Topics: 23
Reed afgelopen donderdag op de snelweg met een gangetje van ongeveer 130 toen mijn volvo opeens terugschakelde naar zijn 3.... (AW-71) Overdrive lampje begon te branden en sindsdien niet meer uitgegaan (het lampje).
Zekering 11 gecheckt en die ziet er goed uit, als je het overdrive knopje indrukt op de pook hoor en voel je ook een relais klikken maar het mag niet baten, hij doet het niet!
Misschien een kabelbreukje naar de automaatbak toe? Wie het weet mag het zeggen!?
Topics: 38
Check eerst het relais!
Zit onderaan de bijrijderskant aan de voeten.
Mijn relais is er al jaren uit en gewoon doorgelust. Zal straks even een foto nemen.
Als ik wil dat hij doortrekt duw ik de pedaal gewoon wat dieper... heb het nooit het nut ingezien van dat knopje ...
En als het relais stuk is, blijft hij inderdaad in z'n 3 e versnelling hangen.
Edit : relais zelf kost iets van 40 euro en dan blijft het knopje ook werken...
G
Ja een fotootje van het relais zou welkom zijn!!
Topics: 163
Dankjewel voor de info, ben dan wel weer benieuwd hoe dat doorlussen eruitziet....
Topics: 84
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Nog niet dadelijk met een kanon op de vlieg schieten!
Probeer eerst even het relais eraf te halen en volgende doorlussing aan te brengen.(relais ergens achter de lucht/verwarmingspaneel gaan zoeken) Als hij terug normaal schakelt weet je dat je gewoon een nieuw relais moet kopen. Zelf rij ik al drie jaar met de doorlussing.
Gaat makkelijk met een dikke koperdraad .
De overdrive functie met het knopje op de versnellingspook doet het dan natuurlijk niet. Maar als je het gaspedaal helemaal doordrukt schakelt hij ook gewoon terug hoor.
Ik heb in een 92-er zo'n wit relais. Maar in sommigen vind je een lichtblauw.
40 euro bij scandcar.
http://volvoonderdelen.com/240260/Electr...984-66317/
of
http://volvoonderdelen.com/240260/Electr...84-161452/
Succes
G
Top, erg duidelijke foto's. Vanavond even doorlussen en kijken of het inderdaad het relais is......
Dankjulliewel.....
Alhoewel het relais als een gek klikte schakelde die na het doorlussen weer als vanouds in z'n 4.....
Morgen eens langs Hooftman rijden om te kijken of ie er nog 1 op de plank heeft liggen....
Nogmaals bedankt voor de hulp

Goed dat je de versnellingsbak nog niet opengegooid had ...
Als ie als een gek schakelt is ie inderdaad stuk ...
Dat relais blijkt wel eens vaker stuk te gaan. Doorlussing is altijd goed om weten. Je zal maar in Zuid-Frankrijk staan met een defect relais...
Iets wat ik door de jaren heen met 240 heb geleerd: bij problemen eerst naar de kleine dingen kijken: zekeringen, relais, corrosie op fiches... De mechanische onderdelen laten het maar zelden afweten.
G