ik nu even niet uit.
Later verder ...
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik kom er niet uit! Bestaat er misschien een relais dat Groen uit kan schakelen als Ãn Bruin op spanning staat Ãn Geel juist niet op spanning?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 27
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2013
Beste Nicolaas,
Ik heb voor mijn geknapte gaskabel een incomplete cruise control set met de goede kleurcombinate groen/geel/rood/bruin kunnen kopen met een computer met nummer 3517400. Ik heb alleen de gaskabel nodig en op de hendel na is de set helemaal compleet met vacuumpomp, computer en stuurkolombeugel met voeler. De gaskabel mist alleen omdat ik die zelf nodig heb! Maar die heb je waarschijnlijk al in je auto. Misschien heb je interesse in deze set? Foto's staan in mijn onderwerp gaskabel cruise control. Mocht je interesse hebben dan kan ik je meer foto's sturen.
Groet,
Patrick