Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plotseling vermogenverlies
B21A,Automaat 245L, bwjr:1976. De brandstofmeter stond flink in het rood, maar nog niet Ãcht op nul. Ik had al wel eens verder richting nul gezeten en toen hield ie er uiteindelijk heel anders mee op. Lege tank tijdens rijden met mijn 245 gaat van; af en toe haperen, gevolgd door te laag toerental en dan afslaan..
Nu was het anders: de motor sloeg tijdens het rijden opeens af, maar was direct goed te starten. stationair toerental was beroerd en bleef niet lopen. Met gas geven leek 1 van de cilinders te haperen. Tankstation was 500m verder, dus tank vol gegooid. Starten daarop ging goed, stationair kwam het niet goed. de motor wilde niet goed oppakken. Beter met choke erbij. De 245 start koud veel slechter dan normaal, draait haperend stationair, zonder choke rijden kan eenvoudig niet, dan slaat ie af. De choke helemaal uittrekken werkt sindsdien óók averechts, motor zal uitgaan, óók tijdens het rijden. Er is net voldoende vermogen op de auto in beweging te krijgen en optrekken tot 40 km/uur. Zonder schakelen zal de 245 niet sneller gaan. Kickdown werkt niet, onvoldoende toeren. Mijzelf kennende heb ik een extra brandstoffilter gemonteerd vóór de carburateur. Dit filter is schoon en als de motor loopt staat hier normaal brandstof in...
Zijn jullie het eens dat: de brandstoftank leeg moet, controle pompje in tank (ziet ie er ?), filter in tank vervangen, tank demonteren en aanwezig bezinksel verwijderen, nieuwe brandstof er in, doorstroom benzine voor carburateur testen met draaiende startmotor, controle terugslagklep rembekrachtiging.
Antwoord
Als-ie met choke beter presteert is het mengsel te arm, door 1. teveel lucht (valse, volg alle vacuumslangen) of 2. te weinig brandstof. Dat laatste ligt dan aan de carb, ik neem aan Stromberg. Haal de top er eens af, bekijk of alles nog heel is en vast zit. Doe hetzelfde vanaf de luchtinlaat kant. Dan kijk je tegen de gasklep aan.

Benzinetank zou ik nog even laten zitten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Als het inderdaad een Stromberg carburateur is, dan zou het ook nog een gescheurd membraan kunnen zijn.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Het is een Zenith 175 CD ....
Antwoord
Toen ze in de Amazon en 140 zaten, stond er ook nog Stromberg op, vandaar dat ze zo genoemd worden.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bij deze een illustratie afkomstig uit mijn Amazon:
[Afbeelding: membraan-vervangen.jpg]
Antwoord
En dat rubbertje is de boosdoener ?
Wat doet ie dan ?
Antwoord
Dat rubbertje van een paar euro zorgt ervoor dat je "gasschuif" (dat ding wat eraan hangt, met de sproeiernaald eraan) omhoog gaat op basis van vacuum op het moment dat de motor meer toeren maakt.
Als hem membraan stuk is, verlies je vacuum en gaat de zuiger niet omhoog.
Met als gevolg dat er niet genoeg luchtstroom is en er te weinig benzine wordt aangezogen (of uiteraard te weinig luchtstroom +LPG).

Als het een klein gaatje is, lukt het soms nog om de motor heel langzaam op toeren te brengen, maar belast gaat dit vaak al mis.
Antwoord
Ok... Ga zsm lamp onder de motorkap hangen en aan de slag op een droge avond. Moet de hele carb eraf ? Zoniet, hoe tap ik de hydraulische olie af ?
Antwoord
Er even van uitgaande dat het dezelfde carburateur is als een Stromberg op een Amazon:

- Niet de hele carburateur hoeft eraf
- 4 schroefjes en het dekseltje is eraf
- daarna kun je de zuiger met membraan en al er zo uit pakken
- olie kan er gewoon in blijven zitten en loopt er daardoor niet uit
- let bij terugplaatsen van zuiger+membraan op de uitsparing in de bovenkant en het nokje op het membraan
- let op het monteren van het membraan aan de zuiger op de uitsparing in de zuiger en het nokje aldaar op het membraan
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vermogenverlies en zelfs afslaan Koppelmans 3 973 11 September 2023, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  1993 polar B200F valt plotseling uit tisseenschande 0 1.954 6 May 2017, 22:07
Laatste bericht: tisseenschande
  Vermogenverlies na goed starten en lopen op lpg...244l '78 b19a M4IK3L 4 3.714 9 October 2013, 20:33
Laatste bericht: Martinus
  Motor slaat plotseling af...en even later loopt ie weer perfect. Tim 18 17.531 23 June 2012, 10:20
Laatste bericht: jos245
  Auto valt plotseling stil, maar start en rijdt daarna probleemloos WvR 22 51.600 27 July 2010, 08:10
Laatste bericht: WvR

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)