Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stuurhuis revisie vragen
Er zit wat speling op het stuurhuis in mijn 144 en ik wilde eens kijken of er van een reserve stuurhuis dat ik op de plank heb liggen nog iets te maken was.
Dit reserve stuurhuis had veel speling op uitslag naar links en rechts. In het midden was ie aardig. Samen met een vriend vanavond de boel opengemaakt.

We hebben het ding eerst grondig schoon gemaakt. De pitmanas en het wormwiel zagen er prima uit. Geen sporen van slijtage. De lagers van het wormwiel lijken op het eerste gezicht ook nog prima. Keerringen waren op en de bussen in het stuurhuis leken op het oog niet te veel schade te hebben.

We hebben de oude lagers schoon gemaakt en samen met het wormwiel terug in het stuurhuis geplaatst. Hierna hebben we de speling op het wormwiel en stuurhuis gemeten en uitgeshimt. Weinig slijtage hier want de oude shims konden er allemaal terug in. Geen speling en draait soepel.
Wel zit er minimale speling tussen de pitmanas en onderste 2 bussen van het stuurhuis en in het dekseltje hiervan.

Met het stuurhuis open zie je de pitmanas op het wormwiel rusten en bij uitdraaien naar links of rechts zakt hij er langs. De speling in de stuuruitslag wordt dan heel groot en de pitmanas laat zich dan ook niet meer terug draaien. Waar wordt dit door veroorzaakt? Hoe kan het dat de pitmanas zo ver naar beneden zakt dat hij het wormwiel blokkeerd? Hangt de pitmanas ook aan de stelschroef dmv. de borgclip waarmee deze stelschroef aan de pitmanas geborgd zit? Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling toch? En wordt die ontzettende speling in stuuruitslag dan veroorzaakt door die minimale speling tussen de as en de bussen in het stuurhuis?
Antwoord
De wormwielstuurhuis constructie is alleen maar spelingsvrij in de rechtuitstand, zodra de pitmanas iets verdraaid wordt door het wormwiel, buigt z'n tandwielsector af van het wormwiel en ontstaat er een loei van een speling. Beetje een zelfvernietigende overbrenging die toch lang meegaat. De zgn. wormwielstuurhuisparadox.

Zodoende kan je hem alleen rechtuit afstellen (en dan nog niet al te strak), anders niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ton76 , heb je wellicht foto's gemaakt van deze operatie?
Het is voor mij nu geen nummer 1 prio om open te maken en te reviseren, maar er moet wel wat aangedaan worden binnenkort.
Hij stuurt goed (ik bedoel alles wend)maar links en rechts vanuit het midden valt hij een heel klein beetje naar beneden.
losse handen rijden doet hij wel rechtdoor.

Groet, Klaessens
Antwoord
oeps helemaal vergeten,.....
het is op het stuurhuis van onze 145
Antwoord
Dank voor je reactie Marc. Maar er zit op de uiterste stand zeker <s>5 graden</s> 40 graden speling op. Is dat niet hÃÃl erg veel?

Klaes, nee helaas heb ik geen foto's gemaakt. Het huis gaat nog een keer uit elkaar. Ik kan dan wel een paar foto's maken van het binnenwerk. Maar het is een simpel ding hoor. Veel bewegende delen zitten er niet in.
Antwoord
o fijn dankje ton76 als je dat wilt doen
5 graden of 40 is wel een aardig groot verschil trouwens!

Maar begrijp je mijn euvel verwoording,....ik weet niet echt hoe ik het moet verwoorden

groet, Klaes
Antwoord
40 graden op het stuur? Dat is normaal. Tenminste, dat hebben mijn 144's ook en ik ga ervan uit die normaal zijn.
Antwoord
Nou, 40 graden op de wormas bij maximale uitslag. Als ik de wormas terug draai wordt de speling direct minder.
klopt het dat de pitmanas bij uitslag naar links of rechts aan de stelschroef (of eigenlijk de borgclip daarvan) op het deksel van het stuurhuis hangt? Rechtdoor klemt ie uiteraard iets tegen de wormas.
Antwoord
40 graden op de wormas is hetzelfde als 40 graden in het stuur neem ik aan. Verder ben ik nooit zover in het stuurhuis gedoken.
Behalve die vreemde ingebouwde speling bij alles behalve rechtuit heb ik er nooit iets geks mee gehad/aan gezien (terwijl mijn 144's bij elkaar 700 dkm op de teller hebben staan).
Antwoord
Bedankt voor de info Marc.
Dan denk ik dat ik een goed stuurhuis heb.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Speling in stuurhuis? henqui 5 12.312 9 April 2015, 18:35
Laatste bericht: henqui
  verschil revisie setjes carburateur patrick2wd 38 32.042 22 March 2012, 13:00
Laatste bericht: Boele
  enkele vragen mbt 142 patrick2wd 8 6.008 21 March 2012, 11:16
Laatste bericht: patrick2wd
  Rallye-dash: enkele vragen keter 44 29.640 15 June 2011, 16:08
Laatste bericht: keter
  144 uit 1970. Technische vragen... jippooo 59 37.826 7 February 2011, 22:36
Laatste bericht: Marc1970
  stuurhuis revisie ton76 0 2.220 15 April 2010, 22:49
Laatste bericht: ton76
  Revisie cilinderkop? Marc1970 1 2.706 26 August 2009, 10:55
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 30.834 5 July 2009, 20:28

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)