3 November 2013, 17:37
Die pook heb ik voor je. Moet wel verzenden. Starterkrans misschien. Misschien weggetiefd...
BW55: welke artikelnrs obv serienummer?
|
3 November 2013, 17:37
Die pook heb ik voor je. Moet wel verzenden. Starterkrans misschien. Misschien weggetiefd...
3 November 2013, 17:55
Goed bezig, mooie update!
ZOAB schreef:Helaas is de starterkrans die bij de BW55 zat niet de juiste. Hij heeft 6 boutgaten ipv de 8 boutgaten die op mijn B21A zitten. Weer wat geleerd... :/Huh, een BW55 met een starterkrans voor 6-gats krukas? Waar zou die nou weer achter gezeten hebben.... Een late B20 had zelfs al een 8-gats krukas. Ik heb al m'n automaten spul voor 240 etc weg gedaan, maar moet niet al te lastig te vinden zijn denk ik.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
6 November 2013, 00:34
Starterkrans en pook komen v/d week binnen
![]() Olieleidingen zijn wat lastig in de brievenbus, dus ik ga de BW35-leidingen eerst proberen te buigen d.m.v. verhitten. Werkt dat niet goed, dan maak ik nieuwe leidingen d.m.v. brandstofleidingen + de oude wartels.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![]()
6 November 2013, 09:49
Ik heb nog wel een setje leidingen liggen, werkend gedemonteerd, maar meen dat er in ieder geval 1 koppling beschadigd/geknikt is.
Liggen in Rhenen, afstand tot Apeldoorn: ca 45 min rijden. Bij interesse, laat maar horen...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
6 November 2013, 10:35
Er staat niet veel druk op de leidingen.
Verlengen van leidingen bij het plaatsen van een AW ipv BW wordt ook wel eens met rubber slang gedaan. Wellicht kun je (tijdelijk) ook nog wat met rubber slang overbruggen om het makkelijker passend te maken.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
9 November 2013, 12:13
Krukas keerring is vervangen, nieuwe starterkrans zit erop. Olieleiding buigen dmv verhitten is gelukt!
Nu pook aansluiten: Oude starter ignition switch heeft 2x blauw, 1x rood, 1x roodgroen, 1x blauwgeel. Nieuwe heeft 2x blauw, 1x zwart, 1x blauwgeel. Welke moet op welke? En dan doel ik op rood& roodgroen vs zwart ![]()
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![]()
10 November 2013, 14:23
Ook al opgelost
![]() Oude s.i.s. doorgemeten, bij het schutbord gekeken waar de roodgroene draad heenging --> blijkt de roodgroene draad alleen op de bw35 te zitten, en niet in de kabelboom vd auto. Kortom: rood-zwart, blauwgeel-blauwgeel, en 2x blauw-blauw. Vervolgens de bedrading verlengd tussen de pook en het originele aansluiting bij het schutbord. Gistermiddag kon en kwam Gideon gelukkig helpen om de bak weer te monteren. Godsallemachtig wat is zo'n bak met koppelomvormer zwaar op de schouders..op een keukentrap.. zonder krik... in een put van 2meter hoog.:frown: Ik wist niet dat ik op bepaalde plekken spieren heb, pfff. Ik heb borst- en arm spieren verrekt, heb nog spierpijn haha. Nou denk je, dat is vast ergens goed voor geweest. Niet helemaal.. We hadden de bak er dmv balken (dwars over de put) vlak onder de wagen gesteund, laatste stukje dus handwerk. Na uurtje klooien zat de bak erop. Duwen, wrikken, draaien, etc. Hij wilde er niet verder op. Toen viel op dat de koppelomvormer er niet verder op wilde. Bi de oude bak gekeken: ja die spietjes moeten precies goed zitten, maar dan schiet ie er ook direct op. De BW55 hing er al half op, dus terwijl hij er nog op hing, geprobeerd de omvormer te draaien en er op te duwen. Helaas.. geen beweging. Van ellende de bak er maar weer afgehaald: vervolgens wat bakolie op de omvormer-stang gedaan.. paar ferme tikken met een blok hout en een hamer en hij ging er langzaam maar zeker op. Toen moest de bak weer ophoog, maar na 2,5 uur klooien met 60 (?) kg boven je macht was het klaar: zonder krik is echt onmenselijk. Er schoot me net te binnen om een vd vloerplaten over de smeerput terug te leggen (zie is verzonken, die dikke balken niet). Dan past er een vlakke krik onder de bak en dan is het hopelijk wel te doen. Van de week maar verder gaan, 's avonds weinig tijd i.v.m. werk, dus ik hoop dinsdag of vrijdag verder te kunnen. De foto's! Oude krukaskeerring B21A achterzijde. Rubber brak af zo bros was het. Ik vermoed dat dit een van de grootste oorzaken van olielekkage was. ![]() Zonder krukaskeerring + "keerringhouder" ![]() En de nieuwe keerring, nieuwe pakking ero. Dat ziet er toch beter uit. Beetje olie erop en hij gleed er zo in. ![]() De oude BW35-bakbedrading vs. de nieuwe BW55-pook bedrading. ![]() De nieuwe bw55-pook met verlengde bedrading. Netjes van die knijp-/knelkoppelingen gebruikt, maar ik had alleen geen krimpkousen bij de hand, dus maar even duct-tape gebruikt. Beugeltje aan de binnenzijde van de tunnel vastgemaakt, zodat de bedrading niet op de bak bungelt. ![]() En zo ligt de bak nu op een bult tuinpalen, te wachten tot Gideon en ik weer wat zijn bijgekomen ![]() ![]() ![]() Tot slot nog even de oude starterkrans.. was wel nodig he ? ![]() ![]() Gideon, bedankt voor je hulp!!
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![]()
10 November 2013, 15:54
Flinke update! Ja zo'n bak weegt wel wat boven je hoofd.
ZOAB schreef:Na uurtje klooien zat de bak erop. Duwen, wrikken, draaien, etc. Hij wilde er niet verder op. Toen viel op dat de koppelomvormer er niet verder op wilde. Bi de oude bak gekeken: ja die spietjes moeten precies goed zitten, maar dan schiet ie er ook direct op. De BW55 hing er al half op, dus terwijl hij er nog op hing, geprobeerd de omvormer te draaien en er op te duwen. Helaas.. geen beweging. Hopelijk is hij dan nog heel. Hij hoort er heel soepel op te schuiven. Heb je wel eerst de koppelomvormer helemaal in de bak geschoven en vervolgens met bak en al gemonteerd en daarna aan de flexplaat (het vliegwiel) gemaakt?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
10 November 2013, 16:52
Ja nogal he
![]() ![]() Ik had denk ik gewoon de koppelomvormer er niet ver genoeg opgeschoven omdat ie stroef ging. Daardoor dacht ik dat hij ver genoeg zat en heb dus niet gekeken hoe ver deze naar binnen moest zitten, voordat we hem monteerden. Toen ik hem kocht ging hij er wel gemakkelijk af/uit, dus ik vermoed dat er verder geen schade is. Bak ligt nu nog 10 cm lager op de dwarsbalken, dus heb 'm nog niet vastgemaakt aan vliegwiel/starterkrans/flexplaat. Dat komt vd week dus (met foto's uiteraard)
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![]()
10 November 2013, 19:48
Laat maar weten wanneer je de bak denk te monteren
![]()
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992 |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|