Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ook ik rij weer in Zweeds staal
#1
Hallo Volvonisten....

Sinds begin dit jaar ben ik weer in het bezit van een Volvo, dit keer een 240 GL automaat uit 1989.
Eerdere ervaringen qua Volvo reed ik een Amazon, 440, 740 en een S40 automaat.
De 240 wordt dagelijks gebruikt om het zonnige zuiden te verlaten en mijn zakelijke verplichtingen na te komen in de Rotterdamse havens.
Nu al 7000 km gereden te hebben probeer ik de 240 iets strakker op het asfalt te krijgen, iemand goeie ideeën:confused:
Zelf dacht ik aan bredere banden, passen bv 205/70/14 in de wielkasten:confused:

Grt,
Ruud
Daar waar Zweeds staal - Italiaans design en Engelse souplesse samenkomen, woon ik!!!!!
Antwoord
#2
Dan kan je beter kijken naar een grotere velgmaat. 15" zal al wat schelen en 16" helemaal. Daar zijn ook veel makkelijker banden voor te krijgen. Als je daarbij de auto 4 cm verlaagt dan stuurt 'ie strakker dan je van een 240 zou verwachten.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#3
Ruud,

Goed om te lezen dat je weer hebt gekozen voor een zweedse tank.
Ik ben het eens met patrick, het strakker krijgen van de 240 is met een verlangingssetje (veren+schokbrekers, voor en achter) al voor een groot deel gedaan.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog stabilisator setjes te krijgen om de ophanging stugger te maken, IPD maakt daar mooie(redelijk dure) setjes voor. Hier een linkje van iemand die dit ook van plan was en heeft gevraagd naar ervaringen. (leuk om te lezen!)
http://volvolvo.nl/threads/7201-ipd-stabilisatorstang
Zelf heb ik de voorkant voorzien van verlangingsveren en bilstein schokbrekers, erg blij mee! Omdat ik een gastank heb achter alleen versterkte veren geplaatst en niet verlaagd.
Qua velgen en banden denk ik inderdaad ook dat grotere velgen met plattere banden beter zijn voor de wegligging, prijstechnisch gezien zal 15/16inch het beste zijn.

Misschien kun je een keer in een vergelijkbare auto rijden met aanpassingen om te voelen of dat naar wens zou zijn.. Als je een keer in/om Groningen bent mag je wel even komen rijdenWink.


Groet,
Joris
[Afbeelding: attachment.php?attachmentid=685&d=1365437010]
Antwoord
#4
Ik doe niet aan verlaging o.i.d. (vind het niet bij een 240 passen) maar heb onder mijn 240 Hydra's met daarop 205/55x16. Achter met 15 mm spacers. Verder heb ik vanwege LPG achter verzwaarde veren. Rijdt niet verkeerd hoor, maar een 240 stuurt nu eenmaal niet zo strak als een moderne (of klassiek Saab) voorwielaangedreven auto.

Maar goed, wellicht dat verlaging, als je dat tenminste mooi vindt, iets aan het weggedrag verbetert.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Antwoord
#5
Persoonlijk vind ik een verlaging ook niet mooi, en omdat ik een setje Corona 5.5J-14" velgen heb liggen wil ik daarop voort borduren.
Ik dacht er aan om een maximale brede band op de corona's te leggen en daarmee iets verbretering te kunnen boeken.
Nu kwispelt de 240 teveel met z'n kont of zwabbert op z'n neus. De schokbrekers en veren zijn standaard en in nieuwstaat.
Daar waar Zweeds staal - Italiaans design en Engelse souplesse samenkomen, woon ik!!!!!
Antwoord
#6
Dan vrees ik dat er weinig aan te doen is :lol: Mijn auto is verlaagd en heeft andere stabilisatorstangen en nog extra verstevigingsbeugels en i.c.m. de 17" Polarissen stuurt het ontzettend strak, maar wanneer ik mijn 14" winterbanden eronder leg is het weer ouderwets zwabberen (en makkelijk driften, dat dan weer wel).
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#7
OkÃ, dat klinkt naar dat ik mijn tank moet verlagen of als JV op de rand van de grindbak moet gaan rijden......want ja het lijkt als of hij driftend door de bochten gaat... laatst ook ik kwam op een minirotonde aanrijden, voet van het gas - afremmend draaide ik de bocht in en hop daar ging de achterkant......wel leuk, maar met een automaat blijft hij doorduwen:attention:
Daar waar Zweeds staal - Italiaans design en Engelse souplesse samenkomen, woon ik!!!!!
Antwoord
#8
Wat je ook doet, alleen verlagen gaat ie niet beter van sturen.
Door het verlagen is de geometrie van de ophanging veranderd, de draagarm staat in rust onder een andere hoek. Dit geeft een verslechterd weg gedrag, veroorzaakt door meer body roll. Voordeel van verlagingsveren is dag ze vaak progressief zijn. Hierdoor word de body roll enigszins beperkt, maar ideaal is het nog niet.
Wil je je originele looks niet af doen, dan zou ik beginnen met de stabilisator stang. Eventueel progressieve veren op originele rijhoogte. En tja, die 14 duimers maken het er ook zeker niet beter op. Maar hard oppompen dan maar he.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#9
Volvo 142 B23 schreef:Wil je je originele looks niet af doen, dan zou ik beginnen met de stabilisator stang. Eventueel progressieve veren op originele rijhoogte.
En check ook de staat/ouderdom van je schokdempers. En de slijtage van de rubbers in de ophanging en de kogels in je stuurinrichting.
Antwoord
#10
Lijkt me niet helemaal in orde als de automaat zo hard doorduwt dat de achterkant uitbreekt, bij mijn handgeschakelde 240 (estate) moet ik daar aardig mijn best voor doen, ook toen er nog 185/80r14 banden opzaten. Volvo heeft het RWD karakter van de wegligging zo veel mogelijk weggewerkt richting neutraal, de 240 hoort hooguit over de voorkant te glijden.

Misschien is dat bij de sedan iets anders omdat die vaak een kleine stabilisatorstang achter heeft, maar veel kan het niet zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Weer een 245! jero 2 335 11 December 2024, 19:18
Laatste bericht: Marc1970
  Weer een 245! jero 0 246 10 December 2024, 20:00
Laatste bericht: jero
  Weer terug CasperV70 9 4.663 12 July 2022, 18:36
Laatste bericht: Rin
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 49.464 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Wéér een 245 T6 schmirnov 83 82.923 4 February 2021, 18:30
Laatste bericht: Ozzzz
  Eindelijk weer een Volvo "in huis"! hugo 5 5.497 14 February 2016, 22:58
Laatste bericht: edwin
  Weer een Volvo 245 volvo144 8 7.580 6 December 2015, 11:18
Laatste bericht: volvo144
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 79.202 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Gelukkig weer een Volvo !!! Ties240 30 24.359 18 October 2014, 23:25
Laatste bericht: Ties240
  Joepie ik heb weer een Volvo op de oprit :) Jerry 20 14.229 27 March 2014, 20:56
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)