Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wegvallen vermogen B21A....
242-turbo schreef:dynamo die vastloopt? niet aannemelijk want dat hoor je. lampenkermis kan massaprobleem zijn. zekeringen al schoongemaakt?

Zekeringen zijn schoongemaakt. Zou de hele lampenkermis toch een oorzaak van het wegvallen van het vermogen kunnen zijn?
Je zou bijna zeggen dat de 244 het dan doet of helemaal niet doet...............en niet half vermogen geeft en slechts tot de 2000 RPM komt...
Net nog een stukje gereden......deed het wel weer en alleen het brake failure lampje brandt nog.
Vertrouw het alleen niet om er lange stukken mee te rijden op dit moment.
Ik heb ook eens het euvel gehad van een oude motor met contactpunten die niet wou optrekken; midden op de snelweg ging dan de motor uit. Toen bleek dat slechts de condensator vervangen moest worden; simpel te vervangen en kost slechts 10 euro.

Wat ik niet begrijp aan je verhaal, is:
Stopt i plotseling (vonk probleem) of zakt alleen het vermogen terug terwijl de motor wel blijft draaien (brandstof probleem)?
Heb je de gashendel op het blok zelf al met de hand bediend tot boven 2000 toeren? Als hij dan ook uitvalt lijkt het mij met zekerheid iets elektronisch..

Hoe kan het, dat je niet boven de 2000 toeren komt, maar uiteindelijk wel op de snelweg rijden kunt? Doet het probleem zich soms wel en soms niet voor?

De kermis op je dashboard in overweging nemende, zou het misschien kunnen dat de kabelboom 'op' is, dat het plastic rond de bedrading poreus geworden is; bijvoorbeeld rond de motorsteun.
Heb je de bedrading van dichtbij bekeken?
Als je optrekt kantelt het blok een beetje en dit kan de kabelboom een beetje indrukken waardoor er allerlei indicatie lampjes gaan branden, en misschien ook de ontsteking onderbroken wordt.. Misschien kun je testen of dit het geval is door stevig heen en weer te sturen; dan kantelt het blok ook
sieko schreef:Ik heb ook eens het euvel gehad van een oude motor met contactpunten die niet wou optrekken; midden op de snelweg ging dan de motor uit. Toen bleek dat slechts de condensator vervangen moest worden; simpel te vervangen en kost slechts 10 euro.

Wat ik niet begrijp aan je verhaal, is:
Stopt i plotseling (vonk probleem) of zakt alleen het vermogen terug terwijl de motor wel blijft draaien (brandstof probleem)?
Heb je de gashendel op het blok zelf al met de hand bediend tot boven 2000 toeren? Als hij dan ook uitvalt lijkt het mij met zekerheid iets elektronisch..

Hoe kan het, dat je niet boven de 2000 toeren komt, maar uiteindelijk wel op de snelweg rijden kunt? Doet het probleem zich soms wel en soms niet voor?

De kermis op je dashboard in overweging nemende, zou het misschien kunnen dat de kabelboom 'op' is, dat het plastic rond de bedrading poreus geworden is; bijvoorbeeld rond de motorsteun.
Heb je de bedrading van dichtbij bekeken?
Als je optrekt kantelt het blok een beetje en dit kan de kabelboom een beetje indrukken waardoor er allerlei indicatie lampjes gaan branden, en misschien ook de ontsteking onderbroken wordt.. Misschien kun je testen of dit het geval is door stevig heen en weer te sturen; dan kantelt het blok ook

Auto stopt niet plotseling....hij slaat ook niet af , hij komt gewoon niet meer boven de 2000 RPM uit. Manueel boven de 2000 RPM kan ik eens proberen.
Probleem doet zich soms wel en soms niet voor. Als ie eenmaal loopt valt ie niet opeens terug......als ik wat langzamer rijd doet het probleem zich voor. Op de snelweg alleen dus in de file of heel langzaam rijden, optrekken lukt dus niet echt.....tot de 2000 RPM.
Kabelboom op het schutboord bekeken maar dat ziet er nog goed uit. Onderkant nog niet bekeken.
Motorblok ligt keurig stil. Loopt overigens alleen op LPG.

Morgen eerst maar eens bobine switchen, contactpuntjes en condensator bekijken. Kabelboom en spanningsregelaar bekijken.

Iemand nog een idee....ik kruip er morgen toch onder;-)

""Lichtkermis""is nu trouwens geruduceerd tot het brake failure lampje.
Welk vermogen uit een B21A??
(sorry voor topic vervuiling)
245L VAN
Zit er nog vacuum op de carburator???
Nu ik beter begrijp welke problemen zich voordoen denk ik dat het het euvel niet enkel in de ontsteking gezocht moet worden en de condensator zal het wel gewoon doen..

Met een enigszins vergelijkbaar probleem in deze topic:
[h=2]Koude B21A start moeilijk en slaat af bij gasgeven. Gaat niet boven de 100km/h[/h]

...wees marc1970 mij op de mogelijkheid van een falende bobine en tevens de manier om het na te lopen:
[SIZE=3]
[/SIZE]
[INDENT]"Ik denk dat de ontsteking het probleem is. Kijk nog eens naar de vonk, is die dik en blauw of gelig. Je kan de bobine doormeten, het lage spanningcircuit moet 1,8-2,0 ohm weerstand hebben (over pin 1 en pin 15), het hoogspanningscircuit 8,0-11,0 kilo-ohm (over de centrale uitgang en 1 van beide pinnen).
Ik heb ook wel eens een uitvallende bobine gehad, daar heb ik een hele carburateur voor uit elkaar gehaald (en bijna platgehamerd) voor ik er achter was.""

......toch ben ik geneigd te veronderstellen dat een ontstekingsprobleem abrubtere gevolgen heeft dan bij jou het geval is.

Ik reed afgelopen zomer in een 240 uit 1985 met daarin een matig onderhouden B200K blok, die ook niet wou optrekken. Nadat we de carburateur hadden gereinigd met benzine en luchtpistool en het luchtfilter vervangen reed hij opeens weer prima..
Het probleem in deze was te weinig luchttoevoer.. kijk dat morgen anders ook even na als je toch al bezig gaatSmile

[/INDENT]
Sebastiaan! schreef:Welk vermogen uit een B21A??
(sorry voor topic vervuiling)

101 pk
sieko schreef:Nu ik beter begrijp welke problemen zich voordoen denk ik dat het het euvel niet enkel in de ontsteking gezocht moet worden en de condensator zal het wel gewoon doen..

Met een enigszins vergelijkbaar probleem in deze topic:
[h=2]Koude B21A start moeilijk en slaat af bij gasgeven. Gaat niet boven de 100km/h[/h]

...wees marc1970 mij op de mogelijkheid van een falende bobine en tevens de manier om het na te lopen:
[SIZE=3]
[/SIZE]
[INDENT]"Ik denk dat de ontsteking het probleem is. Kijk nog eens naar de vonk, is die dik en blauw of gelig. Je kan de bobine doormeten, het lage spanningcircuit moet 1,8-2,0 ohm weerstand hebben (over pin 1 en pin 15), het hoogspanningscircuit 8,0-11,0 kilo-ohm (over de centrale uitgang en 1 van beide pinnen).
Ik heb ook wel eens een uitvallende bobine gehad, daar heb ik een hele carburateur voor uit elkaar gehaald (en bijna platgehamerd) voor ik er achter was.""

......toch ben ik geneigd te veronderstellen dat een ontstekingsprobleem abrubtere gevolgen heeft dan bij jou het geval is.

Ik reed afgelopen zomer in een 240 uit 1985 met daarin een matig onderhouden B200K blok, die ook niet wou optrekken. Nadat we de carburateur hadden gereinigd met benzine en luchtpistool en het luchtfilter vervangen reed hij opeens weer prima..
Het probleem in deze was te weinig luchttoevoer.. kijk dat morgen anders ook even na als je toch al bezig gaatSmile

[/INDENT]

Bedankt. Ben geen door meet held ;-). Ga morgen maar eens wat dingen vervangen en bekijken. Komen die 20 volvo onderdelen dozen toch eens van pas. Condensator (nieuw) en bobine heb ik nog wel liggen......ergens;-)
volvosvenska schreef:101 pk
whaha bij mij is daar bar weinig van over na al die jaren
245L VAN
Voorlopige update.
Kermislampjes zijn allemaal uit ;-).
Bleek inderdaad het logemaakte brake failure contact onder de auto te zijn.....
Dat issue is dus opgelost. Bougieskabels ook preventief maar vervangen. Sloten niet echt lekker meer aan.
Testgereden en hij liep goed.......nog een keer dat ie terugliep in toerental.
Bobine binnenkort maar eens vervangen.
Wordt vervolgd....

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.766 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.151 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.756 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.868 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.883 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 11.971 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 12.910 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.830 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden Doeke Dobma 29 34.572 1 April 2017, 05:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.723 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)