Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
Mijn ervaring met Volvo is hoe frequenter ze rollen des te beter ze in conditie blijven. 68000 km.....hij heeft dus gewoon te weinig gerold Big Grin
Volvo 244 DL 1974
volvosvenska schreef:Mijn ervaring met Volvo is hoe frequenter ze rollen des te beter ze in conditie blijven. 68000 km.....hij heeft dus gewoon te weinig gerold Big Grin

dat is zeker waar..! "wij" hadden ooit een "Toolbox" in de garage staan, oftewel een YA4440 in mobiele garagevorm, toen 15 jr oud, iets van 7000 km's er op, tijdens een warme zomer begonnen alle keerringen spontaan te lekken... overal olie, alles moest er onderuit en vervangen worden...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Wel handig
Nou hoef ik het niet allemaal uit te vinden Wink



Stuurhuis reviseren is lastig. Het worm/? wieltje schijnt niet meer verkrijgbaar te zijn.

Dan heb je dus alle tandwielen en keerringen nieuw, maar is het nog steeds NET niet 100%!

Conclusie, zorgen dat de rest allemaal wel perfect is, dan valt het wel mee;-)

Of toch zon tandheugel conversie doen....
Groeten, Boele
frox schreef:Wel handig
Nou hoef ik het niet allemaal uit te vinden Wink

lijkt me hÃt doel van een forum.. Wink
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Boele schreef:Of toch zon tandheugel conversie doen....

stond laatst wel 1 splinternieuw op IB...

idd, lag vandeweek onder de MGB van m'n zwager, techniek is even simpel, en daar zit dan net wÃl zo'n tandheugel op, ongeveer het enige moderne ervan.. simpelweg met 2 steunen tegen de voorasbalk..

alleen het veranderen van de armpjes op het fusee is een probleem, het is immers gietstaal. Probleem in zoverre, als je in de mogelijkheid bent om met CAD een compleet nw te tekenen, en vervolgens op een CNC-geval ff een paar comlete fusees te frezen...

helaas heb ik nooit reactie gekregen op m'n mail naar eoa raceclubje, die rijden wel degelijk met een tandheugel op de 142... misschien toch ens het onderste deel van een 240 veerpoot van dichtbij bekijken...

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Lijkt me interessant. Heb hier wel een draaibank en freesbankje staan overigens, als je een keer wil hobbyen geen probleem.
Plaatje van een 240 veerpoot:
[Afbeelding: volvo240veerpoot.jpg]

Uploaded with ImageShack.us

Volgens mij is de verbinding naar de stuurstang niet veel anders dan bij een 142.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Volvo 142 B23 schreef:Lijkt me interessant. Heb hier wel een draaibank en freesbankje staan overigens, als je een keer wil hobbyen geen probleem.
Plaatje van een 240 veerpoot:
[Afbeelding: volvo240veerpoot.jpg]

Uploaded with ImageShack.us

Volgens mij is de verbinding naar de stuurstang niet veel anders dan bij een 142.

de verbinding is nagenoeg hetzelfde, stuurhuis en hulpstuurhuis vervallen, ervoor in de plaats omt de tandheugel, het is juist de lengte van de armpjes van de fusee ivm het Ackerman principe..

een CNC ken ik van een afstandje en de diverse projectjes op oa TB's, verder heb ik er geen kaas( cnc-kaas..?) van gegeten.. helaas..

het is ntl interressant om eea te meten, 2 serie huis er tussen te hangen en ens vergelijken.. er kan nooit heel veel verschil zijn, uitlijnmaten van een 140 en 240 zijn bv hetzelfde, maar da's dan weer de rechtuitstand..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Hmm... Nooit gerealiseerd dat het binnenste wiel krapper stuurt dan het buitenste inderdaad. Maar waarom zou dit een probleem vormen met een stuurhuis van een 240? Die doet dit in principe ook, als de afstand in de breedte van de auto tussen de armpjes op de fusees hetzelfde is en je kunt het stuurhuis op dezelfde lengte voor de fusees plaatsen als bij een 240, dan moet er geen probleem zijn toch? Niemand een stuurhuis te leen voor Jambon?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
ik kan er eentje voor een paar tientjes vd sloop halen, en nog bekrachtigd ook (en dan met een electrische pomp van bv een 106..) werkt het niet verkoop ik um gewoon weer..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.006 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.118 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.115 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.822 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)