Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Carburateur weer helemaal piekfijn in elkaar gezet.
Stelschroef helemaal ingedraaid en toen drie hele slagen los.
Motor gestart, ging al beter dan in de hele winterperiode, bleef lopen op benzine alleen zeer laag in de toeren 500 tpm [ik wist niet dat 'ie zo weinig toeren kon maken].
Maar goed we gaan vooruit. Nu weer even geen tijd straks nog even een lektest doen met remmenreiniger en misschien een testritje. Ik laat van mij horen ...
Mijn streven is wel om dit binnen de 10 forumpagina's voldoende af te ronden.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Is geen hele vreemde carb, van een B19A of B21A, had ook iets geimproviseerd van een B20A kunnen zijn.
Het stelschroefje is er dus niet, deze heeft een stop voor de gasklep (boven de choke zit-ie). Het afstellen daarvan wordt beschreven in sectie C33 van TP11740, die stel je af op 1100-1200 rpm en de rest regel je eraf met de schroef in het spruitstuk. 900 rpm hoort-ie te draaien.
Op LPG is het allemaal veel makkelijker.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Dat heb ik nog nooit geweten, dat het zo werkt. Het lijkt me vrij eenvoudig al heb ik geen CO2 meter. Ik neem aan dat ik in dat geval de stelschroef vier slagen opdraai en dan kan beginnen de beugel af te stellen?
Dan heb ik geen ervaring met LPG-afstelling. Ik heb een knopje "Idle" , een knopje "by-pass" en een stelschroef op de slang maar de de volgorde van instellen weet ik niet. Wat doet wat?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
7 April 2013, 00:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 April 2013, 00:45 door Nicolaas H.)
Ik heb alvast even gekeken naar de gasklepstop-afstelling. Zie bijgaande foto's. Op de onscherpe foto zie je onderaan wat schroefdraad waardoor je bovenop de kop van een schroef zou verwachten maar ik zie alleen maar een miniscuul roodkoperen nokje waar ik niet aan kan draaien. Op de zijkant zit 'iets' waarvan ik me kan voorstellen dat het voor de borging dient maar hoe het werkt? Geen flauw idee! Wie heeft hier ervaring mee?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 262
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
De volvo monteurs van vroeger (bij de auto's die ik eerder gehad heb) haalde dat stukje weg. Dit omdat je daarmee de motor niet stationair moest afstellen.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
7 April 2013, 11:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 April 2013, 13:14 door Nicolaas H.)
Ik heb met draaiende motor de carburateur ingespoten met remmenreiniger maar het toerental bleef constant.
Ik heb de gasklep en gasklepstop onderzocht. De gasklep is schoon en gaat heel soepel open en dicht. Carburateur er weer op gezet.
Motor op benzine gestart.
Lage toeren.
Als ik een bierviltje tussen de gasklepstop zet draait de motor 1200 toeren. Moet het beugeltje dus omhoog buigen. Als ik dit doe betekent dit dat de gasklep altijd een heel klein beetje open staat ook als de motor stil staat. Is dat wel de bedoeling?
Iets anders wat opvalt; ik hoor een hoge piep als de motor draait, dit is ook te horen als de motor nog twee slagen nadieselt bij uitzetten. Dit lijkt me niet goed, er loopt iets aan. Waar kan ik dit zoeken?
Er zit voldoende olie in het blok.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Dan heb ik geen ervaring met LPG-afstelling. Ik heb een knopje "Idle" , een knopje "by-pass" en een stelschroef op de slang maar de de volgorde van instellen weet ik niet. Wat doet wat?
LPG afstellen schijnt wel een kunst te zijn.
Die van mij liep ook niet goed, weggebracht naar lpg-inbouwert met veel ervaring in oldtimers.
CO2 naar beneden geschroefd van 7% naar 0,4%!
Kan eigenlijk alleen met de juiste apparatuur.
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Hier een handig document over
LPG afstellen.
Met een CO-meter, systematisch werken en wat geduld is het me prima gelukt de B21 netjes op LPG te laten lopen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Over dat beugeltje/nokje, dat zal je idd naar boven moeten verbuigen. De gasklep moet altijd een kiertje houden, anders kan het stationair regelcircuit niet werken. De roodkoperen 'schroef' is niet bedoeld om aan te draaien.
Misschien zou de gasklep wat beter gecentreerd kunnen op de gasklepas maar dat is haarkloverij.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Over dat beugeltje/nokje, dat zal je idd naar boven moeten verbuigen. De gasklep moet altijd een kiertje houden, anders kan het stationair regelcircuit niet werken. De roodkoperen 'schroef' is niet bedoeld om aan te draaien.
Misschien zou de gasklep wat beter gecentreerd kunnen op de gasklepas maar dat is haarkloverij.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969