Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
244 overleden.. Maar toch maar een reanimatie?
Dan zou je zeggen dat het daar niet aan ligt. Dat uitgesloten en je zegt dat je geen verschil hebt gemeten in compressie, met en zonder olie op de cilinders, zou het in de koppakking kunnen zitten. Koppakking vervangen is een klus die je thuis goed uit te voeren is, mits goed voorbereid.

Het andere toppic had zo snel niet aan dit verhaal gekoppeld. De andere tips van Astrix met de compressor al geprobeerd?
Antwoord
Christine...

MAnnen, de volvo heeft een eigen leven lijkt het.
Vandaag 8 bar druk op de zuigers gezet en gekeken of er lucht ontsnapt via carter, inlaat of uitlaat. Niets van dit alles. Ook niet tussen de cilinders onderling. En dat wordt gestaafd door een nieuwe compressiemeting:
cilinder 1 150 PSI is ruim 10 bar
cilinder 2 140 PSI, krap 10 bar
cilinder 3 130 PSI, ca 9 bar
cilinder 4 130 PSI, ca 9 bar.

Ongelovelijk, maar niets aan de hand, zo lijkt het. Enige verschil is dat ik eerst met lucht heb geperst (lijkt me niet van invloed)
en de motor heeft iets langer gelopen, maar nog steeds niet echt heet.

Shoot me!

Maar ik knap er wel van op. Want nu neig ik naar een revisie van de verdamper..
Antwoord
Misschien zat er wat vuil in de cilinderkop. Als dat net tussen je kleppen zit heb je niet zon beste compressie.
Zo heb ik ook ooit eens zitten oefenen met kleppen stellen op een reserve kop. Steeds op 0,40mm gesteld, een stukje draaien en dan steeds weer een andere waarde. Heel vervelend maar simpele oorzaak; bleek er wat meuk in de kop te zitten die er ongezien tussen kwam.
Antwoord
Warmdraaien is echt wel belangrijk, een kouwe motor rammelt en lekt aan alle kanten. "Hot engine, fully open throttle" zegt Volvo.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Waar ik nog steeds wel benieuwd naar ben is: Hoe rijdt de auto?
En als hij het slecht doet op LPG, hoe doet hij het op benzine?
Heeft hij voldoende pit? Haalt hij de 120 / 130 en heeft ie dan nog over?
Hoe is het qua olieverbruik?
Start hij goed, ook als het koud is?

De waarden zijn een stuk positiever dan eerst, maar nog steeds niet perse "niks aan de hand" in mijn ogen.
Je hebt namelijk nog steeds 1,5 bar verschil tussen cilinder 1 en 3/4.
Maar goed, daardoor zal hij minder mooi (stationair) lopen. Als hij verder goed start, pit heeft en niet teveel olie verbruikt kun je er nog wel even mee doorrijden.

Als je verdamper verrot is, zul je ook na een blokwissel nog steeds een andere verdamper nodig hebben.
Lijkt me geen gekke investering. Je zou met een goede gebruikte kunnen beginnen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Tja, hoe rijdt de wagen?
Motorisch op benzine best ok, behalve statonair. Hij start ook vlot op benzine. ook als het koud is
Wel jaagt hij er veel benzine doorheen. Dat gaf een monteur bij de afsteldag van de volvoclub al aan, omdat de carbu op benzine overleden is (krasjes in de naald).
Op gas loopt ie eigenlijk alleen goed op hogere toeren. Ook wel stationair, maar zodra je gaat rijden, zakt ie in en slaat ie vaak af. Dan nog starten is bijna onmogelijk. Dat moet je sowieso eerst op benzine doen.

Kijk, dat ie min of meer ok op benzine loopt en slecht op gas betekent in ieder geval dat het verschil niet zit in lekke koppakking, of compressieverlies in het algemeen. Het kan dan m.i. niet anders dan dat de hoofdoorzaak bij de verdamper ligt. En daar kost een revisieset 40,- van. Dat kan ik goed zelf, dus waarom niet?

Dat de carburateur overleden is, is alleen een probleem op benzine. Maar daar rijd ik toch bijvoorkeur niet op.
Olieverbruik is overigens ca 1 liter op 1500 a 2000 km.

Verder moeten remmen voor volledig vernieuwd worden om de wagen veilig te maken. Maar dat is voor onder de 100,- volgens mij gefixed..
Daarnaast nog mega veel laswerk, maar als ik de wagen up en running kan maken voor weinig, ben ik al blijer dan voorheen@!
Antwoord
Volvo 244 1980:

Na een revisie van de verdamper leek het even goed te gaan. Dat duurde maar even. Tussendoor nog even een stelschroef doorgedraaid.
Inmiddels verdamper volledig vernieuwd. Alsmede ontst. kabels en bougies. Resultaat: nog altijd hetzelfde. Soms loopt ie geweldig. Dan opeens is het weer raak:
Op benzine dus stabiel redelijk ok. met kapotte carburateur.
Op gas soms ok, soms helemaal niet. Dan loopt ie af en aan goed stationair,maar zodra je gas geeft, zeker onder belasting, stort ie in. Dan moeilijk te starten. Dan opeens zijn alle problemen weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Om GEK van te worden.

Eerder is de suggestie gedaan om te kijken naar de membraam van de carburateur. Dat heb ik idd nog niet gedaan.

Nog even........

wim
Antwoord
Eigenlijk zou je bij alle grillige problemen op zoek moeten naar elektrische oorzaken. Controleer de vonk eens op zo'n instortmoment. Beetje geel is niet genoeg, moet echt een blauwe knal zijn
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Moet ik inderdaad ook naar kijken. Heb echter wel elektronische ontsteking. Is daar van bekend dat het kan falen of onregelmatig lopen?
Is een condensator hierbij ook nuttig? Mij lijkt het niet.
De bobine, kan die mogelijk grilligheden vertonen? Mij lijkt dan niet. Is gewoon een trafo.
Antwoord
Mannen,

Allen het beste voor 2013 gewenst.

Gisteren heeft een vriend die goed bekend is met deze volvo's nog eens gekeken. Hij constateert dat de motor, als ie loopt, lekker loopt. Conclusie is wat hem betreft dat er met het blok niets mis is. Het fenomeen van instorten van gas, zodra je gas geeft (op gas) lijkt volgens hem vooral op gewoon te weinig brandstof. Na enig stelwerk aan de verdamper en de inlaatschroef lijkt ie opeens weer lekker te lopen. Maar dat is maar tijdelijk.
Wat ik nog kan doen is checken of de gaskleppen goed functioneren. Maar dat lijkt mij geen mogelijke oorzaak. Heeft iemand daar wel eens een storing aan gehad?

Verder kwam een vriend van mij met het begrip Vapor Lock aan zetten. Geen idee of dit ook bij gas kan, en hoe dat er dan uit zou zien.

Anyway: de wagen is dus helemaal niet zo slecht als tot nu toe leek, maar die verdomde storing......... Om gek van te worden.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.098 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Olielekkage, maar waar? Grey240Polar 22 13.434 18 May 2019, 09:33
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.038 2 December 2018, 14:02
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.168 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 32.647 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 B200F start maar af en toe leonmahler 3 3.331 7 September 2016, 12:29
Laatste bericht: Gideon
  Olielekkage Volvo 240, maar waar? Erikvolvolvo 1 3.280 28 May 2016, 16:55
Laatste bericht: Dopski
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.842 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 5.993 30 April 2015, 09:13
  van LPG naar Benzine, maar loopt rampzalig 245GLE1981 42 25.941 11 April 2015, 18:50
Laatste bericht: 245GLE1981

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)