Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2012
Wie kan mij vertellen hoeveel werk het is om de kruiskoppelingen te vervangen bij mijn volvo 244?
Het zijn er volgens mij 3 en ik wil ze gewoon allemaal vervangen omdat de volvo erg dreunt als ik wat doortrek en boven de 90km kom.
Het is dan niet prettig rijden met dat gedreun en getril.
Ik las dat dat waarschijnlijk aan de kruiskoppelingen ligt dus die wilde ik als eerste vervangen.
Hoor graag van jullie.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
18 September 2012, 16:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 September 2012, 16:28 door Marc1970.)
Met een leuke bankschroef, een circliptang/puntige tang oid, een drevel/flinke pijpsleutel/dop en een hamer kom je een heel eind. En een beetje precies kan werken, ik heb wel eens een kruiskoppeling met 3 nieuwe cups en 1 oude aangetroffen. Koop een Haynes handboek voor de 240, of verzamel de Volvo handboeken op het www, als je vaker wilt doehetzelven (aanrader). TP11404-2 is die van de aandrijfas.
Gewoon allemaal vervangen is een aardige filosofie maar niet altijd nodig. Pak de as weerskanten vd koppeling beet en probeer of er speling in zit als je een wringende beweging maakt. Kan ook dat je as verkeerd in elkaar zit, de juiste stand staat in Haynes etc.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
http://www.youtube.com/watch?v=rOEdul7ns...sults_main
En tik ook even "universal joint" op youtube en er is zat te zien.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Op mijn site staat een stap voor stap handleiding met foto's
Kruiskoppelingen vervangen voor de Amazon. Bij de 240 niet veel anders.
Check bij dreunen ook even het ophang rubber van de as.
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Ik heb het bij twee auto's gedaan, de eerste keer ging prima, dat was een 'dikke' as van onder een 245. Dus met veel zelfvertrouwen aan de 2e begonnen, maar dat liep ff anders. Dat was een 'dunne' as van een 244 uit 1980 met BW55 automaatbak. Drie assen verder, doet hij het nu goed...
Het probleem waar ik tegenaan liep, is het goed recht terugslaan/-persen van de busjes. Hij hoeft maar even scheef te zitten en je molt de gaffel. De busjes gaan dan speling krijgen, wat je in eerste instantie niet eens merkt, maar wel als de as weer onder de auto zit.
Geleerd dat je het terugslaan heel voorzichtig met een klein hamertje moet doen, waarmee je steeds rondom een klein tikje op het busje geeft. Als hij er eenmaal goed inzit, kan je met groffer geweld persen of slaan.
't Is maar een tip. Wel leuk als het lukt!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2012
oudevolvo schreef:Op mijn site staat een stap voor stap handleiding met foto's Kruiskoppelingen vervangen voor de Amazon. Bij de 240 niet veel anders.
Check bij dreunen ook even het ophang rubber van de as.
Ziet er goed uit op je site...dank je voor de tip.
Die rubber is neem ik aan waar de as in het midden onder auto mee vast zit.....daar zit toch ook een lager in of zie ik dat verkeerd?
Enig idee welke rubber ik nodig heb?
Groeten
ps waarom zit je nu zo ver het land in haha...heb iemand hier in limburg nodig!!!
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Het hangt een beetje af van welk type Volvo je precies hebt. Maar hier
bij VOMD staat een overzicht van allerlei tussenaslagers en rubbers.
Overigens is het voor mij puur hobby en doe ik geen onderhoud oid voor anderen.
Ik deel via m'n website en blog van alles in de hoop anderen daarmee verder te helpen.
Berichten: 173
Topics: 26
Lid sinds: May 2011
Misschien niet echt nodig, maar er bestaat speciaal vet voor kruiskoppelingen. Daarmee kun je ook de getande uiteindes van je as smeren. Een tubetje van dat spul kost je bij Brezan een paar euro.
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
Potvisboer schreef:Misschien niet echt nodig, maar er bestaat speciaal vet voor kruiskoppelingen. Daarmee kun je ook de getande uiteindes van je as smeren. Een tubetje van dat spul kost je bij Brezan een paar euro.
Hoe heet dat spul precies? Bij spiebanen (getanden uiteindes van je as) pak ik over het algemeen iets van kopervet, maar er is dus ook niets voor?
Berichten: 173
Topics: 26
Lid sinds: May 2011
MoS2-vet, speciaal voor 'zwaarbelaste draaipunten die onder schokkende en plotselinge overbelasting dienst doen'.