Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo motoren en belasting op het milieu?
Volvo 142 B23 schreef:Vier jaar met g3 gereden. Is niet waar.
Lpg heeft een lagere warmteinhoud dan benzine en levert dus minder energie per liter.
Om de auto voort te bewegen is wel eenzelfde hoeveelheid energie nodig dus dat verbruik zal omhoog moeten.
G3 is ook geen lpi, waarbij het verbruik nog steeds hoger is, maar het vermogen gelijk blijft door het koelend effect van verdampende lpg in het inlaattraject.

Dat is wat alle gasboeren roepen, maar ik moet zeggen: de auto's met G3 die ik gereden heb zopen wel wat meer dan wanneer ze op benzine reden. Tongue

@ Arjan: goede berekening, dat is dan ook weer duidelijk. Smile

Wat betreft de productie van een nieuwe tegenover een gebruikte: dat is erg lastig vergelijken. Zo is een Ford Ka of Focus na een jaar of 8-9 al gigantisch roestig en belanden ze vaak al op de sloop, maar worden deze natuurlijk wel deels recycled. In nieuwe auto's wordt sowieso veel recycled kunststof gebruikt, iets wat vroeger niet gedaan werd. En met de roestwering van tegenwoordig zou een auto in theorie veel langer mee moeten gaan. Aan de andere kant: vaak is het de electronica dat faalt en dat zorgt er weer voor dat er ook relatief jonge auto's op de sloop belanden omdat men geen zin had in een dure electronica-reparatie (of nog erger: men wist niet dat het aan de electronica lag). Kilometrages spelen ook mee, evenals verdere milieu-belastingen zoals materiaal van lakken enz enz. Nu is het natuurlijk wel zo dat hetgene dat rondrijdt al geproduceerd is. Wink Maar auto's zoals de BMW i3 worden weer volledig "klimaat-neutraal" geproduceerd. Kortom: het is lastig te vergelijken en moeilijk te zeggen wat het beste is. Maar ik denk wel dat zolang een auto nog goed functioneert en veilig kan deelnemen aan het wegverkeer deze zo lang mogelijk doorgereden moet worden. Smile Pas als je een auto die echt volledig op is vervangt door eentje die electrisch is (en milieu-neutraal geproduceerd is) ben je energie-neutraal bezig. Maar ja: de kans lijkt me klein dat mensen massaal tot in de treurigheid door blijven rijden met hun huidige auto en pas weg doen als die niet meer te fixen valt.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
"klimaat-neutraal" sorry maar ik moet hier heel even inspringen. Klimaat neutraal of een electrische auto is een van de meest vervuilende auto's die er bestaan. als je de LCA van zn auto bekijkt en die weg zet tegen over een gewone auto is het mileu bewuster om een hummer h3 te kopen (afschrijving over 10 jaar afgeschreven)

de productie van accu's zijn zo mileu belastend dat het meer CO² en alle andere mileubelastende stoffen uitstoot waar je menig u tegen kunt zeggen. er word alleen gekeken naar wat het binnen de eu aan uitstoot heeft en niet in china bijv.

dan te nog de vraag hoelang gaat zn accu pakket daadwerkelijk mee ? langer dan 5 jaar en zoja hoeveel kilometer heb je al in moeten leveren op je actie radius ?

en zolang er nog kolen centrale's staan te stoken is een electrische auto ook niet goed voor het mileu !!

en ja het bijtellings systeem zit krom in mekaar 0% op een electrische auto....

in mijn ogen is een hybride of electrische auto niet mileu bewust het is alleen te intressant voor de portomonee als je er een aangeboden krijgt om in de lease te rijden voor 0 euro bijtelling per maand ...
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
In de blogpost "Wrap-up dossier vrijstelling oldtimer wegenbelasting" die ik samen met Bartwillem schreef staat ook wel het een en ander alsmede in de discussie in de reacties daaronder. Een goede bron is het STREAM (Studie naar TRansport Emissies van Alle Modaliteiten) rapport.
In dat rapport staat ondermeer een LCA.
Daaruit is op te maken dat voor een auto de gebruiksfase voor 80% van de milieubelasting zorgt en de productie circa 11%
[ATTACH=CONFIG]1866[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
oudevolvo schreef:In de blogpost "Wrap-up dossier vrijstelling oldtimer wegenbelasting" die ik samen met Bartwillem schreef staat ook wel het een en ander alsmede in de discussie in de reacties daaronder. Een goede bron is het STREAM (Studie naar TRansport Emissies van Alle Modaliteiten) rapport.
In dat rapport staat ondermeer een LCA.
Daaruit is op te maken dat voor een auto de gebruiksfase voor 80% van de milieubelasting zorgt en de productie circa 11%
[ATTACH=CONFIG]1866[/ATTACH]

Ik ga hem lezen, maar ben kritisch. Zoals al gezegd maakt het wel verschil of een auto die nu gemaakt wordt die 11% bepaald bij zn productie (stel dat dat klopt) of die ouwe auto die dat 30 of 40 jaar geleden(veel met de hand) in elkaar geschroefd werd. De LCA's daartussen zouden weleens een fors verschil kunnen maken. . Die waren toen niet bedoeld voor 30 a 40 jaar en de auto's van nu zeker niet meer dan 15 jaar.... En ja, wat is waarheid? Met berekeningen kan veel gemanipuleerd worden. Interessante discussie trouwens!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
30-40 jaar geleden werd welliswaar meer met de hand geproduceerd, maar de lakken die gebruikt werden waren behoorlijk giftig, er werd meer lood gebruikt, energiebesparing was toen nog iets wat uitgevonden moest worden etc etc. Aan de andere kant: die auto's zijn al geproduceerd en een aantal ervan rijden nog rond. De productie van nu is een stuk milieuvriendelijker: lakken zijn aanzienlijk minder giftig, men werkt met energiebesparing, veel recycled spul wordt ingezet (voor bumpers, strips, interieur/dashboard etc), men doet nu aan gescheiden afval enz. Alleen is de vraag: hoe lang gaat het mee? Ook 30 jaar? Of lachen we over 30 jaar dat we zo stom waren om nog steeds benzine-auto's te maken en blijkt het over 30 jaar ook dom om zich te richten op electrisch rijden terwijl andere brandstoffen een beter idee leken? Smile

Laurens heeft met zijn China-verhaal nog iets wat ook vreemd is natuurlijk: hier in de EU wringen we ons in allerlei bochten, terwijl Aziatische landen gewoon geen rekening houden met het milieu (afval lozen in rivieren, steden met zóveel smog dat daardoor er x-aantal meer doden vallen dan hier als gevolg van smog, enz enz). Wij kunnen wel ons braaf verbeteren, maar zolang men daar niets doet schiet het ook niet heel erg op. Iets is beter dan niets natuurlijk, maar de balans is ver te zoeken.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
BartWillem schreef:Dat is wat alle gasboeren roepen, maar ik moet zeggen: de auto's met G3 die ik gereden heb zopen wel wat meer dan wanneer ze op benzine reden. Tongue

Dat zeg ik ;-)
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Milieu is natuurlijk wel belangrijk, maar ook een luxe probleem.
Als niet wet of je morgen nog te eten hebt, maak je je minder druk over schoon water over 10 jaar.

Wij liggen wat dat betreft gewoon een eindje voor, en waren tot voor kort ook zo bezig...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Ben ik het mee eens wat Bartju zegt. Daarnaast als de Chinezen in de sloot springen, doe jij het ook?
Het zou leuk zijn als wij de Chinezen als consument onder druk zouden zetten om het milieu serieuzer aan te pakken. Maar wij vinden het ook wel best zo. Als het maar goedkoop geproduceerd word.
Mede daarom denk ik dat het cradle to cradle of lca wel een goede beoordeling van de milieubelasting is.
Maar dan ga je weer goochelen met cijfers. Pak je de uitstoot van een fabriek die auto's bouwt? Of neem je de delving van grondstoffen en het verwerken daarvan ook mee?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo s60 dannyfernandez75 1 302 6 February 2025, 00:01
Laatste bericht: BartJu
  Volvo importeren uit zweden Walter_Defender 2 1.033 13 April 2024, 22:42
Laatste bericht: Walter_Defender
  Volvo v50 2004 t5 getik rechtsvoor tijdens optrekken en drempels Pieter V50 2 907 13 February 2024, 20:09
Laatste bericht: Pieter V50
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 1.276 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 2.439 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
  Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo Neut 9 4.430 15 July 2022, 22:30
Laatste bericht: Madman
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 2.783 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 2.631 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 0 1.777 29 July 2021, 11:30
Laatste bericht: TenBrick
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 9.524 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)