Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo
Je heb een M46 dus je moet wel een koppelingsplaat nemen van de eerste B230FT. Volgens mij is de latere drukgroep van de diesel wel iets sterker.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Gisteren een M46 opgehaald en daar gesproken met een meneer die tot 300+ wielpk's op een M46 had gedraaid met een originele B230FT koppeling.

Heb daarom ook maar eerst een koppeling besteld van een B230FT, kan ik later altijd nog een dieseldrukgroep opzetten.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Estoque schreef:Ik heb een B230FT met M46

dus ik moet een 1995(of later) Volvo 940 Diesel drukgroep + koppeling nemen. die past regelrecht op mijn B230FT?

Want een 940 met een M47 (1990 t/m 1993) heeft een koppeling van 228mm en 22 Splines
en een 940 met een M90 (1993 t/m 1998) heeft een 240mm koppeling met 20 splines.

nee, gewone B230FT koppeling nodig.

300 wiel-pk met een standaard koppeling is wel heftig. mooi als het kan maar wel heel veel. maar ik heb het nog niet gehaald dus kan niet zeggen of de koppeling het kan hebben.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ik heb ook nog lang geen 300pk en tegen die tijd ga ik toch naar een M90.

Ook ben ik al een beetje opzoek naar een cleane 245 Carrosserie (heeft absoluut geen haast) om die te restaureren.

Deze carrosserie is niet eens slecht, maar er is al redelijk veel aan gelast en zal ongetwijfeld weer werk hebben over 1,5 jaar wanneer ik weer voor APK moet.
Antwoord
Grote update Nr. 1:
Aankomende zaterdag begin ik met het vervangen van het druklager en vervang ik gelijk de M46 voor een andere M46, de koppeling plus drukgroep en natuurlijk het druklager. Ook heb ik vandaag iets gekocht wat al heel lang op mijn lijstje stond:

[Afbeelding: 168d0c0969.jpg]
[Afbeelding: eab7cec461.jpg]

Een achteras met Sper/LSD (3.07 overbrenging gemonteerd, 2.54 los erbij).

Voor een leuke prijs overgenomen van "240diesel", die de as gebouwd heeft met een Dana 30 differentieel van een Cherokee. Bouwtopic van de as: http://volvolvo.nl/threads/4344-hybride-achteras
Super aardige en interessante man die zijn kennis graag deelt.

Ik wil nog wel een aantal dingen aanpakken voordat ik hem onder mijn 240 plaats:
- Remmerij monteren + nieuwe leidingen
- PU-rubbers in de draagarmen persen
- Netjes maken
- dubbele turbo-stabilisator-stang maken (zoals "De blauwe" ook heeft)
- snelheid correctie uitzoeken
- keeringen en lagers vervangen

we hebben weer zat te doen deze vakantie Big Grin
Antwoord
vol aandacht je topic gelezen. Wat een mooie auto heb je!

( en wat is het handig als je alles zelf kunt )
Antwoord
Dank je sander,
De credits voor het opbouwen van de auto zijn bij mij niet aan het juiste adres, aangezien ik hem zo gekocht hebt.

Een groot gedeelte van het "zelf kunnen" is de juiste informatie hebben, en dat is waar dit forum en andere fora heel erg in helpen. Op dit forum zitten mensen met veel meer ervaring en kennis dan mij. maar omdat zij bereid zijn deze kennis te delen is het een stuk eenvoudiger.

Koppeling update:
De plaat is aardig kapot laten we maar zeggen.. een hoge rendement setje Tongue
[Afbeelding: 78a03f3d3d.jpg]

Druklager is ook niet meer al te best:
[Afbeelding: fabb383edc.jpg]

patient op de operatiebrug:
[Afbeelding: b223298683.jpg]
Antwoord
En dan nog iets:

Als ik een complete koppelingset bestel, dan zit er constant het verkeerde druklager bij.

Mijn oude druklager heeft het volgende nummer:
3151 131 101

Weet iemand een vervanginsnummer van dat onderdeel? ik kan namelijk niet de goede vinden.
Antwoord
Tijd voor een update.

Na bijna 2 maanden is er eindelijk een eind in zicht van alle werkzaamheden.

Ik werk sinds begin juni 6 dagen in de week, dus niet veel vrije tijd en zin om in die vrije tijd aan de slag te gaan met mn volvo. 1 Geluk, mijn werk, als soort mannetje van alles bij mijn vaders bedrijf, is ook de locatie waar mijn Volvo staat. In de pauzes regelmatig aan het sleutelen geweest.

Maar om maar bij het begin te beginnen.
Begin juni ging mijn M46 versnellingsbak kapot(zie vorige pagina). Omdat ik eigenlijk niet zonder mijn auto kan snel via marktplaats een andere m46 bak gekocht.
Bij het verwijderen van mijn oude versnellingsbak, ook de koppeling bekeken en dat was maar een droevig gezicht(zie foto hierboven ergens). helemaal naar de *****n. Dus ook maar een nieuwe koppeling/drukgroep/druklager besteld. Niet de ergste tegenslag, aangezien het te verwachten was.

Omdat ik een m46 had gekocht met een andere flens(Vgm van een 740) wou ik de flensen wisselen. iets wat niet mogelijk was. Ik had namelijk een m46 bak gekocht met P-type overdrive en niet 1tje met een J-type overdrive. Toen ik de overdrives wou omwisselen kwam ik erachter dat de uitgaande as van de versnellingsbak, die in de overdrive komt, compleet anders is. (andere diktje en andere vertandingen).

Omdat ik geen geschikte M46 had begon ik met de wielkasten kaal te maken om opnieuw te voorzien van verf en tectyl. In de linkerwielkast achter bleek er metaal op metaal gekit te zijn, wat resulteerde in een gapend gat van ongeveer 35cm lang en 6cm breed. Na dit gelast te hebben, geschilderd en getectyleerd had ik een M46 bak gevonden.

Bij het monteren van deze bak(kwam van een B21FT af) bleek dat de kom geen uitsparing had voor de Krukaspositiesensor van mijn B230FT. Dus toen de kommen omgezet.

Na het monteren van deze bak kwam ik de volgende dag terug om een grote plas versnellingsbakolie aan te treffen. Ik had lekkage tussen de bak en de kom. Kwestie van kering die kapot gegaan was. Dus bak eronderuit, kom eraf, kering vervangen, kom erop, nieuwe olie erop, bak eronder. Lekvrij!

Ik helemaal enthousiast en de auto weer starten. 1 grote plas benzine onder mn benzine tank. De aansluitingen van de in-tank benzine pomp waren helemaal verrot wat ook de rubberen leidingen niet goed had gedaan. resultaat was een benzinetank die eronder uit moest en een nieuwe in-tank benzinepomphouder.

Nadat ik de tank weer terug gemonteerd had, weer starten, bleek mijn retourleiding lek te zijn, dus een compleet nieuwe koperenleiding van voor naar achteren getrokken om ook dit probleem op te lossen.

Toen weer starten en geen benzinelekkage meer. maar koppelen? Ho maar!
Na wat proberen tot de conclusie gekomen dat de koppelingskabel vervangen moest worden.

2 Maand en een beste smak geld later heb ik vandaag weer voor het eerst in mn volvo gereden. uiteraard nog wat uitzoekwerk en dingen die ik nog moet oplossen (tankmeter doet niet, snelheidsmeter schommelt bij constante snelheid en is niet snel genoeg bij accelereren). Maar ik rijd weer!

Wel 1 klein zorgpuntje: Toen mijn volvo kapot ging joelde hij in de vrij. Wanneer ik de koppeling intrap verdwijnt het geluid, maar wanneer ik hem weer loslaat komt het weer.
Nu zou ik normaal de drukgroep/lager verdenken, maar aangezien dat allemaal nieuw is weet ik het niet meer.

Op het internet las ik iets over een lager in je vliegwiel. Zou dit kunnen? en welk lager is dat dan? (toplager?)

Foto's komen nog.
Antwoord
Zou inderdaad een Toplager kunnen zijn.
Dieze bevind zit in de krukas, maar is te zien en verwijderen zodra je de drukgroep+koppeling verwijderd.

Het vliegwiel kun je laten zitten.

Het geluid zou ook nog vanaf je druklager kunnen komen, en is op te lossen door het stellen van je koppelingskabel.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.445 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 590 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.514 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.056 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.258 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)