Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ik heb wel eens iemand zien beweren dat zoiets als kromme schijven vrijwel nooit voorkomt. Veel vaker is het afzetting van materiaal van de remblokjes op de schijf. Geeft hetzelfde effect natuurlijk. Slingerende remmen. Dit gebeurt bij remmen die erg warm zijn geworden, hetzij door veelvuldig hard remmen, hetzij door een slepende klauw. Ofwel ga bij jezelf eens na of je erg hard geremd hebt. Zo niet dan kan je nieuwe schijf snel weer krom zijn.
Dit verhaal komt van een meneer die heel lang gewerkt heeft met mustangs op het circuit. Wel iemand met verstand van zaken dus.
Overigens is 0,04mm erg weinig hoor. Dat is een spikkel roest op je naaf zeg maar.
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
De grootste oorzaak naar mijn weten is het op de rem blijven staan bij stoplichten.
De plek waar je remblokken er tegen aan blijven zitten kan zijn warmte niet kwijt en zal daar dus kromtrekken.
Of door een grote plas rijden met loeihete schijven.
Lijkt me vreemd dat van een beetje hard remmen je schijven krom zouden raken de krachten die op je schijf komen blijven langskrachten.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
3 May 2012, 21:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 May 2012, 21:21 door Volvo 142 B23.)
Daarom bestaan kromme schijven dus bijna niet. Ze trekken niet krom, ze vervuilen van de remblokken. Op de rem blijven staan geeft ook afzetting.
Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Voor een ieder die geinteresseerd is in "trillende remmen", hier een ontzettend interessant artikel van iemand die er echt
verstand van heeft.
The "Warped" Brake Disc and Other Myths of the Braking System
Paar zinnen uit het verhaal:
Every case of "warped brake disc" has turned out to be friction pad material transferred unevenly to the surface of the disc.
This uneven deposition results in thickness variation (TV) or run-out due to hot spotting that occurred at elevated temperatures.
The material transfer between the two materials is resulting in uneven deposits and vibration under braking.
PREVENTION
There is only one way to prevent this sort of thing - following proper break in procedures for both pad and disc and use the correct pad for your driving style and conditions.
CURE
Is there a "cure" for discs with uneven friction material deposits?" The answer is a conditional yes.
If the vibration has just started, simply fitting a set of good pads and using them hard (after bedding) may well remove the deposits and restore the system to normal operation.
If only a small amount of material has been transferred i.e. if the vibration is just starting, vigorous scrubbing with garnet paper may remove the deposit.
Goed verhaal!
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Lijkt veel op het verhaal van de 'mustang-meneer'. Zou best eens uit dezelfde tekst kunnen komen.
Berichten: 487
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2007
Ik heb ook last van een trillend stuur/rempedaal bij remmen. Met name bij lage snelheden.
Vorig jaar door dit euvel de remschijvenen (van twee jaar oud) blokken laten vervangen bij een volvospecialist.
Na een paar maanden kwam het trillen weer terug. Onlangs de schijven laten afdraaien en weer een paar maandjes trillingsvrij gereden. Nu, +/- 5000 km verder ben ik weer terug bij af.
Zou het ook aan de velgen kunnen liggen?
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Wat ik heb gemerkt zijn er een aantal factoren. Stilstaan bij stoplicht met voet op de rem, dan gaat het snel mbt krom trekken. Ophangrubbers van de voorwiel ophanging die versleten zijn na 20 A 30 jaar. Verroeste geleide pennen van je rem klauwen. Als je klauwen niet soepel lopen vangen ze een evt slingering niet op en zal het wiel gaan slingeren. Mindere kwaliteit schijven. Ben niet perse voor Volvo schijven, maar na dat ik alle boven genoemde dingen gefixed had en! Originele Volvo schijven gemonteerd had rij ik al een dikke 30000 km rond zonder dit euvel. Wel met mijn 940, maar principe is gelijk. Bij mij was slingeren beste merkbaar bij remmen van 120 tot 80 als ik bij 180 begon te remmen. Dan ging het goed tot 120 om bij 100 serieus te trillen wat weer afliep naar 80.
Dus toen alle rubbers voor door pu vervangen, nieuwe klauwen, en uit eindelijk ook nieuwe schijven. Maar meeste effect zat in het nieuwe rubber en de goed lopende klauwen.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Rhino schreef:Ik heb ook last van een trillend stuur/rempedaal bij remmen. Met name bij lage snelheden.
Vorig jaar door dit euvel de remschijvenen (van twee jaar oud) blokken laten vervangen bij een volvospecialist.
Na een paar maanden kwam het trillen weer terug. Onlangs de schijven laten afdraaien en weer een paar maandjes trillingsvrij gereden. Nu, +/- 5000 km verder ben ik weer terug bij af.
Zou het ook aan de velgen kunnen liggen?
Als het aan je velgen zou liggen dan zou m.i. de auto na het vernieuwen van de remschijven nog steeds moeten trillen.
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik geloof helemaal niks van kromme remschijven of afdrukken van remblokken, hoe moet je anders bij het stoplicht stilstaan in landen waar de weg niet pannekoekplat loopt? Zetten Fransen de auto elke keer op de handrem, niks van gemerkt, ze geven nergens om. En hoe gaat het nadat er gestrooid is ooit nog goed komen met onze remmen, de hele remschijf is elke ochtend roestbruin. Als remschijven, blokken of wat dan ook in het remsysteem zo gevoelig waren voor gebruik en weer, viel er niet mee te rijden. Mijn auto's staan geregeld weken stil in weer en wind, twee keer remmen en alles is weer blinkend strak.
Dus, kijk eens naar de ophanging, de lagering, de banden, de schokbrekers, stuur etc.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
4 June 2014, 13:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 June 2014, 14:02 door Volvo 142 B23.)
Ik ga met Marc mee. Een schijf kan wel gaan trillen, maar dat is nadat je em echt goed op z'n sodemieter hebt gegeven. Dus tenzij je als Nico Rosberg rijd worden schijven niet zo snel krom bij normaal gebruik. Zeker niet iedere paar maanden. Zoals hierboven ook al gezegd, krom zijn ze dan niet eens, er zit vuil op van de remblokken.
Het stoplicht verhaal is nog wel plausibel, maar dan heb je heel hard aangeremd voor het stoplicht. Ik laat eerlijk gezegd altijd m'n voet op de rem staan, nooit last van trillende remmen.
Als ze al zo snel krom worden (dat is te meten met het juiste gereedschap) dan is er meer mis.