Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Futloos gaspedaal
Ik heb de stofkap van de distributieriem afgehaald en het volgende aangetroffen:

Een waterpomp met lichte speling.
[Afbeelding: Waterpomp.jpg]

Ik heb de nokkenas met de markeringen tegenover elkaar gezet
[Afbeelding: MarkeringNokkenas.jpg]

De markering bij het tandwiel daaronder staat op deze foto. Er staan drie witte stippen op. Twee zijn er te zien, ÃÃn zit net achter de riem op de voorgrond. Op de riem zie ik nergens ook maar een enkele markering. Ik weet niet waar ik op moet letten.
[Afbeelding: MarkeringTweedePoelie.jpg]

Voor de rest zie ik nog een markering bij de onderste poelie [met de snaar naar de rembekrachtiging]. Voor de foto heb ik de stofkap er weer even bijgezet.
[Afbeelding: DynamoPoelie.jpg]

Ik kan niet bij het onderste tandwiel kijken omdat ik geen gereedschap heb om de poelie die ervoor zit te demonteren. Is daar nog een truc voor?

Nu ik toch bezig was, ook nog even de staat van het luchtfilter. Is dit naar jullie oordeel nog in orde?
[Afbeelding: Luchtfilter.jpg]

Wat wordt mijn volgende stap?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Iedereen zet z'n eigen stippen op poelies en riemen, soms om de originele stippen te markeren, soms voor hun eigen systeem. Na 30 jaar klopt er niks meer van. Maar, de krukas en de nokkenas komen overeen, en de stip van de verdeleras zit er zo te zien een stuk of 6 tanden naast.

Plaatje: http://www.volvoadventures.com/240cambel...gmarks.jpg

Het luchtfilter is prachtig daar gaan kubieke meters lucht per minuut doorheen. Anders klop je hem even uit als een deurmat.

Op zich ziet de riem er strak uit. Los de moer vd spanrol iets, en kijk of de riem nog veel strakker wordt gedrukt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Zoals Marc al aangeeft, die hulpas lijkt niet goed te staan,(als we stip bedoelen die meest op die andere 2 lijkt). De krukas en nokkenas lijken goed te staan, maar is welicht wel een gok voor wat betreft de krukas. Hier staat de stip op de poelie, maar als je de d-riem er toch afhaalt om de hulpas ( verdeleras) terug op tijd te zetten dan zou ik het tandwieltje nog even checken op zijn originele nokje, kan niet missen als je de poelie eraf hebt liggen...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
Je kan de hulpas checken door de verdelerkap eraf te halen. De rotorarm moet dan bij de eerste bougiekabel staan, bij BDP.
Antwoord
[Afbeelding: distributieriem.jpg]
Even voor mijn begrip: A is nokkenas, B is krukas en C hulpas of verdeleras [drijft deze de stroomverdeler aan?].

Marc: hoe zie je nou dat de verdeleras zo'n zes tanden afwijkt? Of bedoel je zes streepjes? En als ik de distributieriem los heb welke kant moet ik de verdeleras dan draaien, met de klok mee of er tegenin?
En hoe pak ik dit aan? De poelie die ervoor zit moet er dan toch echt af, toch?

Of zit die poelie met die witte stip soms rechtstreeks op het tandwiel [waarlangs de distributieriem loopt] vastgeschroefd?
Deze poelie dus
[Afbeelding: DynamoPoelie.jpg]

Antwoord
OK Arn02, handig om te weten! Jouw reactie kwam terwijl ik bezig was met mijn vorige post. Ik heb morgen weer wat te doen ; )

BTW: als mijn d-riem geen tanden mist, in goede conditie is en strak gespannen staat is het dan toch mogelijk dat de riem verspringt?

Antwoord
B is hulpas en C is de krukas. De poelie die ervoor zit moet eraf, anders krijg je je riem er niet af.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Dat verandert de zaak! Of laten we zeggen, het verandert mijn begrip ...

Ik ben inmiddels zover dat ik de poelie van de krukas eraf heb; er was geen speciaal gereedschap nodig behalve dan dopsleutel 10 ...
Kan ik er nog meer af slopen of zal de riem er zo afgehaald kunnen worden? [Het lijkt me dat er genoeg ruimte is rondom deze flens.]

[Afbeelding: KrukasPoeliesEraf.jpg]

Antwoord
Nicolaas H schreef:OK Arn02, handig om te weten! Jouw reactie kwam terwijl ik bezig was met mijn vorige post. Ik heb morgen weer wat te doen ; )

Dat zou alleen zichtbaar kunnen zijn bij grote verspringingen. Bij 6 tanden dus misschien.

Nu je toch de boel eraf hebt, waarom niet gelijk een nieuwe dist. riem en spanrol erop? Kost je maar een paar tientjes, kan je zeker weten dat je de timing aan dat deel van het systeem goed hebt zitten, en zit je de komende 100K km weer snor.
Antwoord
Hoi Nicolaas,

ik sluit me aan bij Arn02. Vervangen die riem (en spanrol)! je bent al verder dan halverwege. Om de riem er gemakkelijk af te krijgen nog even de spanrol ontspannen ( die de spanner met de veer onder de nokkenas op spanning zet). Op de krukas zou ik toch die grote (dopmaat 22 geloof ik) moer eraf draaien. Dan krijg je de nieuwe riem er wat vlotter op.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Futloos reageren op gaspedaal Rob 14 9.015 9 October 2015, 14:38
Laatste bericht: Rob
  Zwaar gaspedaal in combi met tweede (kickdown?) fase carb. Jeroen V 4 2.245 14 February 2010, 20:17
Laatste bericht: Gideon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)