14 March 2012, 01:04
Er zit wat speling op het stuurhuis in mijn 144 en ik wilde eens kijken of er van een reserve stuurhuis dat ik op de plank heb liggen nog iets te maken was.
Dit reserve stuurhuis had veel speling op uitslag naar links en rechts. In het midden was ie aardig. Samen met een vriend vanavond de boel opengemaakt.
We hebben het ding eerst grondig schoon gemaakt. De pitmanas en het wormwiel zagen er prima uit. Geen sporen van slijtage. De lagers van het wormwiel lijken op het eerste gezicht ook nog prima. Keerringen waren op en de bussen in het stuurhuis leken op het oog niet te veel schade te hebben.
We hebben de oude lagers schoon gemaakt en samen met het wormwiel terug in het stuurhuis geplaatst. Hierna hebben we de speling op het wormwiel en stuurhuis gemeten en uitgeshimt. Weinig slijtage hier want de oude shims konden er allemaal terug in. Geen speling en draait soepel.
Wel zit er minimale speling tussen de pitmanas en onderste 2 bussen van het stuurhuis en in het dekseltje hiervan.
Met het stuurhuis open zie je de pitmanas op het wormwiel rusten en bij uitdraaien naar links of rechts zakt hij er langs. De speling in de stuuruitslag wordt dan heel groot en de pitmanas laat zich dan ook niet meer terug draaien. Waar wordt dit door veroorzaakt? Hoe kan het dat de pitmanas zo ver naar beneden zakt dat hij het wormwiel blokkeerd? Hangt de pitmanas ook aan de stelschroef dmv. de borgclip waarmee deze stelschroef aan de pitmanas geborgd zit? Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling toch? En wordt die ontzettende speling in stuuruitslag dan veroorzaakt door die minimale speling tussen de as en de bussen in het stuurhuis?
Dit reserve stuurhuis had veel speling op uitslag naar links en rechts. In het midden was ie aardig. Samen met een vriend vanavond de boel opengemaakt.
We hebben het ding eerst grondig schoon gemaakt. De pitmanas en het wormwiel zagen er prima uit. Geen sporen van slijtage. De lagers van het wormwiel lijken op het eerste gezicht ook nog prima. Keerringen waren op en de bussen in het stuurhuis leken op het oog niet te veel schade te hebben.
We hebben de oude lagers schoon gemaakt en samen met het wormwiel terug in het stuurhuis geplaatst. Hierna hebben we de speling op het wormwiel en stuurhuis gemeten en uitgeshimt. Weinig slijtage hier want de oude shims konden er allemaal terug in. Geen speling en draait soepel.
Wel zit er minimale speling tussen de pitmanas en onderste 2 bussen van het stuurhuis en in het dekseltje hiervan.
Met het stuurhuis open zie je de pitmanas op het wormwiel rusten en bij uitdraaien naar links of rechts zakt hij er langs. De speling in de stuuruitslag wordt dan heel groot en de pitmanas laat zich dan ook niet meer terug draaien. Waar wordt dit door veroorzaakt? Hoe kan het dat de pitmanas zo ver naar beneden zakt dat hij het wormwiel blokkeerd? Hangt de pitmanas ook aan de stelschroef dmv. de borgclip waarmee deze stelschroef aan de pitmanas geborgd zit? Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling toch? En wordt die ontzettende speling in stuuruitslag dan veroorzaakt door die minimale speling tussen de as en de bussen in het stuurhuis?