Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BW35 naar BW55
#1
Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om een BW35 die onder een 164 van '69 zit te vervangen door een BW55 die vanonder een 242 komt? Mijn BW35 is niet goed meer in dit zou eventueel een oplossing zijn. Koppelingshuis kan ik overzetten denk ik.

Als het niet plug en play is zoek ik wel een goede BW35.

Bedankt voor de hulp.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#2
Dit is niet plug and play helaas. De BW55 is echt een ander soort bak dan een BW35.
De oliepeilbuis zit aan de andere kant en heeft hij een andere vorm.
Verder zit bij een BW35 de startblokkeer schakeling op de bak en bij een BW55 meestal niet (alleen bij de hele vroege exemplaren).
(Die schakelaar is wel zo op een nieuwere BW55 te zetten, maar de schakelaar is niet meer leverbaar).
Verder hebben verschillende koppelomvormers verschillende stall speeds (m.a.w. ander schakelpatroon).
Dit is afhankelijk van de motor die ervoor zit. Je zou uit moeten zoeken of een B30 uit een 164 een vergelijkbaar koppel en PK's heeft als het blok wat de 242 had.

Als je dan toch aan de slag gaat, zou ik meteen een AW71 liefst met lockup plaatsen.
Een BW55 heeft nog steeds een 1:1 eindoverbrenging, de AW71 heeft een overdrive.

In je zoektocht naar een BW35 voor een 164, zoek er een die ook echt van een 164 komt (zo uit m'n hoofd blauw typeplaatje) en het juiste staartstuk heeft.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#3
Ik heb een klein lijstje van BW35 typen onder de 164 USA models t/m 1973: 5EN, 15EN, 323 (blauwe plaatjes, carb versies) en 319 (lichtgroen, E versies).

ALs je echt vooruit wilt in de automaten wereld zou ik een AW71 inbouwen (kopp.huis adapter, flexplaat, telleraandrijving, bediening, aandrijfas) enz). Ws. bij elkaar net zo duur als een gereviseerde BW35.
Heel verhaal: http://www.v1800reg.org/pages/AW70%20CONV.PDF
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Bedankt voor de info jongens. Ik ga dus voor een goede BW35. Big Grin De rest is allemaal veel werk heb ik zo de indruk en ik heb er geen verstand van. Een BW35 voor een BW35 verwisselen dat gaat me nog wel lukken. Big Grin

Bedankt!!!
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 3.981 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  BW55 vraagjes jos245 6 4.826 30 August 2020, 13:51
Laatste bericht: polestar-volvo
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.165 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.792 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  AW70 i.p.v. BW55. Past dat op een 6cil? petervanriemsdijk 11 11.799 2 October 2017, 10:45
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  M47 Guibo flens naar gewone flens oudevolvo 15 13.024 7 June 2016, 13:42
Laatste bericht: Tyn245GL
  Ombouw van M45 naar M46 of M47 Mark244 8 10.010 26 April 2016, 12:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 5.416 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje
  Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55) ZOAB 2 3.782 27 September 2015, 17:56
Laatste bericht: ZOAB
  740 M47 naar M90 ombouw xseto 10 10.853 11 February 2015, 19:12
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)