Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242 Turbo
#1
Allereerst maar even voorstellen
Wij zijn met het Bosscha motorsport team al vanaf 2003 actief in de nederlandse rallysport, voorheen altijd in een Blauw/rode volvo244 orginal
[ATTACH=CONFIG]470[/ATTACH]

Die in de winter van 2007 wit is gespoten.
In 2011 is deze auto verkocht en was het de bedoeling een stapje hogerop in de rallysport te gaan.

Vrij snel is toen de keuze gemaakt om te beginnen met de bouw van een volvo 240 Turbo.
Door verschillende omstandigheden is de start van het project wat langzaam/moeizaam geweest.

Begin 2011 is er een rode volvo 242 uit zweden geimporteerd zoals hier die volgens de vrienden van de RDW op 20-07-2011 op kenteken is gezet.
Hier nog in zweden
[ATTACH=CONFIG]469[/ATTACH]
En hier bij de werkplaats
[ATTACH=CONFIG]471[/ATTACH]

Eerst even kijken of dit bericht goed word geplaatst.
En dan zal ik vervolgens alle foto's bij elkaar zoeken en het bijwerken tot het moment waar we nu zijn.

Gr
Antwoord
#2
Nog eentje! Nice en welkom hier op het forum. Dit soort projectjes worden altijd goed gelezen hier.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Zijn die spatlappen een originele Volvo accesoire?
Antwoord
#4
Zo alle foto's een beetje op orde gemaakt,

Nadat de Volvo een Nederlands kenteken heeft gekregen hebben we hem uit elkaar gehaald en in een draaibok gehangen
Orgineel was het een 2.1 Carburateur met een 4 bak en nul opties dus het uitelkaar halen was gauw gedaan.

[ATTACH=CONFIG]472[/ATTACH]

Vervolgens kon het smeer werk beginnen, en wel het verwijderen voor al het tectyl, Kit en andere rommel
[ATTACH=CONFIG]473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]475[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]476[/ATTACH]


Ook zijn de verhogingen waar de stoelen normaal op gemonteerd zitten verwijderd om beter uit te komen met de racestoelen, en een betere zit positie te creeeren.


Bijlagen Afbeeldingen
                   
Antwoord
#5
Nadat alle tectyl en alle andere prut wat we er niet onder willen hebben is verwijderd is de carrosserie volledig doorgelast,
dit om het geheel stijver te maken.
Waarna de auto naar Assink products in beckum is gebracht om de koets te voorzien van een rol kooi
Zo brachten we hem weg;

[ATTACH=CONFIG]477[/ATTACH]

En zo kregen we hem weer
[ATTACH=CONFIG]478[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]479[/ATTACH]

Vervolgens zijn we begonnen met het monteren van alle verschillende onderdelen.
[ATTACH=CONFIG]480[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]481[/ATTACH]
De achteras voor zien van remmerij van een V70/S60R en Reiger Schokbrekers
In de achteras zit een limited slip diff gemonteerd met een overbrenging van 1 : 3.73 (uit mijn hoofd)


Bijlagen Afbeeldingen
                   
Antwoord
#6
Door methet monteren van de voorwiel ophanging
[ATTACH=CONFIG]482[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]483[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]484[/ATTACH]


Voorpoten voorzien van alluminium wielnaven met dank aan Haverkate Special Products (HSP)
En langere M14x1.5 tapeinden

[ATTACH=CONFIG]485[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]486[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
                   
Antwoord
#7
Nadat de voorwiel ophangen paste, zijn we verder gegaan met het monteren van de motor



[ATTACH=CONFIG]487[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]488[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]489[/ATTACH]


Nadat de motor erin zat verder met het monteren van de intercooler/waterkoeler/oliekoeler en overige steuntjes en Catchtank water reservoir ruitensproeier tank en dergelijke

[ATTACH=CONFIG]491[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]490[/ATTACH]

Het front van de auto waar de koplampen in hangen is geheel doorgelast om te voorkomen dat deze uit gaat scheuren.
Ook worden er plastic komlampen gemonteerd.


Bijlagen Afbeeldingen
                   
Antwoord
#8
Morgen zal ik de rest van de foto's uploaden, maar gezien het er maar 5 per keer mogen zijn gaat dit niet zo vlot.

Inprinciepe doen we het zelfde als Duco Hoekstra en zijn team, uit het andere topic hier.
We hebben ook wel contact met elkaar, want 2 keer het wiel uitvinden is natuurlijk niet nodig.
Antwoord
#9
Dat ziet er al leuk uit. Lekkere remmetjes achter. Wat komt er aan de voorkant?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#10
Daar wordt hard gewerkt! Mooi om te zien. Als jullie dezelfde plannen hebben als het project van Hoekstra ben ik benieuw naar de filmpjes waarin ze beide in actie zijn te bewonderen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.453 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.074 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.518 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.164 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.266 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)