Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Als je auto uit 1984 komt, kan het ook modeljaar 1985 zijn. En dan kan er geen B21A inzitten.
Welke jaarletter staat er in je chassisnummer? Een E is 84, een F 85.
ZF geeft voor de 1984 245 met B21A maar 1 kopp.set, met het volgende erin:
•See parts list for components:
■3082 185 231 ( Clutch Pressure Plate / 1 pieces )
■1861 352 444 ( Clutch Disc / 1 pieces ) dat is er ÃÃn van 215 mm, met 10 splines vreemd genoeg.
■3151 190 031 ( Releaser / 1 pieces )
■4200 080 060 ( Grease (high-performance lubricant) / 1 pieces )
Dit is een set die al in de Amazon gemonteerd werd, dan heeft de M47 in 1984 een plat vliegwiel. In latere bouwjaren is de M47 met dogdish vliegwiel en bijbehorende drukgroep. Misschien kan je inderdaad het beste even de boel uit elkaar halen voor je koppelingsonderdelen gaat bestellen. Alhoewel, je kan de drukgroep al zien zitten als je in het kopp.huis kijkt, de 'dogdish' groep is duidelijk platter.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:Als je auto uit 1984 komt, kan het ook modeljaar 1985 zijn. En dan kan er geen B21A inzitten.
Welke jaarletter staat er in je chassisnummer? Een E is 84, een F 85.
ZF geeft voor de 1984 245 met B21A maar 1 kopp.set, met het volgende erin:
•See parts list for components:
■3082 185 231 ( Clutch Pressure Plate / 1 pieces )
■1861 352 444 ( Clutch Disc / 1 pieces ) dat is er ÃÃn van 215 mm, met 10 splines vreemd genoeg.
■3151 190 031 ( Releaser / 1 pieces )
■4200 080 060 ( Grease (high-performance lubricant) / 1 pieces )
Dit is een set die al in de Amazon gemonteerd werd, dan heeft de M47 in 1984 een plat vliegwiel. In latere bouwjaren is de M47 met dogdish vliegwiel en bijbehorende drukgroep. Misschien kan je inderdaad het beste even de boel uit elkaar halen voor je koppelingsonderdelen gaat bestellen. Alhoewel, je kan de drukgroep al zien zitten als je in het kopp.huis kijkt, de 'dogdish' groep is duidelijk platter.
Vraagbaak nodig!
Zoek op Marc1970 .................
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Als ik dit koppelingsverhaal teruglees, staat het er een stuk stelliger dan ik bedoelde. Eigenlijk heb ik me vooral zitten verbazen over de enorme variatie in koppelingsets en de onlogische 'samenhang' van motor, bouwjaar en koppeling. Als met alles: YMMV.
Nou staan vraagbaken ook vol hele en halve fouten en kort-door-de-bochte beweringen, wat dat betreft lijk ik daar wel wat op ja.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Nov 2010
Hallo luitjes,
Hier even een update:
Ik heb een ongebruikte tweedehands koppelingset gevonden voor een mooi prijsje. Volgens diverse bronnen was het de set voor m45/m46/m47.
Nu nog een toplager, druklager, wat pakkingen en een keerring en dan ben ik compleet! Allemaal bedankt voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte van de werkzaamheden en resultaat!
BTW: Iemand nog tips voor het monteren? (ik ben nog een leek)
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
17 March 2012, 12:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 March 2012, 16:11 door Marc1970.)
Dat is nogal wat voor leek. Mijn ervaringen met een bakwissel tijdje terug:
Voorbereiden 'nieuwe' M47:
Fotootjes maken, vervangingsbak bestuderen, motorsteunrubbers inspecteren (moeten wel redelijk heel zijn)
Achteruitkabel testen en stekker aansluiten op bestaande draden
Beetje ATF-F (=type Ford, niet Dextron) erbij (overvullen!)
Molybdeen vet op splines
Dopjes voor pookhoes eruitduwen
Massakabel en pluskabel los voor startmotor (ivm kortsluiting, je sleutel 17 wordt gloeiend heet als de volle accustroom erdoor gaat)
Demontage:
Pookhoes voorzichtig lostrekken (pas op het tapijt)
Motorblok ophangen aan een houten balk over de zijschermen (niet onder oliepan steunen)
Bouten cardanas, middenlager cardanas, kopp. huis (heel veel verlengstukken evt. door het pookgat), schakelarm, draagbalk, ophangrubber lossen. Pook eraf
Bak ondersteunen
Alle bouten los en weghalen, motor+bak zover mogelijk achterover laten zakken
Bak ca. 5 cm naar achter trekken, draaien voor uitstulping startmotor en los
Monteren:
Tijdens het monteren moet het motorblok wel eens wat omhoog of omlaag, kan allemaal best. Uitlaat en motorsteunrubbers kunnen wel wat hebben.
Paspennen controleren, horen er 2 in het blok, ontkoppelarm erin,
4x2 bouten vastmaken, twee boven (voorzichtig, motorblok iets laten zakken en heleboel verlengstukken), twee links voor de startmotor, (bovenste erg moeilijk erin te krijgen), twee onder, twee rechts bij ophangpunt uitlaat
Bak in 3e versnelling zetten zodat de ingaande as verdraaid kan worden met de uitgaande en de pook en schakeldeel er helemaal af, anders gaat de bak echt niet op z'n plek.
Bak omhoog krikken, beetje duwen en trekken voor de uitstulping vd startmotor.
Aandrijfas weer vast
Middenlager aandrijfas
Dwarsbalk bak
Aandraaimoment:
kopp. huis/motor: 26-37 ft/lbs
achterdeksel bak: 26-37 ft/lbs
cardanas: gewoon muurvast
kopp. huis/aluminium steunstuk onder motorblok: rustig aan
Over het algemeen: alle bouten die in moeren of gietijzer gaan goed vast, alle bouten die in gietaluminium gaan met gevoel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Nov 2010
Hallo Marc! Bedankt voor je mooie en uitgebreide beschrijving! Daar staan mooie tips bij!
Ik hoop er binnen nu en een paar weken aan te kunnen beginnen, wordt vervolgd....
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
En dat is pas het bak gedeelte. Dan heb je nog het koppeling gedeelte, en je wilt ook de achterste keerring nog doen?
Op zich is Haynes prima voor dit soort klusjes.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969