Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
De as vanaf je koppelingsplaat de bak in. Als het gieren zich ook voordoet als je auto in z'n vrij staat is dat de as die nog met de motor meedraait.
Als je er 225 pk uitperst zou ik de m47 toch wel uit m'n hoofd zetten. Ik heb er geen ervaring mee, maar 200pk schijnt zo'n beetje max te zijn. Ik weet niet wat de synchromeshes kosten en hoe de rest van de bak is natuurlijk, maar als de overdrive nog fris is dan is bak revisie wellicht nog te overwegen. Als je em zelf doet valt dat wellicht nog mee. Ik heb het nog nooit gedaan hoor, maar het schijnt wel mee te vallen.
Berichten: 36
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2012
Past er niet een automaat achter, b.v. een AW 71 L.
Daar ga je snelheidstechnisch geen spijt van krijgen, en deze bakken kunnen makkelijk tot 350 pk aan, geen probleem.
Denk dat e voor 75 Euro er wel eentje op de kop kunt tikken, alhoewel ze steeds zeldzamer worden nu.
M.b.t. je vraag over de BOV, ik zou het niet 123 doen, je kunt tegen aardig wat afstel problemen aanlopen.
O.a. om dat je LMM verkeerd gaat meten door het afblazen van de lucht.
Het ligt er ook aan waar je hem plaatst dat wel, voor de intercooler is in dit geval het beste.
Maar als je de airbox aanpast (zit er bij jullie al schuim in?) dan dit er in ieder geval uithalen.
Ook het laatste zeefje van de LMM kan er wel uit, is weer minder restrictie.
Als je dan ook nog aan de voorkant een gat maakt in de airbox voor extra koele lucht,
dan krijg je ook nog een leuk afblaasgeluid kado.
Voordeel is ook dat hij nog wat lekkerder aan het gas hangt.
==================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
==================================
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
Ik rijd met een M47 rond (al 4 jaar) en ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik er zuinig op ben. De bak schakelt nog fantastisch en kan makkelijk gebruikt worden om 225 pk'tjes mee over te brengen. M47 kun je op ieder hoek van de straat kopen voor een prikkie. Vooral op de sloop is er vast wel iets te vinden voor een spot prijs. Studenten budget, ik ken het. De lol euro verhouding past goed met een M47. Met een een aandrijfas van een M47 met hardy schijf en het rijd weer als een zonnetje. De M46 as past namelijk niet meer.
Ik zou geen BOV gebruiken. ECU snapt het niet meer gaat in nood loop, en zal vaak afslaan tijdens het remmen tot stilstand.
Met beide heb ik ervaring. Met het standaard spul kun je dus zeker veel plezier hebben.
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
Gisteren toch maar naar huis gereden en bij de afrit A50 op de A1 ging het dan toch mis.
Ik zat in de Overdrive en toen schakelde ik deze uit. In de 4 reed ik nog zo'n 100km per uur en ik kon merken dat hij moeilijker ging lopen. Nog even geprobeerd te schakelen naar de 3 maar toen ik de koppeling ingetrapt had bleef de koppeling hangen en kwam er een hoog ratelend lawaai uit de bak en toen de auto maar aan de kant gezet, wat gepaard ging met een hele boel stoten vanuit de bak.
Op de vluchtstrook zo'n 15 minuten gestaan om te beslissen wat ik ging doen. mijn broer gebeld die me naar Lochem zou gaan slepen. Bij Deventer eraf gegaan om via Zutphen binnendoor naar Lochem te gaan, brak bij een rotonde de ketting. Toen is mijn broer, zonder koppeling al hobbelend met krakende geluiden vanuit de bak naar lochem gereden.
Binnenkort maar eens op onderzoek gaan wat er allemaal kapot is en daar komen wel foto's van.
Ga maar weer op zoek naar een M46, is voor de korte termijn de beste oplossing.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
Citaat:Ga maar weer op zoek naar een M46, is voor de korte termijn de beste oplossing.
Een M47 maakt het niet moeilijker vaak wel goedkoper
Berichten: 128
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2011
Ik weet niet waar je woont, Lochem is vlakbij.
Heb hier verschillende bakken liggen, 4+OD, nieuwe en oude type m47.
Woon zelf in brummen. Pb maar bij interesse.
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
Ik woon doordeweeks in Arnhem en in het weekend in Langeveen (Overijssel).
Brummen ben ik doorheen gehinkt met de volvo zonder werkende koppeling, dus die afstand is makkelijk te overbruggen
Als een M47 bak het ook houdt, dan heb ik liever een M47. heb je er ook een aandrijfas bij?
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
Ik heb een M46 op de kop getikt die ik over een uurtje ga ophalen.
Nu wil ik morgen alvast een nieuwe koppeling en drukgroep kopen, aangezien de koppeling soms slipte.
Ik heb het ooit eerder gevraagd hier, maar kan het niet vinden. Ik wil namelijk een sterkere drukgroep/koppeling en toen werd mij een Diesel drukgroep aangeraden. maar verder weet ik niet meer wat ik dan allemaal moet aanpassen en welke drukgroep/koppeling van welke diesel ik moet hebben om achter mijn B230FT te hangen.
Weet iemand dat?
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
De Diesel drukgroep is normaalgesproken gelijk aan die van de B230FT. Wat de truc is met de diesel drukgroep is dat als je die van een 95+ 940 neemt dat de koppeling (drukgroep) op een ouderwets (LH2.4 en andere versies van ruwweg 1985-1994) vliegwiel past en de plaat het juiste aantal splines heeft voor een M90 bak. Voor een M47 niet interessant.
Via de onderdeelnummers moet ook te vinden zijn dat (of of?) ze gelijk zijn, ik heb het vroeger eens opgezocht maar kan het nu niet zo snel vinden. Maar zo uit het hoofd herinner ik me dat het geen verschil was.
Ik heb die diesel koppeling die dus even veel moet kunnen hebben als een B230FT setje en die houdt het goed, hoeveel pk weet ik niet maar de koppeling kan het nog hebben.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
9 June 2014, 19:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 June 2014, 19:03 door Estoque.)
Ik heb een B230FT met M46
dus ik moet een 1995(of later) Volvo 940 Diesel drukgroep + koppeling nemen. die past regelrecht op mijn B230FT?
Want een 940 met een M47 (1990 t/m 1993) heeft een koppeling van 228mm en 22 Splines
en een 940 met een M90 (1993 t/m 1998) heeft een 240mm koppeling met 20 splines.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo