Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo
Mijn broer pakt ook geregeld een stuk bos/zandweg en heeft al meer dan eens een setje reactiestangen vernietigd, er zijn verschillende types reactie stangen en dan is het grootste verschil de materiaaldikte van de bus waar het rubber in zit.
Antwoord
Crash triangle, om de klap van een opvouwend achterstuk op de achteras over te brengen en zo te voorkomen dat de benzinetank tot barstens toe geplet wordt. Het andere 'ontvangende' deel zit op de remklauw: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...stcount=16

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=280064
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
wat een gaaf iets, maar ik denk dat een andere tank wellicht iets goedkoper is, dan om helemaal zo'n ding onder je auto te gaan bouwen
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Die kun je gratis bij me ophalen hoor. Wegen als lood en heb ze der onderuit geschroefd.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
nee dank je. als de as morgen weer zo zit zoals hij hoort, gaat hij snel zo'n 8cm tot 10cm omlaag. dan lijkt mij dat niet ideaal Tongue
Antwoord
Even dit topic afstoffen, er is namelijk veel gebeurd met de 242!
De laatste keer dat we dachten dat wij eindelijk konden gaan rijden met de 242, bleek niet de versnellingsbak de geest had gegeven, maar de complete achteras ophanging (vorige pagina). Omdat ik van mijn ander turbo nog reactiestangen etc had, hebben wij dit snel kunnen verwisselen. De draagarm-rubbers in de achteras waren ook compleet aan gort en na een zondag lang branden, hameren, slijpen en persen zitten in de achteras nu 2 nieuwe rubbers. (Beide volvo's hebben nu nieuwe achteras-rubbers/PU bussen, dus dat *****n-klusje hoeven wij de eerste 2 jaar niet meer te doen Tongue)

Omdat wij toch alles los hadden liggen, hebben wij ook maar besloten om de complete Coiloverset van ClassicSwede te monteren. Dit was eerst niet de bedoeling, maar de nieuwsgierigheid won het van het verstand en dus heeft het iets langer geduurd voordat de Volvo weer op zijn eigen poten kon staan.

[Afbeelding: da8943eb9bf5f4f0d84cce8242372218.jpg]

[Afbeelding: 8cca8d239bc7082323ca93f5439b10dd.jpg]

De installatie van de coilovers was erg eenvoudig (toen ClassicSwede eenmaal had toegegeven dat hij de verkeerde bevestigingsmaterialen erbij had geleverd, want daardoor snapte ik het niet helemaal Tongue). De voorkant van de Coilovers zijn gebasseerd op de nieuwe type veerpoten van een 240, en dus hebben wij bij de aanschaf van de Coilovers ook 2 nieuwe type naven bijbesteld. De pin op de veerpoot van een 240, waar je de naaf en wiellagers op monteerd(ik ben het nederlandse woord even kwijt) van voor 1980 heeft namelijk een kleinere diameter.

Bij demontage van de originele veerpoten bleek dat links-voor al eens een andere veerpoot is onder gekomen, aangezien deze qua afmetingen het zelfde was als het nieuwere type veerpoten en ook in betere staat verkeerde dan de originele veerpoot aan de rechterkant. (nog steeds niet slecht voor een bijna 40 jaar oude veerpoot, maar wel slechter dan de ander). Mijn broer heeft de nieuwe type naven voorzien van de langere draadeinden en nieuwe wiellagers en gemonteerd op de 242.

Aan de achterkant ging de installatie ook vrij simpel, mede door het goede onderhoud dat de 242 altijd heeft gehad. Niks, maar dan ook NIKS zit vastgeroest of is onmogelijk om los te krijgen. Hoevaak ik al met een brander en grote hamer heb staan hameren op iets aan mijn Kadett ben ik al vergeten, maar bij de 242 komt alles redelijk eenvoudig los. Een wereld van verschil.

Gisteravond hebben wij de laatste kleine dingen aan de Volvo aangepakt (Nieuwe kroonmoer voor het nieuwere type veerpoot), remmen ontluchten, koppelingspedaal vastzetten, wielen nagetrokken en vloeistoffen gecheckt.

Bij het laten zakken van de brug kwam het eerste nadeel van verlagen al aan het licht, hij kan namelijk de brug niet af. Met 4 klossen en 2 platen hebben wij de volvo dan toch van de brug af gekregen met dit als resultaat:
[Afbeelding: d610778050.JPG]

Voor een vergelijking, kijk even naar de motorkap in vergelijking met die van mijn 245. Mijn 245 staat op 6cm verlagingsveren maar met 17" velgen, de 242 staat nog op 15" velgen. Lager kunnen wij op dit moment nog niet (en hoeft van ons ook niet), aangezien wij nu eerst de uitlaat moeten gaan aanpassen / zelf fabrieken om meer bodemvrijheid te krijgen.

Hoeveel kunnen wij dan nog zakken? De veren voor staan nu op deze hoogte:
[Afbeelding: c48ed9bbb7365c6401e5d012b22a4bcf.jpg]

In theorie zou hij dus nog een dikke 5cm kunnen zakken, maar dat is natuurlijk onbegonnen werk en hoeft van ons ook niet.

Omdat wij naast de verlaging ook de M90 nog niet getest hadden, hebben wij op het industrieterrein van Lochem even een paar rondjes gemaakt om vervolgens te concluderen dat het geheel compleet trillingsvrij is en allemaal naar behoren functioneert hebben wij het lokale tankstation een plezier gedaan door de tank helemaal vol te gooien en van Lochem naar Twente te kachelen. wat een leuke test is met bochtige weggetjes, drempels, snelweg en grote wegen. Echt een wereld van verschil met de oude en versleten ophanging. Het stuitert niet en je kunt nu tenminste een rotonde nemen zonder misselijk te worden. Wel zijn sportstoelen nu een must, want bij het afdraaien van de snelweg glijdt je gewoon uit de standaard stoeltjes
[Afbeelding: f6b44068de.JPG]
[Afbeelding: 362190b505.JPG]

Sinds gisteravond heb ik er nu bijna 100km mee gereden, en wij ben echt heel erg blij met het resultaat. Alles staat nog op het zachtst gedempt, en het rijdt comfortabeler dan mijn 245.
Hij raakt wel regelmatig de bumpstops, dus die moeten er af en dempers achter wat harder instellen, en de uitlaat raakt ook vaak de drempels. Verder vind ik de M90 heel erg fijn maar is zijn de eerste en tweede versnelling in combinatie met de standaard achteras nog wel een beetje aan de korte kant (in de 5 loopt hij bij 120km/h 3100rpm).

Het lijstje dat er sowieso nog moet gebeuren met de auto, bestaat uit het volgende:
- Andere stoelen met meer steun (wel in het originele rood laten bekleden)
- Pookhoes vinden en monteren
- Tellerbak vervangen voor het gebruik van een tablet
- Andere Turbo (HX35) en spruitstuk
- Uitlaat fabrieken (als andere turbo een feit is)
- Dikkere remmen voorop (nu nog standaard massieve schijven)
- Onderstel instellen
- Opruimen
- Schoonmaken
- 17" Velgen en banden
- Nieuwe type achteras met andere overbrenging(3,73) kopen en monteren
- locker inbouwen
Antwoord
Mooi werk. Ziet er duur uit

Vind de keuze van je turbo wel wat vreemd voor een rally auto.. Een hx35 is nou niet echt een turbo die snel opspoelt. Wel erg leuk voor op de straat natuurlijk!
Antwoord
Prachtige auto!! Waarom nieuwe velgen? Vind deze echt geweldig! Zouden niet misstaan onder mijn oranje 242

Vanwege de verlaging?

Maar prachtige auto. Ziet er erg netjes uit. Ben ook erg benieuwd naar je nieuwe interieur tzt!
Antwoord
zo'n leren pookhoes..? heb nog een nw liggen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Fijn dat hij zo lekker rijdt. En ook fijn dat het niet te stug is.

Citaat: helemaal vol te gooien en van Lochem naar Twente te kachelen

Haha Voor mij is alles wat rechts van de IJssel ligt al Twente :biggrin:
Weet wat geleerd.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.459 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.074 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.521 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.231 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.196 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.270 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.058 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)