Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Nov 2010
8 March 2012, 02:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 March 2012, 03:08 door volvomachinery.)
Hallo luitjes,
Graag wil ik de complete koppelingset vervangen, maar welke moet ik kopen? Ik dacht de set zoals te zien is in het linkje, maar zeker weten doe ik het niet.
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...cts_id=623
Ik heb een 245 uit 1984 met B21a motor en met M47 versnellingsbak.
Wie kan mij meer vertellen?
Dit staat er bij productbeschrijving:
"Complete koppelingset met drukgroep en druklager voor de M45, M46 en M47 in de 240 van 1985 t/m 1993, 740 van 1985 t/m 1992 (ex turbo) en de 940 van 1991 t/m 1995."
Dit is de enige koppelingset die ze aanbieden voor de M47, maar mijn wagen komt uit 1984 dus dat zaait enige verwarring. Bij VOMD konden ze het niet met zekerheid zeggen. Dan moest ik eerst de bak er onder vandaan hebben om te zien welke ik moet hebben. Dat lijkt me niet zo handig. Dus wie kan me dit vertellen???
Ps: het euvel is een hoorbaar ratelend geluid wanneer ik het koppelingspedaal NIET intrap. Zodra ik het koppelingspedaal intrap is het geluid weg. Druklager? Toplager?
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ik vermoed het toplager.
Maar maakt niet uit .
Spul moet toch uit elkaar...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2011
je koppelhuis is in feite de adapter naar de motor, alleen een koppelhuis van voor 1985 past. dus je moet ook die bijbehorende
platen hebben
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Nov 2010
8 March 2012, 13:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 March 2012, 13:35 door volvomachinery.)
Bedankt voor de reacties!
Dus dan moet ik niet die set uit de link hebben??
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...cts_id=623
Of moet ik dan deze hebben?? Er staat voor M45/M46 vermeld
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...9761c0a517
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Er zijn een paar variabelen, namelijk het vliegwiel, de plaatdiameter en de vertanding in de plaat. Die eerste link is niet de goede, die past IN het "dogdish" vliegwiel.
Die tweede is de goede diameter en past OP het vliegwiel. De vertanding is fijn vanaf 1979. De M47 heeft dezelfde voorkant als de M45/46. Die moet je hebben.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Is een mooie klus om zelf te doen, heb dit onlangs zelf gedaan. Het raadsel van de bak de- en monteren zit 'm in het draaien van de bak zodat ie langs de carrosserie kan. Heeft even geduurd voordat ik het door had. (Dank u Carlo!)
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 34
Topics: 7
Lid sinds: Nov 2010
Dat lijkt mij dus ook zo mooi om zelf te doen! Op deze manier leer je je eigen auto goed kennen en het vergroot je technische kennis en inzicht. Dat is ook een beetje de insteek, zoveel mogelijk leren over deze prachtige tanks! Zo wil ik ook graag leren kleppen en contactpuntjes stellen, en de carburateur wil ik ook graag een keer onderhanden nemen!
Afijn, intussen onderdeelnummers van een Volvodealer doorgekregen gevonden op het identificatienummer, maar die onderdeelnummers zijn geen Sachsnummers : ( Weet iemand die Volvonummers te vertalen naar Sachsnummers? Naar aanleiding van dit gesprek zou ik niet een standaard koppelingset nodig hebben, maar moet ik zelf een set samenstellen.
Namelijk, ik heb ÃÃn van de laatste 245 met B21A motor, maar ÃÃn van de eerste met M47-5bak. (De auto komt uit 1984)
Via de mail heb ik een tabel ontvangen, waar overigens niet de B21A vermeld stond maar de B21F(injectie met katalysator). Afijn, uit de tabel stond bij B21F en M47 een combinatie van onderdelen die gedeeltelijk overeenkwam met de M45 en M46bakken en anderzijds met de B23 motor. Maar goed, B21F is geen B21A, dus dat hoeft niks te zeggen....zucht... en dat allemaal voor een ratelende toplager...maarrre als het geluid me echt te veel wordt en er is nog geen 100% uitstluitsel, dan haal ik de bak er onder vandaan, een paar mooie fotootjes en dan moet het ook wel duidelijk worden!
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Als je toplager ratelt zou ik dat vervangen en verder niks. Kopp. platen gaan erg lang mee bij normaal gebruik.
Bij Sachs kan je Volvo no. vertalen naar Sachs dacht ik. Het verschil tussen B21F en A heeft niks te maken met de kopp. plaat (zelfde vliegwiel), net zoals de M45, 46 en M47 dezelfde voorkant hebben. ZF Sachs en Sachs en Volvo hebben ieder eindeloos duizelingwekkende rijen onderdeelnummers voor dezelfde spullen.
Al die opgaves van bouwjaar, motortype en uitvoering is ruis, er zijn maar drie verschillende kopp. sets, die met 10 splines, 22 splines met plat vliegwiel, en 22 splines met dogdish.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:Als je toplager ratelt zou ik dat vervangen en verder niks. Kopp. platen gaan erg lang mee bij normaal gebruik.
Bij Sachs kan je Volvo no. vertalen naar Sachs dacht ik. Het verschil tussen B21F en A heeft niks te maken met de kopp. plaat (zelfde vliegwiel), net zoals de M45, 46 en M47 dezelfde voorkant hebben. ZF Sachs en Sachs en Volvo hebben ieder eindeloos duizelingwekkende rijen onderdeelnummers voor dezelfde spullen.
Al die opgaves van bouwjaar, motortype en uitvoering is ruis, er zijn maar drie verschillende kopp. sets, die met 10 splines, 22 splines met plat vliegwiel, en 22 splines met dogdish.
Marc: diam 215 geldt voor de eerste 2 en de dogdishes hebben dan 228?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
9 March 2012, 13:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 March 2012, 14:04 door Marc1970.)
Hmm, ik dacht iets te makkelijk. De M45 en M47 hebben hetzelfde vliegwiel met 228 mm kopp.plaat, de M46 heeft een kleinere plaat, 215 mm. Waarom toch?
De Sachs catalogus:
http://webcat.zf.com/index.asp?SPR=4
De 1861.771.136 plaat van Sachs (22 tanden, 215 mm) is bijvoorbeeld ook:
ZF compare numbers
ZF SACHS
•15 1861 352 519
•15 1861 771 307
ZF Services compare numbers
SACHS
•15 1861 771 136
•86 1861 771 136
manufacturer compare numbers
VOLVO
•1209329
•1209464
•1209585
•1209714
•1209760
•1209761
•1232531
•1232537
•1232651
•1377289
•1377325
•1377563
•3549537
•6814692
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969