Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Speling in stuurhuis?
#1
Van de week had ik de voorwielen van de grond van de 144 ('72).
Het viel me op dat de uitgaande as van het stuurhuis (pitmanas?) een beetje op en neer beweegt bij het naar links en rechts sturen. Dus naar boven en beneden.
Je hoort dan ook een 'klonk' of 'knoek' of 'knak', die je ook hoort als je een wiel heen en weer beweegt (handen aan de zijkanten).

Is deze speling te stellen met de moer op het stuurhuis?

Ergens op het Vkv-forum las ik dat dit komt door speling tussen de hoofdas en de stelschroefbout, die misschien kunt oplossen door een plaatje (of ring?) ertussen te zetten.

Ik merk niet echt iets van speling in het stuur in de rechtuit-stand. Hij stuurt wel heel anders dan de 2-serie, dat wel.

Er zat trouwens nog voldoende olie in de het stuurhuis, ietsje bijgevuld.
De kogels lijken ook allemaal okay.

Ik durf eigenlijk niet zomaar aan de stelschroef te draaien om te kijken of het geklonk ophoudt.

Iemand een tip?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#2
Draai gerust aan die moer op het stuurhuis. Je mag er alleen aan draaien in de rechtuit stand, als hij strak staat op iets van de rechte lijn, wordt-ie loeistrak als het stuur rechter gaat (oftewel draait zichzelf kapot).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Het moet toch iets van speling zijn, die je kunt stellen. Die as waar de primanarm aan zit, druk je volgens mij met de stelschroef naar beneden...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
Ja zo gaat dat, in het boekje mag je die speling alleen stellen met een veer om de 'tegenwerking' te meten maar ik heb het gewoon zo in de auto ook gedaan en alles is nog heel. Volgens mij merk je het wel als het stuur te strak staat, herinner ik me, dan ga je nogal hoekig de bocht om.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Ja zo gaat dat, in het boekje mag je die speling alleen stellen met een veer om de 'tegenwerking' te meten maar ik heb het gewoon zo in de auto ook gedaan en alles is nog heel. Volgens mij merk je het wel als het stuur te strak staat, herinner ik me, dan ga je nogal hoekig de bocht om.
in dat geval istie sowieso al ver heen.. ik houdt altijd een 1/8 slag aan.. en dan maar ens zien wat ie doet..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Ik zal voorzichtig beginnen ;-)!

Is er eigenlijk een manier om er zeker van te zijn dat het stuurhuis in de rechtuitstand staat?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Axiale speling steekassen henqui 36 43.119 28 August 2016, 10:16
Laatste bericht: henqui
  stuurhuis revisie vragen ton76 13 12.933 21 August 2012, 18:24
Laatste bericht: ton76
  stuurhuis revisie ton76 0 2.177 15 April 2010, 22:49
Laatste bericht: ton76

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)