Topics: 84
Molyvet is bij uitstek geschikt voor schuivende spiebanen, stuurkogels, homokinetische koppelingen en dat soort langzaam bewegende en bonkende delen maar niet voor kruiskoppelingen zelf. Het vet wat in de cupjes zit, is wat erin hoort. Ws. een soort wiellagervet.
Molyvet is totaal niet geschikt voor rollende lagers, omdat de MoS2 deeltjes (zijn miniscule plaatjes net als grafiet) ophopen en voor de rollende elementen uit gaan schuiven, wat dus de smering effectief verminderd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 26
Marc1970 schreef:Molyvet is bij uitstek geschikt voor schuivende spiebanen, stuurkogels, homokinetische koppelingen en dat soort langzaam bewegende en bonkende delen maar niet voor kruiskoppelingen zelf. Het vet wat in de cupjes zit, is wat erin hoort. Ws. een soort wiellagervet.
Molyvet is totaal niet geschikt voor rollende lagers, omdat de MoS2 deeltjes (zijn miniscule plaatjes net als grafiet) ophopen en voor de rollende elementen uit gaan schuiven, wat dus de smering effectief verminderd.
Klinkt erg logisch. Zou Haynes het dan toch fout hebben als er staat dat 'make sure the needle bearings are well greased. If they aren't, thorougly lubricate them with moly-based grease"?
Topics: 84
29 September 2012, 16:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 September 2012, 16:48 door Marc1970.)
Haynes maakt z'n boeken meest op basis van de Volvo handboeken. Die van "Clutch and prop shaft" vermeldt vet met MoS2 (m.n. Molykote) in de spiebanen en 'grease' in de kruiskoppelingen. Ik denk dat Haynes dat op een hoop heeft gegooid.
In het 140 boek (die nog doorsmeerbare kruisjes heeft) wordt daarvoor 'chassis grease' gebruikt. Chassis grease is die gele of rode blub, doorsmeervet. Voor de spiebanen werd toen ook al vet gemengd met MoS2 gebruikt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 26
Goed om te weten, aangezien ik ook op het punt sta om mijn kruisjes te vervangen!