Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Mijn 240 is weer voor de APK geweest, zonder noemenswaardigheden goedgekeurd. Rijdt dit jaar nu 20 jaren rond.
Uit pure nieuwsgierigheid een compressie test laten afnemen om te vergelijken met dezelfde test maar dan van
3 jaar geleden in 2010 en 30.000 km geleden:
2010: (223.568 km gelopen, niet gemeten met vol gas)
cil 1: 12,6
cil 2: 12,6
cil 3: 12,6
cil 4: 12,4
2013: (B230F benzine 253.530 km gelopen)
cil 1: 12,6
cil 2: 12,0
cil 3: 12,0
cil 4: 11,9
Conclusie: blok is gezond, niet te veel onderling verschil in compressie (al hadden ze met vol gas moeten meten).
Opvallend vind ik wel dat cil 1 hetzelfde is gebleven en de andere 3 ongever 0,5/0.6 bar gezakt zijn en dat met name de vierde cilinder
het laagst scoort.
Hoe kan dit verschil te verklaren zijn?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Is de compressie eenmaal gemeten of meerdere malen? Als je meerdere malen de test doet heb je vaak tienden afwijking tussen de verschillende metingen,dus het zou best kunnen dat je blok amper achteruit is gegaan.
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
jos245 schreef:Is de compressie eenmaal gemeten of meerdere malen? Als je meerdere malen de test doet heb je vaak tienden afwijking tussen de verschillende metingen,dus het zou best kunnen dat je blok amper achteruit is gegaan.
Ik heb niet gevraagd hoe vaak ze de compressie gemeten hebben, vermoedelijk gewoon 1 keer (en niet met het gas vol ingetrapt, wat volgens mij wel de bedoeling is en wellicht ook weer tienden kan schelen).
Indien er onderling verschil is in compressie is dan vaak de vierde cilinder degene met de minste compressie vanwege de ligging in het blok?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
8 October 2013, 14:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 October 2013, 17:26 door Kogelman.)
jos245 schreef:Is de compressie eenmaal gemeten of meerdere malen? Als je meerdere malen de test doet heb je vaak tienden afwijking tussen de verschillende metingen,dus het zou best kunnen dat je blok amper achteruit is gegaan.
Ik heb dit vandaag nog aan de garage gevraagd, zij hebben per cilinder telkens 1 keer gestart totdat de compressie vol was.
Daarnaast weet ik niet hoe warm de motor was ten tijde van de meting en rijd ik voornamelijk korte afstanden (10.000 km p. jaar) en zijn de kleppen niet onlangs nog gesteld, allemaal factoren die een rol spelen.
Ik bedenk me net dat sinds de laatste meting in 2010 ik er een "snellere" X-nokkenas in heb kiggen , i.p.v. de standaard (tamme) M-as. Kan dit ook verschil in compressie veroorzaken?
Als ik het gemiddelde compressieverlies van ongeveer 0.5 bar per 3 jaar (30.000 km) doorreken dan kan dit blok theoretisch nog 18 jaar
(180.000 km) mee met mijn kilometrage voordat de compressie onder de grens van 9 bar zakt. Dan staat de teller op zo'n 430.000 km.
Voorlopig kan ik nog even vooruit.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2