Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn groene 144 uit 1973 en ik (uit 1983)
#51
Dat afslijten bleek inderdaad het geval te zijn, na 3weken kon ik ze weer stellen, en zat de verdeler vol met plastic "slijpsel". Met als complicatie dat ik het schroefdraad in de verdeler dol draaide. Aangezien de "nokjes" ook al behoorlijk afgesleten waren, tenminste 2 staken beduidend minder uit dan de andere, maar de complete ontsteking vervangen. Hij loopt nu weer als een trein.
Antwoord
#52
houdt ook de verdeelkap goed schoon, moet sowieso gedaan worden bij iedere auto, tijd voor een simpel stukje electronica ipv puntjes, nooit meer afstellen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#53
Dank voor alle tips! En ik heb gekeken naar zo'n 123 ontsteking e.d., maar daar heb ik op het moment geen budget voor.
Antwoord
#54
hoeft ook niet, rond de 70€ heb je een eenvoudig setje wat prima voldoet.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#55
Jambon, heb je een voorbeeldje? Ik heb een tijd terug al een Velleman ingebouwd van 19e, en ik dacht dat de volgende stap een 123 ontsteking was, maar die kost minimaal 250e.

Edit: Nog een voordeeltje van de nieuwe ontsteking: Het is mij eindelijk gelukt om hem netjes op 10 graden voor ontsteking te krijgen, op de een of andere manier lukte dat met de oude niet. Hij heeft ook nog nooit zo soepeltjes gelopen als nu.
Nu nog een keer de lekke uitlaat vervangen zodat hij wat minder "petjes" klinkt.
Antwoord
#56
Ik vind de standaard ontsteking meer dan voldoen, ook op LPG start mijn 144 nog in deze natte kouwe bende. Met een Velleman ben je nog wat zekerder omdat de puntjes veel langer meegaan en de afstelling niet meer zo nauw luistert.

Ik denk dat je deze verdeler op de juiste manier in het blok hebt gestoken en de vorige een tandje te ver zat, waardoor de vacuumtoeter tegen het blok komt voordat de juiste voorontsteking gehaald is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#57
Daar kan je wel eens gelijk in hebben, wat betreft de vacuumtoeter tegen het motorblok. Ik vond dat al zo vreemd :tongue:.
Antwoord
#58
Mr.C schreef:Jambon, heb je een voorbeeldje? Ik heb een tijd terug al een Velleman ingebouwd van 19e, en ik dacht dat de volgende stap een 123 ontsteking was, maar die kost minimaal 250e.

Edit: Nog een voordeeltje van de nieuwe ontsteking: Het is mij eindelijk gelukt om hem netjes op 10 graden voor ontsteking te krijgen, op de een of andere manier lukte dat met de oude niet. Hij heeft ook nog nooit zo soepeltjes gelopen als nu.
Nu nog een keer de lekke uitlaat vervangen zodat hij wat minder "petjes" klinkt.

ik heb deze onlangs in een 140 gemonteerd ( http://www.ultrasparks.co.uk/default.aspx ), had hetzelfde probleem, je merkt het verschil maar belangrijkste is dat het "onderhoudvrij" is. Ik heb nooit begrepen wat het voordeel is van electronica waarbij je tóch puntjes nodig hebt..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#59
Ziet er handig uit Jambon, eventueel een ideetje voor de toekomst. Op dit moment loopt hij met de "nieuwe" ontsteking ontzettend soepel, dus die laten we maar even zitten.

Volgende puntje op de agenda:
Al tijden perst hij wat olie eruit als je lange einden rijd, eerst was mijn woon werk verkeer, ong 35km, niet genoeg om hem te doen lekken. Helaas merk ik de laatste paar dagen dat het toch harder gaat, en ik steeds vaker olie bij moet gooien. Het vermoeden is dat de carterpan pakking niet goed meer is, en ik heb al tijden een nieuwe achterin liggen. Ik zie er alleen een beetje tegen op, aangezien ik niet de beschikking heb over een brug o.i.d. en heb subframe(die balk tussen de voorwielen die onder de motor doorloopt?) er vlak onderdoor loopt. Dat leidt tot mijn vraag:
Kan je de carterpan verwijderen, zonder het subframe(?) eerst te verwijderen?
Antwoord
#60
Volgens mij kan je de carterpan wegdraaien als je de motorsteunen weghaalt en de motor wat optilt. Er is ook een carterpakking in 4 puzzelstukjes, maar ik kan hem niet vinden op het www.

Dat zou heel goed (is) de OEM Volvo pakking voor de B230 etc kunnen zijn. Deze heeft nog de olieafvoeropening voor de B18/20. Drie puzzelstukken, zie ik net, ik heb een gebruikte liggen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 828 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 221.341 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.244 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe groene 244 ‘79 244w 17 10.411 27 October 2020, 22:03
Laatste bericht: 244w
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 14.889 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 190.213 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 108.783 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 61.195 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.624 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 44.014 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)